För destinations laddningen är det väl servicen och bekvämligheten man betalar för, inte värdet på energin i sig. Sen kan jag hålla med om att det är dyrt, men i slutändan skulle jag nog betala för att ha fullt batteri när jag ska köra därifrån ändå, så då är det ju marknadsmässigt korrekt prissatt.

Om det ligger 2 kr över snabbladdare i pris rör det sig alltså om ca en hundring extra att ladda bilen där för att spara ett laddstopp på vägen hem, för många är det säkert värt det, och i praktiken kanske man inte laddar från tomt batteri ändå så kostnaden blir mindre. Men det finns såklart fall där man behöver snabbladda lika många gånger oavsett om man ha toppat upp innan eller inte, och då kan man kanske räkna på det för att spara några tior, men blir ju ändå ett längre laddstopp, och ökad risk för problem på vägen jämfört med laddning innan resan.

Desto mer jag tänker igenom det, desto mer logiskt tycker jag det blir att betala mer för destinationsladdning än snabbladdning.

A ajn82 skrev:
För destinations laddningen är det väl servicen och bekvämligheten man betalar för, inte värdet på energin i sig. Sen kan jag hålla med om att det är dyrt, men i slutändan skulle jag nog betala för att ha fullt batteri när jag ska köra därifrån ändå, så då är det ju marknadsmässigt korrekt prissatt.

Om det ligger 2 kr över snabbladdare i pris rör det sig alltså om ca en hundring extra att ladda bilen där för att spara ett laddstopp på vägen hem, för många är det säkert värt det, och i praktiken kanske man inte laddar från tomt batteri ändå så kostnaden blir mindre. Men det finns såklart fall där man behöver snabbladda lika många gånger oavsett om man ha toppat upp innan eller inte, och då kan man kanske räkna på det för att spara några tior, men blir ju ändå ett längre laddstopp, och ökad risk för problem på vägen jämfört med laddning innan resan.

Desto mer jag tänker igenom det, desto mer logiskt tycker jag det blir att betala mer för destinationsladdning än snabbladdning.
Det är nog inte värt det för någon, man måste ju ändå stanna och kissa och äta ihop med att snabbladdningen går så fort att det inte är ett problem. Iaf så är det så alla säger i denna tråden.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Fast det är ju i samband med att man startat med en fulladdad bil, då kommer snabbladdningen efter 2.5-3h eller nått, inte 0.5-1h.

13th Marine 13th Marine skrev:
Fast det är ju i samband med att man startat med en fulladdad bil, då kommer snabbladdningen efter 2.5-3h eller nått, inte 0.5-1h.
Är det inte bara att snabbladda innan hotellet som det predikats om här? ;) Stoppet är ju så smabbt?

P PHPersson skrev:
Det är nog inte värt det för någon, man måste ju ändå stanna och kissa och äta ihop med att snabbladdningen går så fort att det inte är ett problem. Iaf så är det så alla säger i denna tråden.
Är man läskunnig på grundskolenivå ser man att ingen påstår det i relation till att det inte skulle vara bra att starta en resa med fulladdat batteri.

Inte missförstår du väl med flit det folk skriver?

• Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
Det är ju alltid att föredra att starta dagen med fulladdat batteri. Hur det spelar ut sig beror ju helt på hur resan ser ut. Har man inget stopp eller aktivitet på vägen med laddare är det klart drygt att behöva stanna efter 1,5-2h.

Priset på destinationsladdare bör vara något billigare än snabbladdarna så det premieras att ladda under låglasttimmarna. Och dom hade väldigt gärna fått vara anslutna till autocharge för att slippa fippel

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är man läskunnig på grundskolenivå ser man att ingen påstår det i relation till att det inte skulle vara bra att starta en resa med fulladdat batteri.

Inte missförstår du väl med flit det folk skriver?
Självklart bra… men är det värt att betala 200kr extra? Knappast för dig iaf?
Och du som är så duktig på att läsa kan väl berätta var jag skrev att det inte är bra att starta med fullt batteri?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Naturligtvis laddar jag på exempelvis hotell. En stor fördel med elbil är ju att börja med fulladdat batteri så att snabbladdning normalt inte ens behövs.

Rimligen har du inte så dålig läsförståelse att du missat att det är min position.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Naturligtvis laddar jag på exempelvis hotell. En stor fördel med elbil är ju att börja med fulladdat batteri så att snabbladdning normalt inte ens behövs.

Rimligen har du inte så dålig läsförståelse att du missat att det är min position.
Jo det vet jag och förstår men är det värt 200kr extra för dig?

Frågan kvarstår, när du raljerar över läsförståelse i grundskolenivå, var skrev jag att det inte är bra att starta med fullt batteri? Eller är det dags för dig att gå tillbaka till grundskolan?

Var någonstans har det diskuterats att det kostar 200 kr mer att ladda typ på ett hotell? Detta utöver övrig laddkostnad.

trähandtag trähandtag skrev:
Var någonstans har det diskuterats att det kostar 200 kr mer att ladda typ på ett hotell? Detta utöver övrig laddkostnad.
Exakt 200kr har aldrig diskuterats och det beror på många faktorer såklart. Men 100-200kr kanske är rimligt att anta om man kommer fram med ”tomt” batteri och vill ha fullt när man åker. 90kWh inkl förluster blir kanske 200kr. Laddar du 45 så kanske 100kr. Allt bygger på ett antagande om att destinationsladdningen kostar 2kr mer mer kWh. Det varierar såklart också.

Håller man på och räknar så samt planerar när man skaffar elbil?
Eller är det ytterligheter som diskuteras nu?
Vill göra som med dagens bil, tanka och köra! Några hundralappar extra vid några tillfällen per år är inget jag bryr mig om bara det är enkelt och smidigt.

D
A AndersS skrev:
Vill göra som med dagens bil, tanka och köra! Några hundralappar extra vid några tillfällen per år är inget jag bryr mig om bara det är enkelt och smidigt.
Du känner dig själv bäst, hur reagerade du när färddatorn dök upp i bilen och förbrukningen plötsligt blev synlig, det kan ge en hint?

A AndersS skrev:
Nej det gör man nog inte om man inte vill. I exemplet ovan är det nog snarare andra faktorer. Det första om det finns en tillgänglig laddare och nr2 om man vill kladda med en laddkabel (om vädret är dåligt). För de flesta med nyare elbil misstänker jag att snabbladdning idag är det smidigaste totalt sett, men visst finns det en ledig laddare med kabel på hade iaf jag kopplat in den.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Det är inte direkt jobbigt att hala fram laddkabeln från bagaget heller om det nu finns en laddare på Hotellet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.