D djac skrev:
Du känner dig själv bäst, hur reagerade du när färddatorn dök upp i bilen och förbrukningen plötsligt blev synlig, det kan ge en hint?
Jag brydde mig inte om det, kollade bara på när det behövde tankas.😉 Man hade ju företagskort till förmånsbilarna...
Samma idag, kollar bara när det behöver tankas, har inte förbrukning aktiverad...

A AndersS skrev:
Håller man på och räknar så samt planerar när man skaffar elbil?
Det är nog inte så ovanligt. Man kan välja laddatation efter pris då det inte sällan skiljer en del. Och har man timpris hemma kan det bli en sport att ladda så billiga timmar som möjligt.

Visst är det ologiskt att jaga ören på laddning när man spenderat hundratusentals kr på bilen, men det är väl dom nu det är med många saker, man sparar ibland in i det lilla även om man inte gör det i det stora.
A AndersS skrev:
är det ytterligheter som diskuteras nu?
Det tror jag att det är. Och nyhetens behag. Det är i alla fall något man inte måste göra.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jo det vet jag och förstår men är det värt 200kr extra för dig?
Om du behöver det svart på vitt: ja, det kan det vara. Jag vet inte om jag någonsin varit med om den typen av prisskillnader då jag inte prenumererar på något snabbladdarnätverk utan normalt just väljer att ladda när bilen ändå står still.
P PHPersson skrev:
Frågan kvarstår, när du raljerar över läsförståelse i grundskolenivå, var skrev jag att det inte är bra att starta med fullt batteri?
Här implicerade du (raljerande även du antar jag) att alla andra rimligen tycker det, eftersom de (eller vi, för jag ingår väl i ”alla”) menar att snabbladdning inte är en stor tidstjuv eftersom man normalt även har andra behov som behöver fyllas ungefär samtidigt:
P PHPersson skrev:
Det är nog inte värt det för någon [att betala mer för destinationsladdare], man måste ju ändå stanna och kissa och äta ihop med att snabbladdningen går så fort att det inte är ett problem. Iaf så är det så alla säger i denna tråden.
Att låtsas inte förstå att det är villkorat av att man först kört några timmar är i mina ögon att göra sig själv dummare än jag tror flertalet är – och jag har ärligt talat högre tankar om dig än att jag tror att du tillhör de få som inte förstår.
P PHPersson skrev:
Eller är det dags för dig att gå tillbaka till grundskolan?
Jag borde låtit bli att uttala mig så nedlåtande, men min uppfattning är att du nog ofta medvetet missförstår. Det är en debattstil jag har svårt för, så jag borde kanske till allas fromma bara sluta kommentera det du skriver.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är nog inte så ovanligt. Man kan välja laddatation efter pris då det inte sällan skiljer en del. Och har man timpris hemma kan det bli en sport att ladda så billiga timmar som möjligt.

Visst är det ologiskt att jaga ören på laddning när man spenderat hundratusentals kr på bilen, men det är väl dom nu det är med många saker, man sparar ibland in i det lilla även om man inte gör det i det stora.

Det tror jag att det är. Och nyhetens behag. Det är i alla fall något man inte måste göra.
Precis vad jag kände, fokus på "småpengarna" och inte totala kostnaden.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om du behöver det svart på vitt: ja, det kan det vara. Jag vet inte om jag någonsin varit med om den typen av prisskillnader då jag inte prenumererar på något snabbladdarnätverk utan normalt just väljer att ladda när bilen ändå står still.

Här implicerade du (raljerande även du antar jag) att alla andra rimligen tycker det, eftersom de (eller vi, för jag ingår väl i ”alla”) menar att snabbladdning inte är en stor tidstjuv eftersom man normalt även har andra behov som behöver fyllas ungefär samtidigt:

Att låtsas inte förstå att det är villkorat av att man först kört några timmar är i mina ögon att göra sig själv dummare än jag tror flertalet är – och jag har ärligt talat högre tankar om dig än att jag tror att du tillhör de få som inte förstår.

Jag borde låtit bli att uttala mig så nedlåtande, men min uppfattning är att du nog ofta medvetet missförstår. Det är en debattstil jag har svårt för, så jag borde kanske till allas fromma bara sluta kommentera det du skriver.
Du har lite rätt men jag missförstår inte medvetet, jag vara är lite ironisk i mitt tolkande eftersom jag fortfarande anser det vara fel att döma andras önskemål / behov av att spara den tiden / besväret som det är att ladda.
Men jag skall sluta för även jag borde inte gjort det så jag skall hålla mig mer saklig och teknisk. Helt utan ironi så är jag ledsen för det och skall sluta.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är inte direkt jobbigt att hala fram laddkabeln från bagaget heller om det nu finns en laddare på Hotellet
För mig med barnvagn och hundbur är det inte alltid smidigt, men för se flesta absolut.

P PHPersson skrev:
För mig med barnvagn och hundbur är det inte alltid smidigt, men för se flesta absolut.
Jag brukar ha den i frunken, men har man ingen frunk kan det lätt bli otympligt om den ligger under massa saker

Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag brukar ha den i frunken, men har man ingen frunk kan det lätt bli otympligt om den ligger under massa saker
Borde vara lagkrav med kablar på laddare ;)

har förståelse att 11-22 kW ac laddning inte har laddare, men det vore ju bra om alla hade laddare. I vår frunk har vi ladd-kablar, utrustning om det skulle bli punktering och kaffemaskin+ vatten till denna. Tycker att alla bilar skulle ha en frunk.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.