L Liljeros skrev:
Dom är ju egentligen väsentligt billigare än vad man kan köpa dom för , men då det är tullar på kinesiska bilar upprätthålls ju prisbilden…
Ja tyvärr men tror precis som dig att Europa kommer bli frånkörda. Kanske även Tesla vem vet.

P PHPersson skrev:
Jag tror också elbilarna kommer att sjunka relativt snabbt i inköpspris och förmodligen "gå om" fossilbilarna som det billigare alternativet inom 3år. Därför tror jag det är dyrt / vanskligt att köpa en elbil idag.
Jag förstår inte riktigt varför det bara skulle gälla elbilar. En ny avgasbil idag (såväl hybrider som klassiska) kan rimligen inte vänta sig annat än mer och mer straffbeskattning ju fler och bättre elbilar det finns på begagnatmarknaden.

Vem vill då köpa dessa när det finns bättre lämpade och driftmässigt säkrare bilar att köpa?

Såhär trodde jag förvisso redan för fem år sen, men dels överskattade jag nog hur stor andelen elbilar var då, dels har minskade krav på iblandning av slaktavfall i fossila bränslen liksom tillfälliga skattesänkningar sänkt bensin- och dieselppriserna.

Men, risken du ser för dagens nya elbilar gäller även nya avgasbilar. De är båda sämre än kommande elbilar.

kisumisu
P PHPersson skrev:
Det tragiska är att inbyte är aldrig intressant… annat än skambud.

Som sagt, som begagnad är nog elbil kanon för dem som det passar. Men du frågar ”Varför köpa en hybrid” finns massor med anledningar som diskuterats. Inte kan ladda hemma, behöver dra tungt släp, behöver lång räckvidd etc.

Våran hybrid fungerar precis som en elbil, dvs bensinmotorn behöver aldrig startas annat än att batteriet är slut. Värme, kyla mm går från batteriet.
Så är det ju, samtidigt som det är enkelt. Man slipper diverse däcksparkare och annat löst folk.

Absolut är ju hybrider säkert annorlunda. En sak är dock dåligt, det är att det är dubbla drivlinor. Eventuellt dubbla problem också.

Pluginhybrid är dock bra till den som mestadels kör korta sträckor men ibland gör en längre resa. Är ju inte så bra att fossilmotorn bara står och att bensinen i tanken blir gammal.

Men då är det också om bilen har egen värmepump. Annars är det mest bara irriterande när bensinmotorn måste gå på tomgång och bilen blir precis varm när man är framme. Kupevärmen behövs ju största delen av året här i Sverige.

Men som sagt jag ska inte tjaffsa mer om det då det finns hybrider som har värmepump.

Pluginhybrid är ju inkörsporten till en hel elbil. Själv ångrar jag ej den så, men jag föredrar 100% eldrift.
Den dagen hybriden ger upp helt (eller barnen får den) så blir även nästa bil 100% EL (dock vill jag ha längre range till den blivande nya elbilen och det lär det väl bli också när batterier utvecklas).

Varför skulle en hybrid vara bättre bil att dra husvagn mm?
Det klarar väl dagens elbilar.

Eller menar du nu begagnad marknaden?
Då när jag köpte hybriden så klarade inte Kias elbilar dra släp, medans idag klarar ju dessa av det!

Ps. Sen kan det vara skönt köpa ny bil, då vet man hur den är körd. Det vet man aldrig på begagnade, oavsett drivmedel.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår inte riktigt varför det bara skulle gälla elbilar. En ny avgasbil idag (såväl hybrider som klassiska) kan rimligen inte vänta sig annat än mer och mer straffbeskattning ju fler och bättre elbilar det finns på begagnatmarknaden.

Vem vill då köpa dessa när det finns bättre lämpade och driftmässigt säkrare bilar att köpa?

Såhär trodde jag förvisso redan för fem år sen, men dels överskattade jag nog hur stor andelen elbilar var då, dels har minskade krav på iblandning av slaktavfall i fossila bränslen liksom tillfälliga skattesänkningar sänkt bensin- och dieselppriserna.

Men, risken du ser för dagens nya elbilar gäller även nya avgasbilar. De är båda sämre än kommande elbilar.
Jag tror ungefär samma men och det är ett stort men… jag tror att en fossilbil inkl. hybrider kommer vara ungefär likadana om 5år. Säkert lite längre räckvidd på hybridbilar men tekniken ungefär samma. Volymerna kommer minska.
Däremot elbilar tror jag kommer ha betydligt högre utvecklingstakt ihop med än högre konkurrens från asien.
Min teori är att elbilar blir volymbilar och priset, kanske inte i kronor men för vad man får kommer minska drastiskt.
Min spåkula säger mig att en bra dieselbil kommer stå sig bäst i värde om 3år medans det elbilar kommer sjunka mest men där billiga elbilar klarar sig bäst.
Om 5år tänker jag att det kommer en brytgräns där fossilbilar dör ut, kanske före det, och då kommer de behålla värdet bra eftersom de med behovet kommer vilja ha dem men inte så många kommer säljas nya.
Elbilar som går 20-30mil på vintern tror jag kommer vara döda de också om 5år för det kommer finnas nya för 200’ i dagens penningvärde.
Allt är min teori och bara framtiden vet. Kanske flytande bränsle som är CO2 neutralt slår innan dess.

kisumisu kisumisu skrev:
Så är det ju, samtidigt som det är enkelt. Man slipper diverse däcksparkare och annat löst folk.

Absolut är ju hybrider säkert annorlunda. En sak är dock dåligt, det är att det är dubbla drivlinor. Eventuellt dubbla problem också.

Pluginhybrid är dock bra till den som mestadels kör korta sträckor men ibland gör en längre resa. Är ju inte så bra att fossilmotorn bara står och att bensinen i tanken blir gammal.

Men då är det också om bilen har egen värmepump. Annars är det mest bara irriterande när bensinmotorn måste gå på tomgång och bilen blir precis varm när man är framme. Kupevärmen behövs ju största delen av året här i Sverige.

Men som sagt jag ska inte tjaffsa mer om det då det finns hybrider som har värmepump.

Pluginhybrid är ju inkörsporten till en hel elbil. Själv ångrar jag ej den så, men jag föredrar 100% eldrift.
Den dagen hybriden ger upp helt (eller barnen får den) så blir även nästa bil 100% EL (dock vill jag ha längre range till den blivande nya elbilen och det lär det väl bli också när batterier utvecklas).

Då när jag köpte hybriden så klarade inte Kias elbilar dra släp, medans idag klarar ju dessa av det!

Ps. Sen kan det vara skönt köpa ny bil, då vet man hur den är körd. Det vet man aldrig på begagnade, oavsett drivmedel.
Dubbla drivlinor är bra och dåligt, precis som en 4wd elbil. Dubbla elmotorer dubblar sannolikheten för fel. Men får prioritera.
Vi har en husvagn och det finns idag ingen enbil som uppfyller våra behov / önskemål. EX90 och tidigare Model X är de enda jag kan komma på. EX90 fanns inte som 800v när vi köpte hybriden, så idag kanske den kunde vara ett alternativ men misstänker att den går 20mil med vagnen bakom och det orkar jag inte.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:

Det är väl mest att räckvidden går ner påtagligt.

Elbilar är ju generellt sett väldigt väloptimerade för vindmotstånd, just för att få lång räckvidd. En husvagn är i sammanhanget definitivt inte det.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
En kollega till mig körde min förmånsbil medan jag var tjänstledig. Han hävdar att den gjorde av med 50% av batteriet när han körde från Stallarholmen till Eskilstuna med ett kåpsläp på vintern. Det stämmer i och för sig inte med min erfarenhet att den skulle förbruka riktigt så mycket. Men det belyser ändå ett problem med elbilar och släp. Kort räckvidd och de flesta laddplatser är inte gjorda för att stå med släpvagn vid. Dessutom är de flesta elbilar så tunga att man måste ha BE-kort för att dra tyngre släp om bilen ens får dra dem. Jag vill inte byta bort elbilen mot en laddhybrid. Men visst finns det tillfällen då hybriden gör resan enklare. Och skall man dra husvagn en längre sträcka är det absolut ett sådant tillfälle.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Attitudeswe
Är man ute med husvagn har man väl all tid i världen?

Jag var ute och åkte med 800kg kåpsläp förra veckan med min bil med 77kWh batteri. Kunde köra 3:40 timmar i 85km/h utan att behöva ladda.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag tror ungefär samma men och det är ett stort men… jag tror att en fossilbil inkl. hybrider kommer vara ungefär likadana om 5år. Säkert lite längre räckvidd på hybridbilar men tekniken ungefär samma.
Det tror jag med. Men det är ju ungefär ett lika klent hopp som de som för hundra år sedan sa att häst och vagn var det trygga valet efter som de tekniskt var relativt färdigutvecklade.
P PHPersson skrev:
Volymerna kommer minska./…/ Min spåkula säger mig att en bra dieselbil kommer stå sig bäst i värde om 3år medans det elbilar kommer sjunka mest men där billiga elbilar klarar sig bäst.
Om 5år tänker jag att det kommer en brytgräns där fossilbilar dör ut, kanske före det, och då kommer de behålla värdet bra eftersom de med behovet kommer vilja ha dem men inte så många kommer säljas nya.
Jag tror du underskattar trögheten i produktionen. Jag tror marknaden kommer översvämmas med avgasbilar när skiftet verkligen kommer. Alla legacyproducenter kommer slåss om marknadsanselar på en krympande marknad.
P PHPersson skrev:
Däremot elbilar tror jag kommer ha betydligt högre utvecklingstakt ihop med än högre konkurrens från asien.Min teori är att elbilar blir volymbilar och priset, kanske inte i kronor men för vad man får kommer minska drastiskt.
Ja, men att det kommer nya bättre elbilar gör ju inte de äldre sämre – därtill är ju de gamla relativt gå.
P PHPersson skrev:
Elbilar som går 20-30mil på vintern tror jag kommer vara döda de också om 5år för det kommer finnas nya för 200’ i dagens penningvärde.
Jag tror sådana som @MultiMan som faktiskt kör en begagnad elbil har bra verklighetskontakt här. Att bilar med 30 mils vinterräckvidd skulle vara döda om några år faller på sin egen orimlighet. De flesta kör aldrig så långt och gör de det kan de ju ladda.

Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Det tror jag med. Men det är ju ungefär ett lika klent hopp som de som för hundra år sedan sa att häst och vagn var det trygga valet efter som de tekniskt var relativt färdigutvecklade.
Enligt mig en konstig jämförelse… nog för att elbilar har sina fördelar så är skillnaden inte så stor. Sätter du min fru tex i en elbil kontra fossilbil så är det bara ljudet hon skulle reagera på. Allt annat, förutom att hon hatar att snabbladda, skulle hon inte märka av alls. Det vet jag av egen erfarenhet eftersom vi haft elbilar som gjort 0-100 på under 3 sekunder och har en Volvo som gör 0-100 på strax under 3 minuter:) (ok kanske 8 sekunder eller något).
Skulle säga utan att överdriva att skillnaden mellan häst och vagn och en fossilbil är något större. Om inte annat blir det trångt med hästen om man bor i en liten lägenhet.
Jag tror du underskattar trögheten i produktionen. Jag tror marknaden kommer översvämmas med avgasbilar när skiftet verkligen kommer. Alla legacyproducenter kommer slåss om marknadsanselar på en krympande marknad.
Tror jag också men jag tror det mest kommer vara bensinbilar. Men du kan absolut ha rätt, skall bli spännande att se.
Ja, men att det kommer nya bättre elbilar gör ju inte de äldre sämre – därtill är ju de gamla relativt gå.
Jag skulle nog ändå säga det… när Tesla var ensamma om att ha bra elbilar var andrahandsvärdet extremt högt. Jag fick tex 100’ mer för min första X efter 1år. Såklart tack vare prisökningen men också för att utbudet var 0 som konkurrens.
Jag tror sådana som @MultiMan som faktiskt kör en begagnad elbil har bra verklighetskontakt här. Att bilar med 30 mils vintertäckvidd skulle vara döda om några år fallet på sin egen orimlighet. De flesta kör aldrig så långt och gör de det kan de ju ladda.
Tror du har fel men låt oss se… med döda menar jag inte värdelösa men extremt svårsålda och med ett värde långt under normalt värdetapp. Att köpa en ny elbil idag av äldre snitt måste vara bland det dummaste köpet man kan göra misstänker jag.

kisumisu
Jag tror sådana som @MultiMan som faktiskt kör en begagnad elbil har bra verklighetskontakt här. Att bilar med 30 mils vintertäckvidd skulle vara döda om några år fallet på sin egen orimlighet. De flesta kör aldrig så långt och gör de det kan de ju ladda.
Snarare kommer hybrider som går köra ca 5mil på en laddning vara döda ur de flestas intressen den dagen bensinen börjar kosta 30kr litern eller i värsta fall blir sådan bristvara att den knappt finns mer.

Då är en elbil som går 10mil+ på en laddning mer värt!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
kisumisu
P PHPersson skrev:
Dubbla drivlinor är bra och dåligt, precis som en 4wd elbil. Dubbla elmotorer dubblar sannolikheten för fel. Men får prioritera.
Vi har en husvagn och det finns idag ingen enbil som uppfyller våra behov / önskemål. EX90 och tidigare Model X är de enda jag kan komma på. EX90 fanns inte som 800v när vi köpte hybriden, så idag kanske den kunde vara ett alternativ men misstänker att den går 20mil med vagnen bakom och det orkar jag inte.
Så är det. Men fortfarande körs det med båda motorerna.

Jag vet inte hur du kör.

Men det finns folk med hybrider som kör endast med bensin ett fåtal gånger.

Men det är bra att vi har olika slags bilar!
Så är alla nöjda och belåtna.

kisumisu kisumisu skrev:
Så är det. Men fortfarande körs det med båda motorerna.

Jag vet inte hur du kör.

Men det finns folk med hybrider som kör endast med bensin ett fåtal gånger.

Men det är bra att vi har olika slags bilar!
Så är alla nöjda och belåtna.
Iaf våran bil köra normalt nästan bara på el även om det blev tvärs om på semestern. BMW verkar ha, vet inte hur andra har det, automatiskt att den startar bensinmotorn en stund om det krävs vilket inte hänt oss.
Håller med, jättebra att det finns biltyper för olika behov.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
A Avemo skrev:
En kollega till mig körde min förmånsbil medan jag var tjänstledig. Han hävdar att den gjorde av med 50% av batteriet när han körde från Stallarholmen till Eskilstuna med ett kåpsläp på vintern. Det stämmer i och för sig inte med min erfarenhet att den skulle förbruka riktigt så mycket. Men det belyser ändå ett problem med elbilar och släp. Kort räckvidd och de flesta laddplatser är inte gjorda för att stå med släpvagn vid. Dessutom är de flesta elbilar så tunga att man måste ha BE-kort för att dra tyngre släp om bilen ens får dra dem. Jag vill inte byta bort elbilen mot en laddhybrid. Men visst finns det tillfällen då hybriden gör resan enklare. Och skall man dra husvagn en längre sträcka är det absolut ett sådant tillfälle.
Klart det är skillnad.

Hybriden drar ju också mer bränsle/el om du drar tungt släp.
Just i de här fallet är nog diesel ett bättre alternativ då.

Det här kan jag också skriva under att elbilar drar mer ju fortare du tex kör.
Men det gör även fossilbilar. Det bara större tank.

P PHPersson skrev:
Ja tyvärr men tror precis som dig att Europa kommer bli frånkörda. Kanske även Tesla vem vet.
Är inte Tesla redan frånkörda? Skulle säga att deras försprång alla fall är borta. Det visar dock hur långt fram dom låg när dom lanserades. Finns bilar med både väsentligt snabbare laddning och längre räckvidd. Förbrukningsmässigt är dom fortfarande med, är helt otroligt hur snåla dom är. Kör jag väldigt lugnt med min MY kan jag vara nere runt 1-1,1. Det är faktiskt helt otroligt lågt för att vara körningar på ett par mil och ändå på en del motortrafikleder, är få bilar som ens kan komma nära dom siffrorna, även mindre bilar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.