1 851 414 läst ·
28 090 svar
1851k läst
28,1k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Håller med!L Liljeros skrev:Som tjänstebilsförare kan jag faktiskt inte se hur man motiverar hybrid/bensinbilar längre. Typiska bilar i detta segmentet är ungefär likvärdiga i pris mot elbilar men elbilen är billigare i drift. Visst ska man snabbladda är det ungefär samma pengar men på en normal resa ca 50 mil utgör snabbladdning av en ganska liten del av totala laddningen då jag båda kan ladda hemma och vid ankomst för en obetydlig kostnad.
Det faktum att det är väldigt få som faktiskt byter tillbaks från elbil talar för att det mycket är att man har en föreställning att det inte ska gå.
Sen att det börjar med pluginhybrid kan jag också förstå. Så var det ju för min del också.
Men att det säljs så många nya förstår jag inte riktigt heller. Men det är väl som med DVD/VHS combo, folk håller sig i det gamla. Dvd brännarna var för dyra i början av 2000 talet. Är väl lite så med bilar också och vissa som inte vågar ta hela steget. Dock hoppas även jag att bilar inte tar samma väg att allt blir molnlösningar och abbonemang.....
Finns ju vissa lobbyister som vill det.
Men jag håller med dig även på dessa saker. Det är många som inte tänker på att man har en fulladdat bil när bilen stått.
De enda dieselbil kan motivera till är transportsektorn, taxi och liknande. Alltså fordon som är i konstant rullning 24/7 och bara byter förare. Men för 90% av övriga företag fungerar nog "hemmaladdning", inte kör väl exempelvis hantverkare 40-50mil per dag och de håller stängt om nätterna (då laddas bilarna).
Sedan om det behövs laddas så blir bilen laddad på en lunchrast.
Redigerat:
Lägg till folk med tunga släp (husvagn, båtar, hästar mm). Lägg även till människor som bor avigt till eller reser lite kors och tvärs. Men i övrigt håller jag med också, just nu är det väldigt bekvämt med hybrid (bekvämare än el) så för oss passar det bra att slippa tänka på laddning.kisumisu skrev:
Håller med!
Sen att det börjar med pluginhybrid kan jag också förstå. Så var det ju för min del också.
Men jag håller med dig även på dessa saker. Det är nånga som inte tänker på att man har en fulladdat bil när bilen stått.
De enda dieselbil kan motivera till är transportsektorn, taxi och liknande. Alltså fordon som är i konstant rullning. Men för 90% av övriga företag fungerar nog "hemmaladdning", inte kör väl exempelvis hantverkare 40-50mil per dag och de håller stängt om nätterna (då laddas bilarna).
Men som sagt tror också framtiden är elektrisk till nära 100%, när är det ingen som vet dock.
Just nu är det bra.P PHPersson skrev:Lägg till folk med tunga släp (husvagn, båtar, hästar mm). Lägg även till människor som bor avigt till eller reser lite kors och tvärs. Men i övrigt håller jag med också, just nu är det väldigt bekvämt med hybrid (bekvämare än el) så för oss passar det bra att slippa tänka på laddning.
Men som sagt tror också framtiden är elektrisk till nära 100%, när är det ingen som vet dock.
Men när bensinen kostar mer än 20kr litern så letar man efter laddare med en hybrid som inte kommer lika långt med laddning som en riktig elbil 😅
Jag glad att jag bytte i tid och ja jag har njutit av tiden när gratisladdning fanns också.
Men nu med elbilen behöver jag inte längre jaga efter publika laddare. Då jag kör fram och tillbaka med min egen el som jag laddat hemma.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 393 inlägg
Det är ändå ganska törstigt, en vanlig liten bensinare ligger ofta runt 0,5l/mil. Men svårt att få ner förbrukningen med en sexa, Volvos plug in hybrider med 2.0l motorn är lite snålare på bensinP PHPersson skrev:En liten hybridrapport, jag har tidigare gnällt på BMW men som långfärdsbil är den helt fantastisk. Drivlinan briljerar verkligen… vi körde ca 200mil. Svensk motorväg / landsväg i småbyar mm. Snitt 0,73 verkliga liter per mil. Hade ingen möjlighet att ladda på rimligt sätt så siffrorna är utan någon elförbrukning.
Sjukt imponerande med en drivlina med 490hk och rak 6 cylindrig bensinmotor. Kostnad 10,9kr i bränsle, så man kan nog säga att med dagens priser finns ingen besparing med elbil eftersom vi kör på el hemma.
Min Tesla snittar 1,51kWh/mil och laddar man på Tesla blir det ca 6:- milen i bränslekostnad. 7:- milen när man ligger i 120 på motorvägen
Nä för när man köper en bil för 600’kr och uppåt är det försumbart om bensinen kostar 20 eller 25kr per liter. Kör man säg 80% på el och 20% på bensin så kanske det är 240mil om året på bensin. 0,8 i förbrukning ger en total skillnad om 1920kr om året mellan 15-25kr. Tänker man då 20kr så är det en tusenlapp.kisumisu skrev:
Just nu är det bra.
Men när bensinen kostar mer än 20kr litern så letar man efter laddare med en hybrid som inte kommer lika långt med laddning som en riktig elbil 😅
Jag glad att jag bytte i tid och ja jag har njutit av tiden när gratisladdning fanns också.
Men nu med elbilen behöver jag inte längre jaga efter publika laddare. Då jag kör fram och tillbaka med min egen el som jag laddat hemma.
Om det är för pengarnas skull man jagar laddare så tror jag man är ute och cyklar rejält.
Tycker du det med 2,5 ton bil, full packning? Jag tvivlar starkt på att du kör en xc90 t8 under 0,7 i verklig förbrukning.Rabbithole skrev:
Det är ändå ganska törstigt, en vanlig liten bensinare ligger ofta runt 0,5l/mil. Men svårt att få ner förbrukningen med en sexa, Volvos plug in hybrider med 2.0l motorn är lite snålare på bensin
Min Tesla snittar 1,51kWh/mil och laddar man på Tesla blir det ca 6:- milen i bränslekostnad. 7:- milen när man ligger i 120 på motorvägen
Sen vad en mindre elbil förbrukar är kanske inte så relevant, man för jämföra med en lika stor bil och jag tror inte X5 elbil kommer ligga på 1,51 direkt
Redigerat:
En PHEV må vara en bra grej men otråligt tråkig drivlieprincip. Man brukar ju ha mycket totaleffekt men det är fruktansvärt tråkig karaktär om man inte har sportläge i hela tiden. Elmotorn ger inte tillräcklig effekt och när man behöver accelerera så blir det väntetid innan bensinaren sparkar igång.
Om man nu inte har sportläge i hela tiden, men då förtar det ju mycket av poängen med motortypen. Faktiskt den största anledningen till att jag bytte bort min Passat GTE
Om man nu inte har sportläge i hela tiden, men då förtar det ju mycket av poängen med motortypen. Faktiskt den största anledningen till att jag bytte bort min Passat GTE
Då tycker jag du skall provköra en BMW X5 50e eller en 550e. 200hk må vara klent jämfört med en Plaid men definitivt rapp nog för att inte vara tråkig, speciellt eftersom även elmotorn går via växellådan blir vridmomentet på drivhjulen väldigt bra.U Ursidae skrev:En PHEV må vara en bra grej men otråligt tråkig drivlieprincip. Man brukar ju ha mycket totaleffekt men det är fruktansvärt tråkig karaktär om man inte har sportläge i hela tiden. Elmotorn ger inte tillräcklig effekt och när man behöver accelerera så blir det väntetid innan bensinaren sparkar igång.
Dessutom behöver man inte ha sportläge för att ha motorn igång och… det är knappt att du märken fördröjningen även om motorn är avstängd. Tex ex90 känns som en oljetanker i jämförelse trots att siffrorna är ungefär samma. Så provkör och kom tillbaka… testa i:
- sportläge med även växellådan i sportläge
- hybridläge med motorn avstängd
- battery hold så är motorn igång nästan alltid.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 393 inlägg
Är det en X5 så är det imponerande, tänkte att det va en 5-serie kombi.P PHPersson skrev:
Hur långt kommer du på el?
Säkert imponerande bil på allehande sätt, är inte det minsta intresserad av att köra bil från andra våningen dock. 😉. Inte jättemycket högre effekt/vikt på el jämfört med Passaten dockså bör ju inte vara så dramatiskt annorlunda.P PHPersson skrev:Då tycker jag du skall provköra en BMW X5 50e eller en 550e. 200hk må vara klent jämfört med en Plaid men definitivt rapp nog för att inte vara tråkig, speciellt eftersom även elmotorn går via växellådan blir vridmomentet på drivhjulen väldigt bra.
Dessutom behöver man inte ha sportläge för att ha motorn igång och… det är knappt att du märken fördröjningen även om motorn är avstängd. Tex ex90 känns som en oljetanker i jämförelse trots att siffrorna är ungefär samma. Så provkör och kom tillbaka… testa i:
- sportläge med även växellådan i sportläge
- hybridläge med motorn avstängd
- battery hold så är motorn igång nästan alltid.
Man behöver inte ha Plaid som måttstock, kan tycka att 1000hk är lite väl bra och där haj ju inte en X5a mycket att hämta i prestanda heller. Räcker gott med en modest Model 3 LR för att hänga av den.
.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 393 inlägg
550e är inget höghus och jag tvivlar starkt att du hänger av den någonstans. Kanske 0-3m.U Ursidae skrev:Säkert imponerande bil på allehande sätt, är inte det minsta intresserad av att köra bil från andra våningen dock. 😉. Inte jättemycket högre effekt/vikt på el jämfört med Passaten dockså bör ju inte vara så dramatiskt annorlunda.
Man behöver inte ha Plaid som måttstock, kan tycka att 1000hk är lite väl bra och där haj ju inte en X5a mycket att hämta i prestanda heller. Räcker gott med en modest Model 3 LR för att hänga av den.
.
Tja om man gubbakör runt i el-läge och stampar på så så blir den där halva sekunden innan grejer startar och växlar ner rätt väsentlig...P PHPersson skrev:
Men jag var inte ut efter en tävling i snabbast bilar, det finns alltid något häftigare, snabbare och dyrare där ute. Jag är bara kinkig i vissa lägen. Just övergången mellan elläge och hybrid-läge är en stor svaghet i mitt tycke. Det tillsammans med tendensen att man måste preppa bilar nuförtiden (sportläge odyl) om man vill ha "all effekt nu".