kisumisu
P PHPersson skrev:
3,7 är verkligen meningslöst.
Det beror väl på det också.
Har man en 11kw stolpe eller 3st 3.7. Är 3st 3.7 i vissa fall bättre!

Jag menar t ex arbetsplatser, sjukhus, hotell etc där du tillbringar ibland långa stunder! Då är det mer värdelöst ha bara en laddare som någon ockuperar kanske i onödan.

3.7 funkar även bra till de flesta hybrider, min plugin tar inte ens emot mer.

Dessa långsamma laddplatser skulle även kunna fungera i BRF och hyreshus parkeringar där de flesta bilarna står mestadels flera timmar oanvända.

Men annars så håller jag helt med att sånt är rätt värdelöst utanför affären eller restaurangen.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
L Liljeros skrev:
Jag tror som jag skrev ovan att det skulle vara jättesmidigt att ladda så här, för en del…. Rutinen för att fylla på drivmedel i bilen har under modern tid varit att svänga in på en mack och fylla upp. Detta har framförallt biltillverkarna insett och därav går allt fokus mot att bilarna ska hantera så hög effekt som möjligt vid laddningen för att det ska gå snabb, att hitta massa andra lösningar för hur laddning skall ske är helt enkelt ohållbart. Har man ett batteri på mellan 80-100kWh, rimlig förbrukning och en laddeffekt på 350-500kW så är inte längre laddning vid lunchstopp nödvändigt utan något man fyller på lite snabbt.

Det är nog så majoriteten av alla bilister vill göra, man vill stanna där det passar. Sen finns det en stor skara early adopters som inte ser ett problem med att ladda och äta samtidigt, mig själv inräknad, för det är verkligen inte ett problem. Men befolkningen i helhet vill nog inte ha det så.
Jo det är väl rutinen.

Den rutinen är ganska skön slippa också. Märkte här på en resa att jag knappt kunde tanka bilen, först köa där och plippa och ploppa med kortet osv.

Sen ha folk bakom sig som stressar.

Allt det här slipper man när man mestadels laddar hemma 😁

Skulle elbilar bli mer vanliga så skulle även laddning hos vänner, släkt, svärföräldrar etc bli också mer naturligt likaså som att själv ge laddning till deras bilar när de på besök. Hittils har jag dock bara en vän som det är så alltså har elbil och laddbox 11kw.

Hos andra har jag fått ladda med mormorsladdare 😂
Sen hos vissa har det inte alls gått och även det accepterar jag! De sistnämnda bor i BRF eller Hyreshus och har en massa regler eller undermåliga eluttag.

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:

Jag menar t ex arbetsplatser, sjukhus, hotell etc där du tillbringar ibland långa stunder! Då är det mer värdelöst ha bara en laddare som någon ockuperar kanske i onödan.

Dessa långsamma laddplatser skulle även kunna fungera i BRF och hyreshus parkeringar där de flesta bilarna står mestadels flera timmar oanvända.

Men annars så håller jag helt med att sånt är rätt värdelöst utanför affären eller restaurangen.
Ja absolut, om man tänker arbetsplatsen eller övernattning så räcker det säkert oftast.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:

Grejen är den att AC laddare i princip bara är en strömbrytare med säkring och elmätare. Så de är snorbilliga att tillverka och man har då såklart många 22kW med lastbalansering mellan boxarna. Chargenode har t.ex. några smidiga lösningar.

Jag har 2st Zaptec Go, och dom lastbalanserar sinsemellan när jag har 2st bilar inkopplade

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
kisumisu
Rabbithole Rabbithole skrev:
Grejen är den att AC laddare i princip bara är en strömbrytare med säkring och elmätare. Så de är snorbilliga att tillverka och man har då såklart många 22kW med lastbalansering mellan boxarna. Chargenode har t.ex. några smidiga lösningar.

Jag har 2st Zaptec Go, och dom lastbalanserar sinsemellan när jag har 2st bilar inkopplade
Precis och då borde ju kostnaden vara därefter också!

Man lurar på BRF mm med dyra lösningar bara för att dom skall sköta och ta över driften!

Har bekanta i Stockholm som bor i BRF. Dom har ingen elbil själva därav inget abbonemang. Men fick låna grannens p-plats. Har för mig laddmöjlighet kostade 79kr fast avgift mer och på det där 3kr kWh för allt man laddar. Betalade givetvis grannen och även lite extra 😁 var ju lite win-win ändå i slutändan för oss båda.

Sen är alla bidrag/avdrag eller vad man vill kalla dessa också rätt värdelösa!
Fick själv tex betala 800kr extra för att få 5 meter extra kabel. För mig var det 400kr jävla överpris det också, men jag orkade inte bråka om saken då paketpriset ändå var betydligt billigare än hos konkurrenterna.

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Sen är alla bidrag/avdrag eller vad man vill kalla dessa också rätt värdelösa!
Fick själv tex betala 800kr extra för att få 5 meter extra kabel. För mig var det 400kr jävla överpris det också, men jag orkade inte bråka om saken då paketpriset ändå var betydligt billigare än hos konkurrenterna.
Samma för mig, köpte till en kabel när laddstation installerades. Fick den någon krona billigare än bästa priset online, men det var efter 50% avdrag, så de hade riktigt bra vinstmarginal på den på skattebetalarnas bekostnad.

• Ledsen
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vaknade i natt till ett hejdundrande åskväder som bjöd på ett spektakulärt fyrverkeri. Då slår mig tanken att jag har bilen på laddning och började fundera på risken med eventuella åskskador på elbilar.

Har aldrig sett eller hört någon som drabbats. Finns det några inbyggda skydd mot överspänningar eller liknande i bilar och laddare?

M Myckling skrev:
Vaknade i natt till ett hejdundrande åskväder som bjöd på ett spektakulärt fyrverkeri. Då slår mig tanken att jag har bilen på laddning och började fundera på risken med eventuella åskskador på elbilar.

Har aldrig sett eller hört någon som drabbats. Finns det några inbyggda skydd mot överspänningar eller liknande i bilar och laddare?
Det finns inga skydd som klarar ett blixtnedslag, däremot en bit ifrån kan ett överspänningsskydd hjälpa. Har aldrig sett att det finns inbyggt.
Det enda säkra och rätta är att inte ha kabeln i bilen när det åskar.

MultiMan
M Myckling skrev:

Det lär inte finnas mycket mer än till annan elektronik. Jag kollar alltid prognos innan jag lägger mig och drar ur om det är stor chans till åska. Vi hade extremt åskoväder natt och både elbil, laddare till vanliga bilbatterier samt frysboxarna var utdragna. Allt annat har jag UPS till och det drar jag bara ut i sällsynta fall. Aldrig haft åska ta sig igenom både finskydd och UPS vid nedslag.

Att ombordladdare eller annat går sönder som gör laddning omöjlig på elbilar händer väl ibland? Jag har läst om det rätt många gånger, inklusive min egen Mini. De flesta skriver aldrig om omständigheterna när det hände, så det kan väl ha varit åska. Har man inte omfattande egna skydd på ingående el till huset hade jag aldrig laddat elbil under pågående åskoväder. Det är att be om problem.

M Myckling skrev:

Bor man på landet med luftledning så är man ju mycket mer exponerad. Har fortfarande barndomsminnen hur man fick springa och rycka ur allt vid åska. I stan med markförlagda kablar är ett överspänningskydd ofta tillräckligt, jag drar inte ut något hemma vid åska.

Har för avsikt att sätta in överspänningsskydd på inkommande el vid båda min hus. Hade för ett halvår sedan ett haveri där ett strömavbrott och dess följande återstart resulterade i att lite småelektronik pajade, som tur var inget dyrt då Ajaxhubben gick att laga men hade det drabbat dator eller tv hade det varit mer trist

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Sedan vi fick överspänning/åskskydd på stolpen vid en av fastigheterna på landsbyggd har det aldrig varit problem.
Sedan är vi inte sista hus på ledningen, bara näst sista.

En liten hybridrapport, jag har tidigare gnällt på BMW men som långfärdsbil är den helt fantastisk. Drivlinan briljerar verkligen… vi körde ca 200mil. Svensk motorväg / landsväg i småbyar mm. Snitt 0,73 verkliga liter per mil. Hade ingen möjlighet att ladda på rimligt sätt så siffrorna är utan någon elförbrukning.
Sjukt imponerande med en drivlina med 490hk och rak 6 cylindrig bensinmotor. Kostnad 10,9kr i bränsle, så man kan nog säga att med dagens priser finns ingen besparing med elbil eftersom vi kör på el hemma.

P PHPersson skrev:
En liten hybridrapport, jag har tidigare gnällt på BMW men som långfärdsbil är den helt fantastisk. Drivlinan briljerar verkligen… vi körde ca 200mil. Svensk motorväg / landsväg i småbyar mm. Snitt 0,73 verkliga liter per mil. Hade ingen möjlighet att ladda på rimligt sätt så siffrorna är utan någon elförbrukning.
Sjukt imponerande med en drivlina med 490hk och rak 6 cylindrig bensinmotor. Kostnad 10,9kr i bränsle, så man kan nog säga att med dagens priser finns ingen besparing med elbil eftersom vi kör på el hemma.
Jag tror utmaningen för elbilen mycket ligger i att det finns en förväntan att det ska bli billigare. Olja driver världsekonomin just för att det är otroligt billig energi. Så billig att man kan köra betydande delar av fordonsflottan i världen trots att tekniken även efter ett sekel av utveckling vaskar 60-70% av energin i bränslet.

Min tes är att om 10-15år kommer i princip all utomasiatisk bilproduktion vara utraderad. Varken USA eller Europa kommer kunna hävda sig. Vi har befolkningar som har vant sig och vill ha en produkt som på sikt har ett slut. Att då som dom Europeiska tillverkarna försöka stå med en fot i varje dike kommer göra att man till sist hamnar efter så pass mycket att man kommer på efterkälken och sen går det fort. Jag är inte övertygad att Li ion batterier är framtiden, dom har många problem även om man lyckats förfina dom till en väldigt hög grad. Däremot är jag säker på att elmotorn är det då den är så pass överlägsen en fossil motor, hur sen energin lagras överlåter jag till framtiden att visa.

Man kan såklart ändå köpa Elsa Widings och Donald Trumps teser att klimatförändringarna är Fake News. Jag väljer att istället tro på övriga forskarsvärlden och inser att utvecklingen inte är hållbar. Omställningen kommer kosta både i pengar och uppoffring från dom som har råd och det är primärt Västeuropa och USA. Samtidigt är det också den delen av världen som vant sig vid högst levnadsstandard, och att ändra på det är inte att tala om.

Det är kanske också det som gör att man droppar bensinpriset lite extra inför valet i panik. Det ligger i människors identitet i Sverige att få åka runt i sin bil och det ska vara billigt.

Redigerat:
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
L Liljeros skrev:
Jag tror utmaningen för elbilen mycket ligger i att det finns en förväntan att det ska bli billigare. Olja driver världsekonomin just för att det är otroligt billig energi. Så billig att man kan köra betydande delar av fordonsflottan i världen trots att tekniken även efter ett sekel av utveckling vaskar 60-70% av energin i bränslet.

Min tes är att om 10-15år kommer i princip all utomasiatisk bilproduktion vara utraderad. Varken USA eller Europa kommer kunna hävda sig. Vi har befolkningar som har vant sig och vill ha en produkt som på sikt har ett slut. Att då som dom Europeiska tillverkarna försöka stå med en fot i varje dike kommer göra att man till sist hamnar efter så pass mycket att man kommer på efterkälken och sen går det fort. Jag är inte övertygad att Li ion batterier är framtiden, dom har många problem även om man lyckats förfina dom till en väldigt hög grad. Däremot är jag säker på att elmotorn är det då den är så pass överlägsen en fossil motor, hur sen energin lagras överlåter jag till framtiden att visa.

Man kan såklart ändå köpa Elsa Widings och Donald Trumps teser att klimatförändringarna är Fake News. Jag väljer att istället tro på övriga forskarsvärlden och inser att utvecklingen inte är hållbar. Omställningen kommer kosta både i pengar och uppoffring från dom som har råd och det är primärt Västeuropa och USA. Samtidigt är det också den delen av världen som vant sig vid högst levnadsstandard, och att ändra på det är inte att tala om.

Det är kanske också det som gör att man droppar bensinpriset lite extra inför valet i panik. Det ligger i människors identitet i Sverige att få åka runt i sin bil och det ska vara billigt.
Absolut.

Den här tiden är ju förbi sen länge
https://www.svtplay.se/video/KVk3GN2/dieselsmugglarna/avsnitt-1

Sen att elbilen startar och är fort varm vid minus 30-36 grader gör inte saken sämre.

kisumisu kisumisu skrev:
Absolut.

Den här tiden är ju förbi sen länge
[länk]

Sen att elbilen startar och är fort varm vid minus 30-36 grader gör inte saken sämre.
Som tjänstebilsförare kan jag faktiskt inte se hur man motiverar hybrid/bensinbilar längre. Typiska bilar i detta segmentet är ungefär likvärdiga i pris mot elbilar men elbilen är billigare i drift. Visst ska man snabbladda är det ungefär samma pengar men på en normal resa ca 50 mil utgör snabbladdning av en ganska liten del av totala laddningen då jag båda kan ladda hemma och vid ankomst för en obetydlig kostnad.

Det faktum att det är väldigt få som faktiskt byter tillbaks från elbil talar för att det mycket är att man har en föreställning att det inte ska gå.

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.