1 861 953 läst ·
28 261 svar
1862k läst
28,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Får lägga till bara att jag har egna solceller för att jag gillar att det produceras egen el. Men jag är inte dum i huvudet och tror att det är ett ekonomiskt smart val. Ännu dummare i huvudet måste man vara om man tror att det är ekonomiskt smart att köpa en ny elbil… problemet ligger i att samhället vill att vi skall konsumera och därför matas man med att man borde köpa båda ovan, bergvärmepump eller något annat idiotiskt ur privatekonomiskt perspektiv. Det går helt enkelt inte att räkna hem rent ekonomiskt, men det kan ha massa andra värden som är minst lika viktiga.Mikael_L skrev:
Dock gör sig ironin bäst, typ, om den inte så ensidigt tar ställning åt ena hållet.
Själv ironiserar jag privata sammanhang mycket ofta med att på olika sätt säga tvärtemot vad jag egentligen själv tycker.
PHPerson har kanske lurat mig totalt med sin "ironi", men annars är min åsikt om denne forummedlem att hen är rejält emot elbilar och andra nya påfund, som solceller och annat.
Och "ironin" blev bara nu en maskering för det agendadrivande som sker.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 453 inlägg
BMW har tyvärr länge haft tung och klumpig konstruktion av sitt chassi. Men bara det större batteriet i iX3 är väl nästan 200kg tyngre än Tesla batteriet.P PHPersson skrev:Tvärs om älskar jag ny teknik… däremot kan jag störa mig enormt på företag som säljer dåliga produkter utan att ta ansvar för det.
Jag var relativt ensam på snabbladdarna 2015 tex eftersom jag var tidig med elbil. Tittar man på en elbil från idag så erbjuder de ofta inget nytt mot en Tesla från samma tid så personligen blir jag besviken på många nya bilar. Visst laddar de lite fortare… men oftast mest topphastigheten som skiljer, räckvidden är bättre på de bästa men i vardagen spelar det ingen roll. Men som helhet borde det hänt mer på 11år. Känns mest som att de kopierar Tesla men glömt det viktiga… inkl att de kopierat även det dåliga som att skärmen styr allt, elektriska handtag mm.
Som exempel så väger ix3 3-400kg mer än en ModelY och MY är väldigt mycket spänstigare att köra tack vare sin vikt och chassi. Vem kunde tro det… och då blir jag besviken på BMW som jag tycker har misslyckats med att bevara det som iaf jag uppskattade med BMW.
Likaså Volvo, trycker in massa funktioner och snabba processorer men klarar inte av att göra bilen någorlunda buggfri. Tom EX60 kommer med massa buggar.
I min värld så är det jättekul med ny teknik men man måste först se till att basfunktionerna fungerar buggfritt.
Sen har jag hört att nya iX3 har högre buller i cupen än Model Y Juniper, där verkar EX60 ligga bra till!
Jag vill egentligen bara ha en vanlig bil, som råkar gå på el och man inte behöver tänka innan man åker, eller på att behöva förvärma batteriet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 898 inlägg
Nötegårdsgubben skrev:
Mikael_L skrev:
Jag tror att det viktiga här är poängen ”där man ändå är”.P PHPersson skrev:
Visst kan man vilja få tanka där man parkerar, men för en vanlig personbil innebär ett hotellboende att man normalt kör förbi en stor mängd mackar när man kör så långt. Och en avgasbil har som sagt så lång räckvidd att man normalt kan tanka när det passar på en långresa. Medan man som elbilsförare har en genuin fördel av att kunna börja med en hel 3/4-timmarscykel eller vad man nu har.
Däremot finns ju problemet sen några decennier i glesbyggd, att folk anser sig ha så långt till macken att de måste åka relativt långt enkom för att tanka. Jag har aldrig tagit det argumentet på så stort allvar, utan tänkt att de kör väl förbi en mack rätt ofta ändå om de faktiskt använder bilen. Jag tror mest att det är ett tydligt (om än halvdåligt) exempel på utarmningen av service på landsbygden. Oavsett vilket är det ett problem man inte har med elbil.
I USA finns det ju "fuel on demand" tjänster för folk som knappt har tid att torka sig i rumpan efter ett toa besök.
Nu sätter ju våra miljölagar stop för en sådan tjänst men vet inte om det skulle slå i Sverige om det var tillåtet vi är ju inte riktigt där än.
.
Nu sätter ju våra miljölagar stop för en sådan tjänst men vet inte om det skulle slå i Sverige om det var tillåtet vi är ju inte riktigt där än.
.
Värre lär det bli också, tittar man runt i Sverige tycker jag mig se att landsbygden på många ställer mer och mer ser ut som ett U-land. Det går inte riktigt ihop eftersom människor med sämre ekonomi kanske borde handla så nära hemmet som möjligt, men motsatsen verkar inträffa och mindre samhällen har som sagt snart inte ens en mack att tanka på. Så jag håller med dig, det kanske inte är ett stort bekymmer idag men ser verkligen ut att kunna vara det om några år.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att det viktiga här är poängen ”där man ändå är”.
Visst kan man vilja få tanka där man parkerar, men för en vanlig personbil innebär ett hotellboende att man normalt kör förbi en stor mängd mackar när man kör så långt. Och en avgasbil har som sagt så lång räckvidd att man normalt kan tanka när det passar på en långresa. Medan man som elbilsförare har en genuin fördel av att kunna börja med en hel 3/4-timmarscykel eller vad man nu har.
Däremot finns ju problemet sen några decennier i glesbyggd, att folk anser sig ha så långt till macken att de måste åka relativt långt enkom för att tanka. Jag har aldrig tagit det argumentet på så stort allvar, utan tänkt att de kör väl förbi en mack rätt ofta ändå om de faktiskt använder bilen. Jag tror mest att det är ett tydligt (om än halvdåligt) exempel på utarmningen av service på landsbygden. Oavsett vilket är det ett problem man inte har med elbil.
Som andra har svaret så gäller det ”nyare” mjukvara.MultiMan skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 667 inlägg
Småmackarna säljer nästa ingenting. I takt med att elbilarna letar sig ut till långkörarna i glesbygd kommer de kvarvarande bensinstationerna att stänga. Det går inte att leva på att sälja en halv tank bensin i månaden till kortkörarna.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 898 inlägg
Mikael_L skrev:
Jag vet inte om jag borde ge mig in i den här frågan igen, men jag har vetat att du @PHPersson varit tidig med elbil, men nu sedan några år inte längre kör sådan.P PHPersson skrev:
Jag har upplevt många av dina kommentarer som baserade på gammal data och närmast magsura. Lite på samma vis som @Mikael_L beskriver dem, trots att jag vetat att det iaf. inte är hela sanningen.
Elbilslivet ser oavsett helt annorlunda ut nu än det gjorde för tio år sedan. Det kräver allt mindre planering och de stora störningsmomenten blir allt mer sällan förekommande. Så dina ironier (för jag har förstås egentligen insett att de allra minst inte är bokstavligt menade) träffar helt enkelt inte målet. Och då blir du bara en dryg gubbe vars medvetna missförstånd man får städa upp bland om man som jag tar till sin uppgift att ge en bild utifrån vad jag anser vara verkligheten.
Det är möjligt att båda positionerna ger diskussionen något, men om syftet är att driva diskussionen framåt tror jag på färre hyperboler. Är syftet att framställa oss elbilskramare som en grupp får funkar det kanske – för en viss målgrupp.
Skogsägare
· 23 898 inlägg
Det är även min uppfattning, därav att jag tycker att argumentet är svagt. Och de få återstående är ju oftast helt automatiserade, så man kan ju inte köpa godis och hänga där heller.H HenrikHuslöse skrev:
Med det sagt tar jag regelbundet elbilen till en sådan och fyller dunkarna till fyrhjuling och småmaskiner. Än har ingen påpekat att min bil väl inte går att tanka, men jag hoppas alltjämt varje gång! 🤓
Det är aldrig försent att ge upp sa en klok man… det har jag tyvärr inte lärt migNötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte om jag borde ge mig in i den här frågan igen, men jag har vetat att du @PHPersson varit tidig med elbil, men nu sedan några år inte längre kör sådan.
Jag har upplevt många av dina kommentarer som baserade på gammal data och närmast magsura. Lite på samma vis som @Mikael_L beskriver dem, trots att jag vetat att det iaf. inte är hela sanningen.
Elbilslivet ser oavsett helt annorlunda ut nu än det gjorde för tio år sedan. Det kräver allt mindre planering och de stora störningsmomenten blir allt mer sällan förekommande. Så dina ironier (för jag har förstås egentligen insett att de allra minst inte är bokstavligt menade) träffar helt enkelt inte målet. Och då blir du bara en dryg gubbe vars medvetna missförstånd man får städa upp bland om man som jag tar till sin uppgift att ge en bild utifrån vad jag anser vara verkligheten.
Det är möjligt att båda positionerna ger diskussionen något, men om syftet är att driva diskussionen framåt tror jag på färre hyperboler. Är syftet att framställa oss elbilskramare som en grupp får funkar det kanske – för en viss målgrupp.
Jag körde elbil på heltid mellan 2015-2025 även om I3an hade REX. Har fortfarande tillgång till elbilar som jag kör då och då så tycker ändå min erfarenhet är ganska god. Visst har det kommit fler laddare men märkte i somras när vi körde runt i dalarna att en elbil som har en räckvidd på 30-40mil hade varit bökigt. Men det beror på vårt sätt att semestra med spontana utflykter till saker i obygden, tex en fäbod.
Däremot är jag, som jag kanske varit övertydlig med, sjukt besviken på BMWn. Det som är bra med bilen är drivlinan men det beror på att BMWs raka sexor är (enligt mig) världens bästa motorer. Dessutom när man kör på el (90%+) får man ingen glädje av den. BMW är inte vad det var tyvärr.
Så jag kommer byta snarast till en elbil, fortfarande inne på en EX90 beg som sjunker som en sten. -500 000 på ett år kan kanske vara ett hyffsat köp som 2:a ägare. Men den tilltalar mig egentligen inte heller men borde uppfylla mina praktiska behov till en hanterbar kostnad.
Det kloka vore nog ändå en Model Y som bara fungerar för är sjukt trött på att man irriterar sig på bilen, jag älskar bilar men den måste huvudsakligen fungera. Rädd för Volvos alla buggar gör det till samma upplevelse.
På mindre orter i området där jag finns är det t.ex. hos maskinfirmor som pumparna överlever som Din-X, Qstar, osv.Nötegårdsgubben skrev:
Det är även min uppfattning, därav att jag tycker att argumentet är svagt. Och de få återstående är ju oftast helt automatiserade, så man kan ju inte köpa godis och hänga där heller.
Med det sagt tar jag regelbundet elbilen till en sådan och fyller dunkarna till fyrhjuling och småmaskiner. Än har ingen påpekat att min bil väl inte går att tanka, men jag hoppas alltjämt varje gång! 🤓
Skogsägare
· 23 898 inlägg
Se där, jag skulle ha gissat att du slutade för över fem år sen utifrån de diskussioner vi haft. (Tror jag, jag kan ha blandat ihop dig med någon annan i någon del.)P PHPersson skrev:
Ja, och det intresserar mig typ noll. På mitt tiotal hittills ägda bilar har jag nog inte haft mer än en av något märke (men iofs. några från samma koncern). Så det här med att vilja vara märkestrogen för att ett märke är bra på något annat än det man nu vill ha fattar jag knappt ens.P PHPersson skrev:
Skogsägare
· 23 898 inlägg
Ja, och då är ju liknelsen vid farmartankar som sagt relevant. Ska man ändå ha det för eget bruk är det en smal sak att även kränga det om man ändå har en rörelse.A AndersS skrev:
Samma med laddstationer och bilhandlare.
Egna solceller med iaf lite batteri blir de nya oljefaten med soppa på gården som de hade i Twin Peaks i obygden...Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 898 inlägg
Du behöver i nte gå över ån efter vatten, folk har farmartankar i Sverige med. Även mobila sådana för exempelvis skogsmaskiner. Att ha sådana på några hundra meters avstånd snarare än km eller mil skapar stor nytta.
Lagrad el på en bondgård skapar mindre nytta då de ändå är uppkopplade mot elnätet.
Lagrad el på en bondgård skapar mindre nytta då de ändå är uppkopplade mot elnätet.