1 847 180 läst ·
28 000 svar
1847k läst
28,0k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag har fått lite rutin och hinner äta på ett laddstopp om det behövs, hämta bilen och plocka upp resten av familjen. Går ju ganska segt sista 10%. Flyttar bara bilen om det är hög beläggning annars får den stå tills jag är klar.G Ganescha skrev:En fråga, folk som laddar sina bilar idag, flyttar man bilen när den har laddat klart? Tänker på dem som går in och äter m.m vid t ex mackarna och vissa snabbmat restauranger? Tar ju en stund för en familj på t ex 4 pers att beställa och käka. Blir man inte irriterad att behöva stå och vänta i någon sorts kö för att få komma fram till laddstolpen? Eller det är så litet tryck idag på dem?
Va vid Max Falkenberg i dagarna och där va det rätt högt tryck såg det ut som, folk stod ju på kö och väntade. Står/sitter man kvar i bilen tills den är färdigladdad och flyttar på den sen för att äta t ex.
Äta bilen gör jag inte, nån form av värdighet vill man ju ha kvar. Oklart förvisso om det är behålla den att sitta intryckt på valfri vägkrog utmed dom stora vägarna 😬
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 465 inlägg
Beror helt på situationen. Är det lågt tryck på laddarna kan man gott sitta kvar tycker jag. Likaså om man är ensam med barn. Är man flera vuxna och trycket högt tycker jag man bör flytta bilen när man är klar.G Ganescha skrev:
Och i extremfallet, sportlovsvecka upp mot fjällen, tycker jag man aktivt bör anstränga sig för att inte ladda eller ta upp en laddplats i onödan.
Men allt det är early adopter-åsikter. Ju fler som skaffar elbil, desto färre kommer bry sig om att anstränga sig för att göra elbilslivet lätt för andra.
På AC laddare kan man ju ställa laddhastighet. Om jag tex åker skidor och vill ladda under dagen ställer jag farten så att bilen laddar hela dagen och man slipper flytta den. Är inte så många som har krav om pågående laddning men har stött på det.kisumisu skrev:
Jag tror man landat i att elbilarnas mönster i så stor utsträckning som möjligt behöver likna fossila dvs fokus från politiker och tillverkare är att kunna göra ett kort extremt snabbt laddstopp liknande en tankning.kisumisu skrev:
Allt är som sagt politiskt!
Vårat grannland är det som sagt billigare vid allmänna stolpen!
Medans i Sverige bölar vissa bolag att 5kr kwh är smärtgränsen för att de skall kunna driva stationerna. Lustigt nog går deśsa driva i grannlandet för ca 2kr kwh.
Sen bölar man om bilindustrin och verkstäder att de förlorar så mycket, hade man från början haft vettiga priser hade man kanske inte behövt böla.
Min Kia kostar ca 3k kr serva medans en Volvo går på 14k att serva (har jag hört och även upplevt högre servicekostnader på min 20år gamla fossil). Även om jag körde med billig brännolja på min diesel så var dieselbilen tok för dyr att serva (när man inte har kunskapen eller ens platsen att själv laga)!
Ännu mera ironiskt är det när folk med sina iphones mm bölar om utomeuropeiska saker 😂
Jag tycker det är bra och på tiden att det blir lite mer konkurrens i bilindustrin också!
Dock hoppas jag att inte Amerikaner tar över även den industrin (som med telefoner och datorers programvaror).
Det är ett etablerat mönster hos bilisterna så ligger nära till hands, sen kan man finna bättre lösningar men svårt att få till.
Konkurrens för snabbladdning är inte så tuff och tror definitivt den skulle behöva bli bättre för att få ner priserna vid stolpe.
Absolut, men det är något jag använder bara till "mormorsladdare". Tycker även jag att det är fel att blockera laddare om man är färdig med sitt. Därför är det också smartare ha flera tom söliga typ2 uttag än att begränsa sig till en eller två snabba!L Liljeros skrev:
Men när man pratar om t ex lunchställen, affär osv vore nåt på just 50kw vara idealet. Man behöver inte ha bilen laddat på 15minuter men man vill heller inte vänta flera timmar att få nåt i bilen!
Inte bara Tesla.A ajn82 skrev:
Jag har sett och även upplevt detta på en finsk laddare.
Fick snabbladda bilen en stund sedan flyttade jag bilen till en typ2 11kw stolpe. Gick det också men var lite stressigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dyrt var det också (fast det var i Finland).
Men då hade inte nöden någon lag.
Absolut skulle vi behöva mer konkurrens. Här är Motonet priserna (dessa har tom höjts på DC laddning nu när de gick ihop med Faast)L Liljeros skrev:Jag tror man landat i att elbilarnas mönster i så stor utsträckning som möjligt behöver likna fossila dvs fokus från politiker och tillverkare är att kunna göra ett kort extremt snabbt laddstopp liknande en tankning.
Det är ett etablerat mönster hos bilisterna så ligger nära till hands, sen kan man finna bättre lösningar men svårt att få till.
Konkurrens för snabbladdning är inte så tuff och tror definitivt den skulle behöva bli bättre för att få ner priserna vid stolpe.
Logga in
Skapa konto
Hoppas Svenska Motonet tar efter men änsålänge har dom inte gjort detta! Politiska beslut eller andra elpriser för företag i Sverige som gör det höga priserna på stolparna?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Japp jag räknade tom i överkant då Euron ligger närmare 11kr. Men vi säger med alla valutaväxlingsavgifter och annat skit som bankerna rånar oss med och eventuellt tillkommer att 1€=12kr 😂
Redigerat:
Jag tror som jag skrev ovan att det skulle vara jättesmidigt att ladda så här, för en del…. Rutinen för att fylla på drivmedel i bilen har under modern tid varit att svänga in på en mack och fylla upp. Detta har framförallt biltillverkarna insett och därav går allt fokus mot att bilarna ska hantera så hög effekt som möjligt vid laddningen för att det ska gå snabb, att hitta massa andra lösningar för hur laddning skall ske är helt enkelt ohållbart. Har man ett batteri på mellan 80-100kWh, rimlig förbrukning och en laddeffekt på 350-500kW så är inte längre laddning vid lunchstopp nödvändigt utan något man fyller på lite snabbt.kisumisu skrev:
Absolut, men det är något jag använder bara till "mormorsladdare". Tycker även jag att det är fel att blockera laddare om man är färdig med sitt. Därför är det också smartare ha flera tom söliga typ2 uttag än att begränsa sig till en eller två snabba!
Men när man pratar om t ex lunchställen, affär osv vore nåt på just 50kw vara idealet. Man behöver inte ha bilen laddat på 15minuter men man vill heller inte vänta flera timmar att få nåt i bilen!
Det är nog så majoriteten av alla bilister vill göra, man vill stanna där det passar. Sen finns det en stor skara early adopters som inte ser ett problem med att ladda och äta samtidigt, mig själv inräknad, för det är verkligen inte ett problem. Men befolkningen i helhet vill nog inte ha det så.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 465 inlägg
Jag tror att de flesta inte bryr sig faktiskt. Laddar man hemma är publik laddning inte en så stor grej. Man vill att det ska funka och vara enkelt, det tror jag, men snabbladdningsracet är nog närmast självspelande, eller drivet av några få.L Liljeros skrev:
Om tio–15 år förutspår jag att man kommer titta tillbaka på det och fråga sig vad folk trodde där på 20-talet egentligen, att de skulle köra 24-timmars Le Mans med sin familjebil? Den som lever får se.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 370 inlägg
Det ultimata är att inte planera alls utan bara att passa på att ladda där man ändå råkar stanna.
Körde 392km igår, där jag stannade fanns ingen laddare. Va tvungen att tanka.. hade jag åkt Teslan kanske jag hade sluppit tankstoppet.
Körde 392km igår, där jag stannade fanns ingen laddare. Va tvungen att tanka.. hade jag åkt Teslan kanske jag hade sluppit tankstoppet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden