A Avemo skrev:
Känner du till några framgångsrika försök med detta? Jag har svårt att förstå varför tillverkarna skulle satsa på komplicerade parallellhybridsystem om det var möjligt att nå samma eller lägre förbrukning med en mycket enklare seriehybrid.
Jag har tävlat med seriehybrid i tidernas begynnelse, det går att få till en riktigt effektiv lösning med väldigt hög kompression. Det ställer dock krav på effektiv och kraftfull generator samt att batteri eller superkapacitator kan ta emot effekten. Det blir en dyrare lösning än Toyotas smarta växellåda. Med större batterier i PHEV bilarna som nu finns 20-40kWh så bör man kunna köra med en REX på runt 50kW. Det bör vara något högre än medeleffekten i worst case, typ stor husvagn.

På rak arm vet jag ingen riktigt bra lösning det är BMW i3 Rex, och Mazda MX30 R-EV som är närmast.

Värt att nämna är även t.ex. Ford Kuga Phev som kör Miller/Atkinson cykel i förbränningsmotorn och modulerar effektivt med elmotorn

P PHPersson skrev:
Den är väl inte mer komplicerad? Det är ju precis samma komponenter med undantag av växellådan. Att använda elmotorn som generator känns genialt istället för att ha både elmotor och generator som i en seriehybrid. Dessutom kan den gå på konstant varvtal rent tekniskt dvs när det är som mest effektivt och laddning behövs så gör den det.
Är vi då överens om att Toyotas hybridsystem är ett bra system som är snålt och väl beprövat och visat sig ha många fördelar över ett seriehybridsystem. Men det är inte ett seriehybridsystem. Och det låter inte motorn gå på konstant varvtal. Därmed är det väl värt att nämna när frågan gäller hybridsystem i allmänhet. Men inte när frågan gäller seriehybridsystem som @Liljeros tig upp i inlägg #28093.

A Argastesnickaren skrev:
198 mil på en tank=världsrekord.
Reklam länk.
Rekordet övervakade av Guinness.
[länk]
Intressant förvisso. Men utan uppgift om hur mycket tanken rymmer eller jämförelser med andra bilar som körts på samma sätt säger det inte så mycket. Det är väl fortfarande betydligt fler som byggt parallellhybrider än som byggt seriehybrider. Och mig veterligen är Nissan de enda som fått till en seriehybrid med hyfsad WLTP-förbrukning.

Avgasbilarna kommer inte räddas av hybridlösningar. Att Toyota satsat så mycket på dem är för att de så länge trodde på bränsleceller.

Det Trump sa att EU har två stora, mycket stora problem elförsörjning och immigration, så ska vi alla byta våra fossilbilar till elbilar undrar vart den elen kommer ifrån?

De flesta kanske inte ser Trump som ett sanningsvittne utan tänker att det löser sig.

• Gilla
  • Haha
Frerider och 1 till
  • Laddar…
Vi har ju brist på el redan vissa tider, så om alla kör elbil hur löser du det?

Laddar på natten. Eller mitt på dagen sommartid.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Frerider Frerider skrev:
Nej vi har inte brist på el. Vi har stundtals kapacitetsbrist i överföringen. Men detta påverkas knappast av elbilsladdningen eftersom 90% av laddningen sker/kan ske på natten när det finns gott om överföringskapacitet, eller dagtid då hus/elbilsägarnas solceller ger överskott.

Frerider Frerider skrev:
Om hela Sveriges fordonsflotta gick på el vill jag minnas att jag sett siffror runt 10% av vår elproduktion. Det är fortfarande mindre än vi exporterar ett normalår.

Det är långt kvar tills fordonsflottan går på el men det är inte heller kanske hållbart att bygga datahallar för AI över hela landet. Nånstans behöver man göra ett vägval.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Nej vi har inte brist på el. Vi har stundtals kapacitetsbrist i överföringen. Men detta påverkas knappast av elbilsladdningen eftersom 90% av laddningen sker/kan ske på natten när det finns gott om överföringskapacitet, eller dagtid då hus/elbilsägarnas solceller ger överskott.
Du är med om att det var EU jag skrev om!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.