1 847 760 läst ·
28 010 svar
1848k läst
28,0k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det beror väl på det också.P PHPersson skrev:
Har man en 11kw stolpe eller 3st 3.7. Är 3st 3.7 i vissa fall bättre!
Jag menar t ex arbetsplatser, sjukhus, hotell etc där du tillbringar ibland långa stunder! Då är det mer värdelöst ha bara en laddare som någon ockuperar kanske i onödan.
3.7 funkar även bra till de flesta hybrider, min plugin tar inte ens emot mer.
Dessa långsamma laddplatser skulle även kunna fungera i BRF och hyreshus parkeringar där de flesta bilarna står mestadels flera timmar oanvända.
Men annars så håller jag helt med att sånt är rätt värdelöst utanför affären eller restaurangen.
Redigerat:
Jo det är väl rutinen.L Liljeros skrev:Jag tror som jag skrev ovan att det skulle vara jättesmidigt att ladda så här, för en del…. Rutinen för att fylla på drivmedel i bilen har under modern tid varit att svänga in på en mack och fylla upp. Detta har framförallt biltillverkarna insett och därav går allt fokus mot att bilarna ska hantera så hög effekt som möjligt vid laddningen för att det ska gå snabb, att hitta massa andra lösningar för hur laddning skall ske är helt enkelt ohållbart. Har man ett batteri på mellan 80-100kWh, rimlig förbrukning och en laddeffekt på 350-500kW så är inte längre laddning vid lunchstopp nödvändigt utan något man fyller på lite snabbt.
Det är nog så majoriteten av alla bilister vill göra, man vill stanna där det passar. Sen finns det en stor skara early adopters som inte ser ett problem med att ladda och äta samtidigt, mig själv inräknad, för det är verkligen inte ett problem. Men befolkningen i helhet vill nog inte ha det så.
Den rutinen är ganska skön slippa också. Märkte här på en resa att jag knappt kunde tanka bilen, först köa där och plippa och ploppa med kortet osv.
Sen ha folk bakom sig som stressar.
Allt det här slipper man när man mestadels laddar hemma 😁
Skulle elbilar bli mer vanliga så skulle även laddning hos vänner, släkt, svärföräldrar etc bli också mer naturligt likaså som att själv ge laddning till deras bilar när de på besök. Hittils har jag dock bara en vän som det är så alltså har elbil och laddbox 11kw.
Hos andra har jag fått ladda med mormorsladdare 😂
Sen hos vissa har det inte alls gått och även det accepterar jag! De sistnämnda bor i BRF eller Hyreshus och har en massa regler eller undermåliga eluttag.
Redigerat:
Ja absolut, om man tänker arbetsplatsen eller övernattning så räcker det säkert oftast.kisumisu skrev:
Det beror väl på det också.
Jag menar t ex arbetsplatser, sjukhus, hotell etc där du tillbringar ibland långa stunder! Då är det mer värdelöst ha bara en laddare som någon ockuperar kanske i onödan.
Dessa långsamma laddplatser skulle även kunna fungera i BRF och hyreshus parkeringar där de flesta bilarna står mestadels flera timmar oanvända.
Men annars så håller jag helt med att sånt är rätt värdelöst utanför affären eller restaurangen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 374 inlägg
Grejen är den att AC laddare i princip bara är en strömbrytare med säkring och elmätare. Så de är snorbilliga att tillverka och man har då såklart många 22kW med lastbalansering mellan boxarna. Chargenode har t.ex. några smidiga lösningar.kisumisu skrev:
Det beror väl på det också.
Jag har 2st Zaptec Go, och dom lastbalanserar sinsemellan när jag har 2st bilar inkopplade
Precis och då borde ju kostnaden vara därefter också!Rabbithole skrev:
Grejen är den att AC laddare i princip bara är en strömbrytare med säkring och elmätare. Så de är snorbilliga att tillverka och man har då såklart många 22kW med lastbalansering mellan boxarna. Chargenode har t.ex. några smidiga lösningar.
Jag har 2st Zaptec Go, och dom lastbalanserar sinsemellan när jag har 2st bilar inkopplade
Man lurar på BRF mm med dyra lösningar bara för att dom skall sköta och ta över driften!
Har bekanta i Stockholm som bor i BRF. Dom har ingen elbil själva därav inget abbonemang. Men fick låna grannens p-plats. Har för mig laddmöjlighet kostade 79kr fast avgift mer och på det där 3kr kWh för allt man laddar. Betalade givetvis grannen och även lite extra 😁 var ju lite win-win ändå i slutändan för oss båda.
Sen är alla bidrag/avdrag eller vad man vill kalla dessa också rätt värdelösa!
Fick själv tex betala 800kr extra för att få 5 meter extra kabel. För mig var det 400kr jävla överpris det också, men jag orkade inte bråka om saken då paketpriset ändå var betydligt billigare än hos konkurrenterna.
Redigerat:
Samma för mig, köpte till en kabel när laddstation installerades. Fick den någon krona billigare än bästa priset online, men det var efter 50% avdrag, så de hade riktigt bra vinstmarginal på den på skattebetalarnas bekostnad.kisumisu skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden