1 851 414 läst ·
28 090 svar
1851k läst
28,1k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Går det att köra en elbil idag medans man laddar utan att pilla i mjukvaran?L Liljeros skrev:Ja en Kubota D902 och en generator skulle man nog utan problem kunna hitta plats för i en husvagn, blir typ 100kg och drar runt 2 liter per timme, ger typ 12kW vilket skulle göra att på en 3 timmars resa får man en påfyllning med ca 40kW. Har man en bil med 100kWh batteri skulle nog 95% av alla resor med tyngre släp hanteras på detta sätt. Vill man ha miljöaspekten med får man tanka HVO
Då får man en räckvidd på ca 40mil utan laddning, stannar man och snabbladdar med en modern bil får man då en räckvidd på ca 70 mil med ett stopp på kanske 15-20min. Väldigt få kör sträckor tuffare än så på en dag.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 393 inlägg
På en Model Y får det plats en generator under bagagegolvet 😅
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 393 inlägg
Det är som jag också uppfattat de.A Avemo skrev:
T.ex. fick inte heller gasbilar ha mer än typ 9 liters reservtank för att kunna klassas in i den förmånligaste klimatklassen (sytfet är garanterat att bilen inte sen ska användas på bensin hela tiden).
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 997 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 997 inlägg
Jag hittar inte exakt vid vilken tid nu, men en av dessa BMW i3 kördes av ägaren som att det var en hybrid, och laddade aldrig bilen, tills vevaxelgivaren på den tvåcylindriga motorn gav upp (som en gammal Saab). Nästan omöjlig att byta, men det finns alltid genvägar om man vill och vågar.
I vilket fall visar det att konstruktionen ändå måste ha varit rätt bra om den höll för sådan användning:
Eftersom jag har fastnat i elbilsvärlden så lockar en fin i3s med REX fortfarande om det finns några kvar i vettigt skick när jag har pengar igen. Som extrabil då. Helt unik bil, men man måste ha spypåse när man ser fronten.
I vilket fall visar det att konstruktionen ändå måste ha varit rätt bra om den höll för sådan användning:
Eftersom jag har fastnat i elbilsvärlden så lockar en fin i3s med REX fortfarande om det finns några kvar i vettigt skick när jag har pengar igen. Som extrabil då. Helt unik bil, men man måste ha spypåse när man ser fronten.
Jag tror faktiskt det var reglerna primärt i Californien om jag minns rätt. Det var heller inte volymen bensin utan kravet var att den skulle gå längre på el än flytande bränsle. Alltså precis som du skriver men primärt där som det gjorde stor skillnad.A Avemo skrev:
I Europa och därmed Sverige hade det inte gjort någon skillnad med större tank.
Men mitt minne kommer från 2015 när jag köpte I3an så kan ha fel
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden