1 861 953 läst ·
28 261 svar
1862k läst
28,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Exakt men han svarade på att det skulle vara en fördel med en elbil för att man startar med full räckvidd hela tiden. Han sa aldrig att en fossilbil skulle vara bättre.Fairlane skrev:
Ja den elbilen är svår att hitta, troligtvis kommer den aldrig att gå att hitta (tyvärr?)Fairlane skrev:
Då har du fel, jag kör inte elbil, men jag ägnar inte alla inlägg till att skriva om att elbil är dåligt för det passar inte mig.
Nerre är inte generellt motståndare till elbil, men kraven är svåra att uppnå. Bilen ska klara 80 mil minst, ladda på samma tid som det tar att tanka en bensinbil, det ska finnas lika många laddstationer som bensinstationer och bilen ska vara en kombi i samma format som nuvarande så tetris-packningen fungerar (exakt samma, inte liknande för då passar inte alla delarna på samma sätt som han lärt sig packa nuvarande bil). Utöver det då ska såklart knappar etc sitta likadant i den nya bilen som den gamla, eftersom han inte vill lära om och slutligen ska den gå att köpa för sig 100-150' kr begagnat.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 092 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 092 inlägg
På min Mini elbil som har samma programvara för systemen i bilen som lite äldre BMW är det inga problem att ställa om i bilens system. Jag tror det finns tre olika varianter på lägen. Jag har iaf allt avstängt, låser aldrig oavsett situation. Rullande eller stilla.P PHPersson skrev:En reflektion över BMWs elbilar, det går inte att stänga av automatisk låsning när man kör iväg. Det är sjukt dåligt tycker jag av 2 anledningar, dels vaknar våran bäbis av att bilen låser upp och låser varje gång någon skall gå ur/i bilen. Dels är det en säkerhetsrisk med icke mekaniska handtag.
(Gäller även fossilbilar misstänker jag så inget gnälla på elbilar från min sida)
Har du läst instruktionsboken?
På dom nyaste går det inte att avaktivera.MultiMan skrev:
”BMW rullade ut en ny generation säkerhetssystem i samband med lanseringen av Neue Klasse. Bland nyheterna finns funktioner som helt enkelt kan hindra föraren eller passagerarna från att öppna dörren när en cyklist eller annan trafikant närmar sig bakifrån.”
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 453 inlägg
Asså, det känns som en dealbreaker.Frerider skrev:
På dom nyaste går det inte att avaktivera.
”BMW rullade ut en ny generation säkerhetssystem i samband med lanseringen av Neue Klasse. Bland nyheterna finns funktioner som helt enkelt kan hindra föraren eller passagerarna från att öppna dörren när en cyklist eller annan trafikant närmar sig bakifrån.”
Kan vi inte ha vettiga cykelvägar istället för tvångströja?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 453 inlägg
Jag tycker det är en sjukt störande feature. Så Dealbreaker i det avseendet kommer från mig, kanske andra har samma grej. Liknande stör jag mig på Teslas dörrhandtag, deras avsaknad av en stoppa laddningen knapp, laddluckeöppning och ramlösa dörrarFrerider skrev:
Nej, jag blir inte kränkt. Alla har sina preferenser och det som stör mig om något i debatten är överdrivna påståenden.
Jag anser att man bör välja en elbil över en bensinbil om det är möjligt. Främst då för att reducera den totala användningen av fossila bränslen. Men det måste samtidigt vara en rimlig ekonomiskt balans.
ska vi börja riva laddstationer, eller är det en explosion av bensinstationer under uppbyggnad?Fairlane skrev:
Snabb googling säger att det fanns 2615 bensinstationer i Sverige 2023, jag tvivlar på att de är fler i dagsläget. Det fanns i "mitten av 2026" 9749 publika laddstationer, med 68 666 laddpunkter totalt.
Så om vi bortser från alla privata laddare har vi i dagsläget ca 4 ggr fler laddstationer än bensinstationer, och jag tror den kvoten kommer fortsätta att öka i takt med att bensinstationer lägger ner och laddstationer byggs. 2020 var förhållande 0.8 (2164 el, 2701 besin) hur länge tills vi har 10 ggr fler laddstationer än bensinstationer? Ett par år in på 30-talet kanske, säg 2032?
Ok missförstod att du mena mig så sorry😉Rabbithole skrev:
Jag tycker det är en sjukt störande feature. Så Dealbreaker i det avseendet kommer från mig, kanske andra har samma grej. Liknande stör jag mig på Teslas dörrhandtag, deras avsaknad av en stoppa laddningen knapp, laddluckeöppning och ramlösa dörrar
Nej, jag blir inte kränkt. Alla har sina preferenser och det som stör mig om något i debatten är överdrivna påståenden.
Jag anser att man bör välja en elbil över en bensinbil om det är möjligt. Främst då för att reducera den totala användningen av fossila bränslen. Men det måste samtidigt vara en rimlig ekonomiskt balans.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 898 inlägg
Nej. Det är ett argument som håller för att det är praktiskt att lösa drivmedelsfrågan där man ändå är. På samma sätt som det är praktiskt för en bonde att ha en farmartank hemma på gårdsplan.N Nerre skrev:
Det är alltså inte ens en elbilsspecifik fråga.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 898 inlägg
Fair enough. Det gick tyvärr inte fram.P PHPersson skrev:
Jag tycker ärligt talat inte att du behöver sluta ironisera för att jag eventuellt inte förstod. Jag har flera gånger skrivit att jag tycker att den roligaste humorn är sådan alla inte förstår, och det står jag för även om jag är den som inte förstår.P PHPersson skrev:
Jag tror kanske inte att det är en debattstil man kommer så långt med som huvudgrepp, men det slår att bara vara tråkig. 😎
Sant.Nötegårdsgubben skrev:
Många med bensin och dieselbilar skulle kanske har uppskattat att hotellet de bott på hade egen tankstation så att de kunde köra iväg på morgonen med full tank.
Dock gör sig ironin bäst, typ, om den inte så ensidigt tar ställning åt ena hållet.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker ärligt talat inte att du behöver sluta ironisera för att jag eventuellt inte förstod. Jag har flera gånger skrivit att jag tycker att den roligaste humorn är sådan alla inte förstår, och det står jag för även om jag är den som inte förstår.
Jag tror kanske inte att det är en debattstil man kommer så långt med som huvudgrepp, men det slår att bara vara tråkig.
Själv ironiserar jag privata sammanhang mycket ofta med att på olika sätt säga tvärtemot vad jag egentligen själv tycker.
PHPerson har kanske lurat mig totalt med sin "ironi", men annars är min åsikt om denne forummedlem att hen är rejält emot elbilar och andra nya påfund, som solceller och annat.
Och "ironin" blev bara nu en maskering för det agendadrivande som sker.
Tvärs om älskar jag ny teknik… däremot kan jag störa mig enormt på företag som säljer dåliga produkter utan att ta ansvar för det.Mikael_L skrev:
Dock gör sig ironin bäst, typ, om den inte så ensidigt tar ställning åt ena hållet.
Själv ironiserar jag privata sammanhang mycket ofta med att på olika sätt säga tvärtemot vad jag egentligen själv tycker.
PHPerson har kanske lurat mig totalt med sin "ironi", men annars är min åsikt om denne forummedlem att hen är rejält emot elbilar och andra nya påfund, som solceller och annat.
Och "ironin" blev bara nu en maskering för det agendadrivande som sker.
Jag var relativt ensam på snabbladdarna 2015 tex eftersom jag var tidig med elbil. Tittar man på en elbil från idag så erbjuder de ofta inget nytt mot en Tesla från samma tid så personligen blir jag besviken på många nya bilar. Visst laddar de lite fortare… men oftast mest topphastigheten som skiljer, räckvidden är bättre på de bästa men i vardagen spelar det ingen roll. Men som helhet borde det hänt mer på 11år. Känns mest som att de kopierar Tesla men glömt det viktiga… inkl att de kopierat även det dåliga som att skärmen styr allt, elektriska handtag mm.
Som exempel så väger ix3 3-400kg mer än en ModelY och MY är väldigt mycket spänstigare att köra tack vare sin vikt och chassi. Vem kunde tro det… och då blir jag besviken på BMW som jag tycker har misslyckats med att bevara det som iaf jag uppskattade med BMW.
Likaså Volvo, trycker in massa funktioner och snabba processorer men klarar inte av att göra bilen någorlunda buggfri. Tom EX60 kommer med massa buggar.
I min värld så är det jättekul med ny teknik men man måste först se till att basfunktionerna fungerar buggfritt.
Tveksamt eftersom det bara tar någon minut att fylla 100mil är det ett ickeproblem för en bra dieselbil. Dvs det är inte jättejobbigt att svänga av. En diesel går dessutom i princip lika långt på vintern. Så du kanske får jämföra 1h laddning med 2min tankning, värde med fullt batteri vid start är således rätt mycket större skulle jag gissa.Mikael_L skrev: