1 847 407 läst ·
28 007 svar
1847k läst
28,0k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 032 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 032 inlägg
Om jag minns rätt ingår inte dragkrok i grundpriset men det ligger i vissa paket. Helt säker på att det ingår i min supercharged (jag har iaf dragkrok och har inte valt den separat) men kanske (vet dock ej säkert) finns den redan lägre paket som fully charged.M Myckling skrev:
Ni som har IX3, kan man ha värme / kyla på hur länge som helst eller är det en 30min begränsning?ullberg skrev:
Det finns två olika batterityper som har radikalt olika instruktioner för hur man bör behandla batteriet.kisumisu skrev:
Menar du att 100% som visas är ej riktiga 100% och 6% som visas är kanske 15%?
Annars är det väl samma batterityper i de flesta grejor idag bilar, mobiler, datorer etc? O dessa har nackdelen att ej laddas till 100% eller låtas gå under 15%.
Eller menar du att hela grejen är en myt?
Enligt Kia är det en myt. Men vem skall man lyssna? Den som säljer nya bilar eller andra? Den som säljer bilar har kanske en baktanke 😉 mer förstörda batterier är mer nya bilar sålt.
För NMC så bör du undvika att ha batteriet sittandes på 100% en längre tid (men att ladda till 100% precis innan avfärd på din långresa är fine). För LFP så bör du istället ladda till 100% halvhyggligt ofta för att batteriet ska kunna kalibrera laddningsnivån korrekt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 466 inlägg
Det är väl snarast din läsförståelse som brister. Jag har både i den här diskussionen och på andra ställen här beskrivit saker jag tycker är dåliga med den, men eftersom jag värderar prestanda mot mina (och normalbilisters) behov blir ditt eviga gnäll rätt lätt att säga emot.P PHPersson skrev:
Det här är så enfaldigt att jag knappt ens vet var jag ska börja. Jag utgår från människors behov, du gör det inte. Det är bara att läsa vad vi skrivit för att se det.P PHPersson skrev:
Att du vill ha något annat än vad de flesta behöver är en annan sak.
Ja, eller hur. Visst är det jag som börjat med att vara tramsig. 🙄P PHPersson skrev:
”Och normalbilisters” det är precis det som jag tycker är störande i det du skriver. Du lägger in det ofta i din argumentation, dvs du anser dig veta vad en normalbilist vill ha. Det vet inte du, det är din gissning/teori.Nötegårdsgubben skrev:
Nu är du där igen… du anser dig veta vad människors behov är när de köper en bil. Tror du på riktigt en människa behöver mer än en Volvo 245? Eller kan det vara så att människor betalar för att få vissa värden som kanske inte är nödvändiga men ändå blir besviken när det inte uppfylls? Även om de fortfarande klarar att ta sig från A till B?Nötegårdsgubben skrev:
Tredje gången i samma inlägg som du anser dig veta vad de flesta behöver!Nötegårdsgubben skrev:
Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 466 inlägg
Det finns gott om data om folks körvanor. Utifrån det kan man förstå behov.P PHPersson skrev:
Att många som ännu inte haft en elbil exempelvis tror sig behöva längre räckvidd och snabbare laddning än de faktiskt behöver är en myt värd att bekämpa.
Ja.P PHPersson skrev:
Jag tror att människor ofta vill ha mer än de behöver och att de vill ha valuta för pengarna, ja. Jag tycker också att det är rimliga krav.P PHPersson skrev:
Men det är något annat än det jag försvarar. Gå tillbaka och läs om vad jag faktiskt skrivit så får du se.
Typiskt med någon som är konsekvent i sin argumentation, va?P PHPersson skrev:
Nej… det kan man inte. Jag tror du måste lära dig mer om statistik, du kan tillverka en bil som statistisk uppfyller nästan allas behov. Tex en Volvo 245 men det innebär inte att de flesta är nöjda för det.Nötegårdsgubben skrev:
Det är din åsikt personligen tror jag det är precis tvärs om. Dvs de flesta som köper elbil önskar att räckvidden var lite längre. Men det är min teori, det andra är din och ingen av dem är facit.Nötegårdsgubben skrev:
Förstå gången någonsin som jag ser att du skriver att du tror något, trevligt!Nötegårdsgubben skrev:
Konsekvent håller jag med om att du är 😂Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle säga att både EV6 och Model Y presterar tekniskt bättre än första generationens ID4 där många av VAG brister i elbilsplattformen hade blivit kända.13th Marine skrev:
Utrymmesmässig är ju dock EV6 lite knepig och kanske inte riktigt jämförbar med ID4.
Jag tror nog till stor del att hemmameckandet av vanliga bilar är på kraftig nergång. Folk tycker nog inte att det är värt det idag…H HenrikHuslöse skrev:
Dvs bilarna rullar tills lagningar blir för dyra och skrotas sen, för fanns det ju riktiga skrothögar som det fanns nån envis som höll liv i.
Behov och nöjdhet är olika saker.P PHPersson skrev:
Men nötegårdsgubben har ganska rätt, du lite mindre.
Förövrigt har jag sedan länge missat vad du försöker säga, det verkar mest handla om att säga emot på alla sätt du kan komma på...
Ja, större sannolikhet för det. Men med de kostnader och skatter som kommer på fossila bränslen de närmaste åren så kommer inte kilometerskatt på dessa bilar mottas särskilt väl heller.Mikael_L skrev:
Jag tror mer på att man satsar på fordonsskatt och "trängselskatter".