D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min ID4 är den bästa bil jag haft. Då jämför jag med ett tiotal andra bilar, varav knappt hälften fabriksnya.

Är den felfri? Nej, men det har ingen av de andra varit heller.

Att det finns elbilar som är bättre nu än för fem år sedan förvånar absolut ingen; det är som bekant en relativt ny marknad.

Mängden gånger per år som de relativa nackdelarna med en lite äldre elbil märks är få. Härom veckan körde jag 70 mil på en dag, vilket är en extrem outlier för mig, mer än 50 mil sker ytterst sällan. Två laddstopp, varav det ena kanske fem minuter längre än de mänskliga behoven krävde. Två gånger på fem år har jag upplevt att kyla segat ner laddningen så mycket att det känts segt att vänta.

Jag kan lugnt säga att problemen med lambdasonder och oljekonsumtion på min näst mest omtyckta bil (en Alfa) var betydligt mer irriterande. Och Audin jag hade (som väl var den näst dyraste bil jag haft) hade också sina fel och problem.

Så visst kan man jämföra det som finns med någon form av utopi, men ytterst få av oss har en utopi som alternativ, utan något annat ganska alldagligt.
Så säger de flesta om sin första elbil, har ett par tunga tjänstebilsbrukare i umgängeskretsen som jag trodde skulle sparka bakut när de påtvingades elbilar men även de säger samma sak, bästa bilen de haft.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad menar du med att bilen behöver 60min?
Att ladda 10-80% skulle jag gissa.

kisumisu
K krfsm skrev:
Det finns två olika batterityper som har radikalt olika instruktioner för hur man bör behandla batteriet.

För NMC så bör du undvika att ha batteriet sittandes på 100% en längre tid (men att ladda till 100% precis innan avfärd på din långresa är fine). För LFP så bör du istället ladda till 100% halvhyggligt ofta för att batteriet ska kunna kalibrera laddningsnivån korrekt.
Ok. Så då finns det vissa skillnader även på dagens litiumbatterier?!

Dum fråga kanske, men hur vet man vilket man har i sin bil?

Plugin-Hybriden har jag som sagt nästan alltid haft 100%. Men ibland har den varit längre stunder 1 vecka eller så på ingen laddning. En vecka eller så på 100%.

Den har nu gått över 100K KM, men peppar peppar ta i träd så har jag inte märkt någonting att den skulle gå kortare sträcka med eldriften.

Elbilen Kia Niro har jag varit väldigt hård att ladda till enbart 80% när man varit hemma och kört kortare sträckor 100-200km.
Sen har jag lite då och då om jag haft längre resor kört den till 100%.
Även någon gång vintertid (när den drar mer energi med kupevärmen och vintehjul).

Har faktist ibland funderat att vad är mer skadligt, ladda den dagligen så man får 80% eller varannan dag till 100%?
På vintertid (när det riktig vinter -30 o så) räcker inte laddningen för två arbetsresor (fram och tillbaka) på 80%, men på 100% ladd skulle man klara 2 resor och ha ca 15% kvar.

MultiMan
kisumisu kisumisu skrev:

Plugin-Hybriden har jag som sagt nästan alltid haft 100%. Men ibland har den varit längre stunder 1 vecka eller så på ingen laddning. En vecka eller så på 100%.

Den har nu gått över 100K KM, men peppar peppar ta i träd så har jag inte märkt någonting att den skulle gå kortare sträcka med eldriften.

Elbilen Kia Niro har jag varit väldigt hård att ladda till enbart 80% när man varit hemma och kört kortare sträckor 100-200km.
Sen har jag lite då och då om jag haft längre resor kört den till 100%.
Även någon gång vintertid (när den drar mer energi med kupevärmen och vintehjul).

Har faktist ibland funderat att vad är mer skadligt, ladda den dagligen så man får 80% eller varannan dag till 100%?
På vintertid (när det riktig vinter -30 o så) räcker inte laddningen för två arbetsresor (fram och tillbaka) på 80%, men på 100% ladd skulle man klara 2 resor och ha ca 15% kvar.
Det finns rätt stora skillnader. Jag har nämnt det tidigare med batterikemi. Gamla el-Minin har höga halter kobolt vilket gör att den i tester kan ladda förhållandevis snabbt i kyla. Finns video jag kollade upp i samband med bilköpet. Minin har NMC-batterier med förhållandet 1-1-1 mellan nickel, mangan och kobolt. Nyare bilar har ofta 6-2-2 eller 8-2-2 eftersom man vill minska användningen av kobolt. Det försämrar dock köldegenskaperna, iaf i de tester jag sett. Hög kobolthalt påverkar även andra saker som jag minns det, som att kunna ut högre momentan effekt och mer energitätt batteri. Men, de gillar inte 100% laddning hela tiden. Kanske därför BMW valde att ha 33kWh batteri men bara ca 29kWh användbart.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns rätt stora skillnader. Jag har nämnt det tidigare med batterikemi. Gamla el-Minin har höga halter kobolt vilket gör att den i tester kan ladda förhållandevis snabbt i kyla. Finns video jag kollade upp i samband med bilköpet. Minin har NMC-batterier med förhållandet 1-1-1 mellan nickel, mangan och kobolt. Nyare bilar har ofta 6-2-2 eller 8-2-2 eftersom man vill minska användningen av kobolt. Det försämrar dock köldegenskaperna, iaf i de tester jag sett. Hög kobolthalt påverkar även andra saker som jag minns det, som att kunna ut högre momentan effekt och mer energitätt batteri. Men, de gillar inte 100% laddning hela tiden. Kanske därför BMW valde att ha 33kWh batteri men bara ca 29kWh användbart.
Är verkligen köldegenskaperna viktiga i moderna batterier med ganska avancerad temperaturkontroll? Bilen värmer ju batteriet så att laddningen optimeras.

kisumisu kisumisu skrev:
Ja, det finns två olika batterikemier som sätts i nyproducerade bilar.
kisumisu kisumisu skrev:
Bra fråga. Kanske att det står i bruksanvisningen? Kanske att man kan googla på sin modell och modellvariant? (Modellvarianter med extra räckvidd är oftast NMC eftersom det ger högre energitäthet.)

Det är inte helt otänkbart att man kan få reda på det från någon vin-decodersite på nätet - det borde vara en sådan sak som listas.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
kisumisu kisumisu skrev:
Att ladda flera mindre cykler är bättre än färre längre cykler om man ser till degradering.

Så det är mycket bättre att ladda till 50% varje dag än att ladda till 100% varannan dag.

Nicke Nyfiken
L Liljeros skrev:
Är verkligen köldegenskaperna viktiga i moderna batterier med ganska avancerad temperaturkontroll? Bilen värmer ju batteriet så att laddningen optimeras.
Helt rätt.
Det är en gammal sanning från bilar som saknar eller har ineffektiva tempereringssysten för batteriet som kobolthalten spelar en betydande roll för laddhastigheten.

MultiMan
L Liljeros skrev:
Enligt olika tester jag sett så har det betydelse, därför jag skrev om det. Det jag minns var en brittisk ÅF som testade och la upp. Hur man implementerat uppvärmningen skiljer ju en hel del också, så alla är inte lika.

Martin Karel jobbade först på en brittisk ÅF under sin utbildningstid (flygingenjör tror jag), men flyttade hem till Slovakien efter den och säljer Tesla just nu tror jag.

Den Mini jag har går inte att förvärma batteriet på i förväg innan laddning tydligen, av anledningar bara BMW kan svara på men video visar att det fungerar utmärkt ändå och till skillnad från BMW i3 som den delar en hel del saker med så kan Minin värma både kupé och batteri samtidigt, det kunde inte i3.

Martin nämner som en förklaring till de goda egenskaperna i kallt väder just den förhållandevis höga kobolthalten.

Detta är min första elbil så jag är ingen expert alls utan försöker lära mig så fort jag kan.

MultiMan MultiMan skrev:
Enligt olika tester jag sett så har det betydelse, därför jag skrev om det. Det jag minns var en brittisk ÅF som testade och la upp. Hur man implementerat uppvärmningen skiljer ju en hel del också, så alla är inte lika.

Martin Karel jobbade först på en brittisk ÅF under sin utbildningstid (flygingenjör tror jag), men flyttade hem till Slovakien efter den och säljer Tesla just nu tror jag.

Den Mini jag har går inte att förvärma batteriet på i förväg innan laddning tydligen, av anledningar bara BMW kan svara på men video visar att det fungerar utmärkt ändå och till skillnad från BMW i3 som den delar en hel del saker med så kan Minin värma både kupé och batteri samtidigt, det kunde inte i3.

Martin nämner som en förklaring till de goda egenskaperna i kallt väder just den förhållandevis höga kobolthalten.

[media]
Detta är min första elbil så jag är ingen expert alls utan försöker lära mig så fort jag kan.
Dessa "första" generations elbilar kan såklart gynnas av detta men från typ 2022 och framåt så är dom flesta bilar tämligen okänsliga för detta (Förutom VW som fick detta först 2025). Jag har dock faktiskt hamnat i en situation då bilen även behövde förvärma vid vanlig laddning, den hade då stått 3 dagar i drygt 25-30 minus utan att användas nämnvärt. Då värmde den även vid laddning med ombordladdaren. Har hänt 1 gång på 3 år

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
MultiMan
Första generation är det väl inte? Hur definierar du det isf?

Det har betydelse för alla oss som inte har råd att köpa nytt. Jag hade inte ens haft råd att köpa en 6 år gammal Mini utan elbilspremien som kom i mars. Då är det bra att veta om en viss bil fungerar i svenskt klimat eller inte och hur den beter sig.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Första generation är det väl inte? Hur definierar du det isf?
Det är nog mer att det är första årsmodellen av många bilar då ett stort antal modeller kom in på marknaden ca 2020/2021.

Själva sakproblemet är att många bilar då inte hade batteriförvärmning. Startar man dem med ett kallt batteri kommer de inte upp i önskad temperatur för effektiv laddning, utan förblir för kalla även om man kör i flera timmar.

Att ha bilen i ett varmgarage eller ladda de sista 20% eller så precis före avfärd motverkar detta (för batteriet värms ju genom viss spillvärme vid laddning).

För egen del har jag upplevt störande långsam laddning ett par gånger på fem år vad jag minns. En gång på väg från fjällen, en gång på väg från Småland. Men båda de gångerna var det nog minst minus 15.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är nog mer att det är första årsmodellen av många bilar då ett stort antal modeller kom in på marknaden ca 2020/2021.

Själva sakproblemet är att många bilar då inte hade batteriförvärmning. Startar man dem med ett kallt batteri kommer de inte upp i önskad temperatur för effektiv laddning, utan förblir för kalla även om man kör i flera timmar.

Att ha bilen i ett varmgarage eller ladda de sista 20% eller så precis före avfärd motverkar detta (för batteriet värms ju genom viss spillvärme vid laddning).

För egen del har jag upplevt störande långsam laddning ett par gånger på fem år vad jag minns. En gång på väg från fjällen, en gång på väg från Småland. Men båda de gångerna var det nog minst minus 15.
Våran Leaf vi hade tidigare hade trots att den var relativt ny ingen temperaturreglering av batteriet vilket fick till följd att vi inte höll på att komma hem, vi låg på motorvägen och elförbrukningen blev extrem och det snabbt kallnande batteriet i -15 grader tappade inte bara procent pga förbrukningen utan även pga att det blev nerkylt. Vi kom alltså knappt 11 mil den dagen på 40kWh batteri trots att förbrukningen inte var anmärkningsvärt hög.

Ja, det är väl första generationens elbil ”på riktigt”. Även om jag gissar att 40 kWh batteri ändå måste betyda att den inte är alltför gammal.

MultiMan
Leaf hade väl inget batterivärmesystem alls, det var ju inget vidare.

Tittar ni på videon så är det inget problem att starta kall då Minin värmer upp snabbt och tar rejält med laddning relativt fort, troligen pga mer kobolt. Inte alls samma problem som bilar utan batterivärmning. Gamla BMW i3 hade batterivärme, fast med AC-gasen som jag minns det. Och i3 kom redan 2014.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.