MultiMan MultiMan skrev:
Ute på längre tur idag. 80% E4, mest runt 100 men varierande 80-130.

156km totalt, 26% batteri kvar. Start på 99%.

Som tidigare, Mini Cooper SE tillverkad februari 2020. 6300 mil.
Så 15mil med mindre än hälften kvar en sommardag. Hmm… hur litet är ett batteri i en sån bil?

Stort nog för att ta en 20 mil på sommaren. 🙃

MultiMan
G Ganescha skrev:
Så 15mil med mindre än hälften kvar en sommardag. Hmm… hur litet är ett batteri i en sån bil?
Jag skriver särskilt om just den bilen eftersom den har en av de minsta batterierna, 28,9kWh användbart som nytt, 32,6kWh totalt.

För alla som letar begagnat är det intressant. Jag köpte bilen medveten om begränsningarna. Vad jag försöker se är hur stor användbar räckvidd som är kvar efter 6+ år. Så länge den klarar 10+1-2 mil i reserv vintertid är jag nöjd. Då tar jag mig till en storstad och kan ladda där medan jag gör annat.

Som det ser ut nu så klarar bilen 20 mil sommartid även i rätt bra tempo (normalläge med AC), så det är lovande.

• Gilla
hydrolift och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
P PHPersson skrev:
Nä för när man köper en bil för 600’kr och uppåt är det försumbart om bensinen kostar 20 eller 25kr per liter. Kör man säg 80% på el och 20% på bensin så kanske det är 240mil om året på bensin. 0,8 i förbrukning ger en total skillnad om 1920kr om året mellan 15-25kr. Tänker man då 20kr så är det en tusenlapp.
Om det är för pengarnas skull man jagar laddare så tror jag man är ute och cyklar rejält.
Det beror på.

En del ser det även som en investering.
Jovisst jag vet att bil är aldrig en investering, men om jag vill köpa en ny bil (en bil där jag har garantier och annat för att slippa bli stående utan bil längre stunder).

Så ser jag absolut vad även förbrukning, service kostar.

Jag köpte min elbil begagnad och fick den billigare eller runt samma prisklass vad en hybrid hade kostat. Inga stora skillnader i pris.

Många gillar att jämföra 600k elbilar med 20år gamla fossiler som kostar 10k i inköp 😅
En ny fossil Volvo kostar lika mycket som en Elbil i inköp, beroende på märke. Men tom hos Volvo har det väl blivit mindre skillnad idag.

Okej att du kan kanske få den billigare märket billigare som fossilt. Men det här är ju också nåt som håller på ändras t ex Kia har ju snart enbart elbilar medans andra märken envisas med fossila varianter och tar ÖVERPRISER på eldrivna!

Redigerat:
G
kisumisu kisumisu skrev:
Det beror på.

Jovisst jag vet att bil är aldrig en investering, men om jag vill köpa en ny bil (en bil där jag har garantier och annat för att slippa bli stående utan bil längre stunder).

Jag köpte min elbil begagnad och fick den billigare eller runt samma prisklass vad en hybrid hade kostat. Inga stora skillnader i pris.

Många gillar att jämföra 600k elbilar med 20år gamla fossiler som kostar 10k i inköp 😅
En ny fossil Volvo kostar lika mycket som en Elbil i inköp, beroende på märke. Men tom hos Volvo har det väl blivit mindre skillnad idag.

Okej att du kan kanske få den billigare märket billigare som fossilt. Men det här är ju också nåt som håller på ändras t ex Kia har ju snart enbart elbilar medans andra märken envisas med fossila varianter och tar ÖVERPRISER på eldrivna!
Var lite så jag kände då jag plockade ut min nya firmabil elbilar har blivit dyra vilket leder till högt förmånsvärde.

Ville ha något man skulle kunna köra långt med samt med stor bagage för jag behöver det i jobbet.

Slutade med att jag tog en diesel pickup 🙃 0% moms på leasing och sedan fick jag förmånsvärdet nerskrivet till 60%.

Skatten är endas på 4k dom första 3 åren då det är en "miljö bil"

Helt sjukt att man ger dessa "förmåner" till pickuper fortfarande man kan sitta 5 pers utan problem i den.

kisumisu kisumisu skrev:
Det beror på.

Då får man väl jämföra likvärdiga nya bilar?
kisumisu kisumisu skrev:
Det var då jag menade att 1000kr eller 2000kr är försumbart. Även service mm.
kisumisu kisumisu skrev:
Som beg måste elbil vara kanonbra! rasat betydligt med än motsvarande hybrid oftast och är därför billigare eller samma pris som du säger. Allt tack vare att någon tagit den första smällen.
kisumisu kisumisu skrev:
Vem jämför det? Låter inte smart.
Vad menar du? Att ny fossil Volvo kostar samma som en "billigare" elbil av annat märke? Såklart är det så, men frågan är hur många som korsväljer så... Köper man en ny el-Renault för X antal kronor tror jag snarare man kollar vad motsvarade fossil Renault kostar.
kisumisu kisumisu skrev:
Kia släppte precis en ny fossilbil, K4 sportswagon för 312 000kr. Rätt svårslagen ny bil ekonomiskt.

Priserna på bilar med elektrisk drivlina har sjunkit och kommer fortsätta sjunka relativt bensinbilar.

Det tar tid för detta att ge resultat. Nu är den billigaste elbilen (Leapmotor T03) nere på 215 000 kr. Den billigaste bensinbilen jag hittar är Kia Picanto för 195 000 kr.

De är ganska lika i storlek och utrymmen, så man kan konstatera att det skiljer 20 000 kr mellan el och bensin.

Tror ni att elbilarna har stängt det gapet om tre år?

• Älska
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Priserna på bilar med elektrisk drivlina har sjunkit och kommer fortsätta sjunka relativt bensinbilar.

Det tar tid för detta att ge resultat. Nu är den billigaste elbilen (Leapmotor T03) nere på 215 000 kr. Den billigaste bensinbilen jag hittar är Kia Picanto för 195 000 kr.

De är ganska lika i storlek och utrymmen, så man kan konstatera att det skiljer 20 000 kr mellan el och bensin.

Tror ni att elbilarna har stängt det gapet om tre år?
Jag tror också elbilarna kommer att sjunka relativt snabbt i inköpspris och förmodligen "gå om" fossilbilarna som det billigare alternativet inom 3år. Därför tror jag det är dyrt / vanskligt att köpa en elbil idag.

P PHPersson skrev:
Jag tror också elbilarna kommer att sjunka relativt snabbt i inköpspris och förmodligen "gå om" fossilbilarna som det billigare alternativet inom 3år. Därför tror jag det är dyrt / vanskligt att köpa en elbil idag.
Samtidigt uppstår på sikt prispress på billiga gamla bensinare. Tänk en bensinare för 10 000 kr mot en elare för 20 000 kr. På 12 månader har skatt, service och bränslekostnad ätit upp mellanskillnaden.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Samtidigt uppstår på sikt prispress på billiga gamla bensinare. Tänk en bensinare för 10 000 kr mot en elare för 20 000 kr. På 12 månader har skatt, service och bränslekostnad ätit upp mellanskillnaden.
Fast där tror jag funktion går före pris... dvs. om elbilen för 20 000kr är bra så kommer fossilbilarna skrotas. Men om elbilen inte är bra så kommer ingen vilja ha dem ändå.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Nu gjorde jag en helt ovetenskaplig undersökning av fem år gamla Kia Picanto på Blocket. Det finns i skrivande stund 27 st till salu. Den som gått längst hade gått drygt 18 000 mil. Den som gått minst har gått 1500 mil. Medianbilen har gått 7500 mil.

Det betyder att median-Picanton körs 1500 mil/år.

De som kör mer än medianen borde tjäna på elbilen.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Dom är ju egentligen väsentligt billigare än vad man kan köpa dom för , men då det är tullar på kinesiska bilar upprätthålls ju prisbilden…

MultiMan MultiMan skrev:
Jag skriver särskilt om just den bilen eftersom den har en av de minsta batterierna, 28,9kWh användbart som nytt, 32,6kWh totalt.

För alla som letar begagnat är det intressant. Jag köpte bilen medveten om begränsningarna. Vad jag försöker se är hur stor användbar räckvidd som är kvar efter 6+ år. Så länge den klarar 10+1-2 mil i reserv vintertid är jag nöjd. Då tar jag mig till en storstad och kan ladda där medan jag gör annat.

Som det ser ut nu så klarar bilen 20 mil sommartid även i rätt bra tempo (normalläge med AC), så det är lovande.
Ah okej, Jag förstår. Hur många procent sämre har batteriet blivit? Har du gjort ett batteritest? Vad köpte du bilen för?

kisumisu
P PHPersson skrev:
Då får man väl jämföra likvärdiga nya bilar?

Det var då jag menade att 1000kr eller 2000kr är försumbart. Även service mm.

Som beg måste elbil vara kanonbra! rasat betydligt med än motsvarande hybrid oftast och är därför billigare eller samma pris som du säger. Allt tack vare att någon tagit den första smällen.

Vem jämför det? Låter inte smart.
Vad menar du? Att ny fossil Volvo kostar samma som en "billigare" elbil av annat märke? Såklart är det så, men frågan är hur många som korsväljer så... Köper man en ny el-Renault för X antal kronor tror jag snarare man kollar vad motsvarade fossil Renault kostar.

Kia släppte precis en ny fossilbil, K4 sportswagon för 312 000kr. Rätt svårslagen ny bil ekonomiskt.
Sant att nya bilar rasar i värde.

Sant också att hybrider behållt värde.
Hos bilhandlare.
Dock omöjligt med vinst där som privatperson.

Gick själv för skojs skull och provkörde en elbil. Körde till bilsäljaren med elbil, riktig service fick jag tills jag sade att vad ger bi i inbyte av en Hybrid 😅 säljaren ringde inte ens upp mig. VW i Kalix.

Kia har dock gett mig pris.

Men jag behåller bilen som en andra bil. Det fick bli den gamla dieseln jag sålde och den sålde jag privat.

Elbilen låg begagnad ungefär samma nivå som hybrid. Så varför då köpa en hybrid som har mer delar som kan gå sönder, klarar inte ge kupevärmen utan bensinmotor osv osv....men sommaren är den bilen helt okej för kortare sträckor när man kan köra 100% el. Även på längre resor inom Sverige är det bra, laddning på allmänna platser är dyrt.

Går mer ekonomiskt än ren fossil men fortfarande dyrare köra med då när man laddar hemma elbilen betydligt billigare.

Men ja vi har alla olika möjligheter och behov. Bor man i lägenhet utan rimlig laddning är ju hybrid bra.

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Sant att nya bilar rasar i värde.

Sant också att hybrider behållt värde.
Hos bilhandlare.
Dock omöjligt med vinst där som privatperson.

Gick själv för skojs skull och provkörde en elbil. Körde till bilsäljaren med elbil, riktig service fick jag tills jag sade att vad ger bi i inbyte av en Hybrid 😅 säljaren ringde inte ens upp mig. VW i Kalix.

Kia har dock gett mig pris.

Men jag behåller bilen som en andra bil. Det fick bli den gamla dieseln jag sålde och den sålde jag privat.

Elbilen låg begagnad ungefär samma nivå som hybrid. Så varför då köpa en hybrid som har mer delar som kan gå sönder, klarar inte ge kupevärmen utan bensinmotor osv osv....
Det tragiska är att inbyte är aldrig intressant… annat än skambud.

Som sagt, som begagnad är nog elbil kanon för dem som det passar. Men du frågar ”Varför köpa en hybrid” finns massor med anledningar som diskuterats. Inte kan ladda hemma, behöver dra tungt släp, behöver lång räckvidd etc.

Våran hybrid fungerar precis som en elbil, dvs bensinmotorn behöver aldrig startas annat än att batteriet är slut. Värme, kyla mm går från batteriet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.