1 850 995 läst ·
28 082 svar
1851k läst
28,1k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 555 inlägg
Naturligtvis är den det, särskilt om du jämför dagens bilar med häst och vagn. Ändå tror jag man skulle hitta häpnadsväckande många vittnen om hur mycket bättre (och framförallt tillförlitligare) häst och vagn var för 100–120 år sedan.P PHPersson skrev:
Ja jag skulle nog säga att de, iaf i praktiken, fortfarande har bäst drivlina på alla sätt utom laddhastighet. Sen kanske man önskar större batteri men för de flesta räcker nog det som er erbjuder.L Liljeros skrev:Är inte Tesla redan frånkörda? Skulle säga att deras försprång alla fall är borta. Det visar dock hur långt fram dom låg när dom lanserades. Finns bilar med både väsentligt snabbare laddning och längre räckvidd. Förbrukningsmässigt är dom fortfarande med, är helt otroligt hur snåla dom är. Kör jag väldigt lugnt med min MY kan jag vara nere runt 1-1,1. Det är faktiskt helt otroligt lågt för att vara körningar på ett par mil och ändå på en del motortrafikleder, är få bilar som ens kan komma nära dom siffrorna, även mindre bilar.
Dessutom hade min X från 2016 alla funktioner och lite till som en ny elbil har idag, det är egenltigen galet. Ja om någon är petig så hade det inte HUD men annars kan jag inte komma på någon ny funktion som den saknade utan tvärs om.
Inte bara, skillnaden mellan tung last är mycket större på en elbil än en diesel även om räckvidden hade varit samma utan släp.kisumisu skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 392 inlägg
Det är imponerande hur snabbt de nya laddar nu. Zeekr 7GT Core för 495' laddar 460km räckvidd på 20min.
Min Model Y LR AWD vill ha 45-55min för motsvarande sträcka
Min Model Y LR AWD vill ha 45-55min för motsvarande sträcka
Så är det och de bilar som oftast kör i hög hastighet och gör omkörningar är oftast diesel har jag märkt. Någon annan som tänkt samma sak?P PHPersson skrev:
Det här är väl nåt jag saknar från dieselbilen att förbrukningen blev inte märkbart mer i hög hastighet.
Däremot tycker jag dieseln drack en hel del på korta sträckor alltså mer förbrukning än både hybriden och elbilen har.
Men hybriden dricker också betydligt mer bensin om man kör hög hastighet.
Eller är det här nu nåt jag bara inbillar mig om?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 392 inlägg
Min diesel vill slököra landsväg för att vara snål. Det är nog inbillning, men har man över 100mil räckvidd i hög fart är det bara kostnadrn som ökar, det tuggar på bra ändå och man slipper stanna efter 3hkisumisu skrev:
Så är det och de bilar som oftast kör i hög hastighet och gör omkörningar är oftast diesel har jag märkt. Någon annan som tänkt samma sak?
Det här är väl nåt jag saknar från dieselbilen att förbrukningen blev inte märkbart mer i hög hastighet.
Däremot tycker jag dieseln drack en hel del på korta sträckor alltså mer förbrukning än bpde hybriden och elbilen har.
Eller är det här nu nåt jag bara inbillar mig om?
Ja helt galet… frågan är var sweetspoten ligger. Jag menar för vissa… som tex Nötegårdsgubben som är nöjd med 20mils räckvidd kanske ett batteri på 50kWh räcker och då kanske laddar 10-80% på 3min.Rabbithole skrev:
För mig som har behov av kanske 120kWh men bara ibland känns det egentligen lite onödigt att betala för det och sedan släpa runt på vikten.
Så en 50kWh bil i vardagen med möjlighet att enkelt kunna hyra 120kWh bilen vid behov.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 392 inlägg
Det är ju just där Phev är populära, åka långt med släp då och då.P PHPersson skrev:Ja helt galet… frågan är var sweetspoten ligger. Jag menar för vissa… som tex Nötegårdsgubben som är nöjd med 20mils räckvidd kanske ett batteri på 50kWh räcker och då kanske laddar 10-80% på 3min.
För mig som har behov av kanske 120kWh men bara ibland känns det egentligen lite onödigt att betala för det och sedan släpa runt på vikten.
Så en 50kWh bil i vardagen med möjlighet att enkelt kunna hyra 120kWh bilen vid behov.
Vi har nu 2 elbilar som klarar över 300km motorväg på en laddning, och det är rätt skönt att kunna bränna hem från Norge i ett svep, och då går det åt ca 50kWh på sommaren
Jag tror det här kommer styras mycket av de incitament som politikerna skapar. Typiska tjänstebilar finns ju t.ex. nästan inte som vanliga bensinbilar längre.P PHPersson skrev:
Det borde finnas en nisch för äldre elbilar med begränsad kvarvarande räckvidd så länge de är någorlunda billiga i drift och fortfarande är möjliga att underhålla.P PHPersson skrev:
Ur den aspekten är det förstås inte eldriften som påverkar - det gör det ju snarare betydligt lättare än fossilbilar. Snarare är det att tillverkarna inte vill bygga bilar som håller i evighet och speciellt problemet med att det blir mer uppkopplat och mer mjukvara, som bara kostar att underhålla när bilen väl är såld. (EU gör det inte enklare genom att kräva massiva mängder elektronik i nya bilar.)
För fossilbilar finns redan problemet, där tillverkarna gör dåliga val i jakten på minimalt förbättrad bränslebesparing. Val som leder till sämre hållbarhet och onödigt kostsamt underhåll.
Men ska man fortsätta sälja dyra elbilar så kan de inte bli förbrukningsvaror som bara är värda korvöre inom några år. Någon måste ta kostnaden för den värdeminskningen. Antingen blir restvärdena usla, eller så sponsrar biltillverkarna värdeminskningen.
En Model Y LR RWD hade varit fullt tillräckligt för mig. Om den hade laddat snabbare. Har funkat bra med SR då jag ändå behöver stanna till efter 3-4 timmar vilket jag kommer idag, men kommer bli skönt med lite mer flexibilitet.P PHPersson skrev:Ja helt galet… frågan är var sweetspoten ligger. Jag menar för vissa… som tex Nötegårdsgubben som är nöjd med 20mils räckvidd kanske ett batteri på 50kWh räcker och då kanske laddar 10-80% på 3min.
Nu blev den nya en GLB med ungefär samma räckvidd men den har ju lite mer än 10kWh större batteri än MY LR
Har dragit en del husvagn och släp med min SR och 55kWh batteri, ligger runt 3,5 med större släp eller husvagn och runt 2,5 med litet kåpsläp. Man kommer lite i kortaste laget då faktiskt får jag medge, även om jag inte ser det som ett jätteproblem vid enstaka tillfällen.
Hade varit intressant med någon typ av REX funktion på större släp, det tror jag hade varit det som faktiskt möjliggjorde elbil även för dom som har behov av släp.
När jag kör normal drift drar bilen runt 20kW i snitt och med släp 30-40 så hade man haft en en liten typ Kubotadiesel och generator på släpet så skulle man i princip tappa begränsningen i räckvidd. Det skulle dock kräva att bilen hade möjlighet till laddning vid körning, en funktion som jag tycker det är konstigt att ingen har lanserat.
Var det inte BMW som har egenheten att förvärmning av bilen går på eldrivlinan vilket får till följd att den inte funkar om man kör slut på el och inte laddar. Har en kollega med X5 hybrid och en med X3 hybrid, X5an laddas varje natt medan hann som kör X3 inte har laddningsmöjlighet hemma utan tog hybrid för förmånsvärdet… han var inte skitnöjd över detta utförande.P PHPersson skrev:
Alla hybrider kanske tillämpar detta?
Jepp och en annan sak i pluginhybrid att man skulle kunna få ut 230v från bensinmotorn. Invertern skulle ju kunna jobba även åt andra hållet.L Liljeros skrev:
Finns många uppfinningar man inte inför men allt skall ändå vara så modernt och styras med appar mm.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 392 inlägg
Tycker det hade vart nice med en hjälpmotor och batteri i husvagnen, samt solceller för att avhjälpa något. Då har man dessutom lite ström när man står still.L Liljeros skrev:En Model Y LR RWD hade varit fullt tillräckligt för mig. Om den hade laddat snabbare. Har funkat bra med SR då jag ändå behöver stanna till efter 3-4 timmar vilket jag kommer idag, men kommer bli skönt med lite mer flexibilitet.
Nu blev den nya en GLB med ungefär samma räckvidd men den har ju lite mer än 10kWh större batteri än MY LR
Har dragit en del husvagn och släp med min SR och 55kWh batteri, ligger runt 3,5 med större släp eller husvagn och runt 2,5 med litet kåpsläp. Man kommer lite i kortaste laget då faktiskt får jag medge, även om jag inte ser det som ett jätteproblem vid enstaka tillfällen.
Hade varit intressant med någon typ av REX funktion på större släp, det tror jag hade varit det som faktiskt möjliggjorde elbil även för dom som har behov av släp.
När jag kör normal drift drar bilen runt 20kW i snitt och med släp 30-40 så hade man haft en en liten typ Kubotadiesel och generator på släpet så skulle man i princip tappa begränsningen i räckvidd. Det skulle dock kräva att bilen hade möjlighet till laddning vid körning, en funktion som jag tycker det är konstigt att ingen har lanserat.
Ja en Kubota D902 och en generator skulle man nog utan problem kunna hitta plats för i en husvagn, blir typ 100kg och drar runt 2 liter per timme, ger typ 12kW vilket skulle göra att på en 3 timmars resa får man en påfyllning med ca 40kW. Har man en bil med 100kWh batteri skulle nog 95% av alla resor med tyngre släp hanteras på detta sätt. Vill man ha miljöaspekten med får man tanka HVORabbithole skrev:
Då får man en räckvidd på ca 40mil utan laddning, stannar man och snabbladdar med en modern bil får man då en räckvidd på ca 70 mil med ett stopp på kanske 15-20min. Väldigt få kör sträckor tuffare än så på en dag.