MultiMan
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Nja... Det är mycket hokus pokus med uppskattad batterihälsa.
Ett 6 år gammalt NMC batteri med 96,1% kapacitet kvar är nog helt unikt.
Vad är det för batteridiagnosprogram som kommer fram till de siffrorna?

Det roliga med alla dessa "batteritest" och diagnosprogram som finns där ute är att de ofta kommer fram till olika resultat på samma batteri.

Rent generellt visar rapporter från diverse tester att ett NMC batteri tappar runt 2% om året de första 1-2 åren och sedan kan tappet minska till ca 1,5% per år i ren calendar ageing. Sedan tillkommer lite cycle ageing också på de siffrorna beroende på hur långt bilen rullat.

Om testet visar 96,1 kvar efter 6 år så är antingen diagnosprogrammet felaktigt, eller så hade batteriet högre kapacitet när det var nytt än vad som anges, och därför luras diagnosprogramet att räkna fel. Att uppge lägre kapacitet än verkligheten är ett ganska vanligt sätt för biltillverkarna att dölja den initiala degraderingen.
Du menar alltså att jag som äger och kör bilen inte kommer så långt på en laddning som jag påstår? Du tar upp annat än det som har verklig betydelse, att köra med bilen och kontrollera hur mycket den laddar ur. Vad hände med det andra jag skrev?

Den typen av selektiva diskussioner är jag inte intresserad av även om du uppenbart är det.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jo utvecklingen går fort, elmotorn är ju definitivt här för att stanna som en miljövänlig efterträdare. Frågan är ju vilken batteriteknik eller vilka som blir dom etablerade i slutändan. Litium har ett stadigt grepp om marknaden.
En intressant aspekt är silver… det ingår i alla dagens batterier vad jag vet. Det ingår dessutom i solpaneler. I fallet solpaneler har försök gjorts att ersätta silver men inte lyckats. Med andra ord borde ett batteri som fungerar utan silver eller iaf där silvret kan återvinnas ligga högt upp på listan eftersom silver dels är dyrt men också en ändlig resurs.

kisumisu
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Nja... Det är mycket hokus pokus med uppskattad batterihälsa.
Ett 6 år gammalt NMC batteri med 96,1% kapacitet kvar är nog helt unikt.
Vad är det för batteridiagnosprogram som kommer fram till de siffrorna?

Det roliga med alla dessa "batteritest" och diagnosprogram som finns där ute är att de ofta kommer fram till olika resultat på samma batteri.

Rent generellt visar rapporter från diverse tester att ett NMC batteri tappar runt 2% om året de första 1-2 åren och sedan kan tappet minska till ca 1,5% per år i ren calendar ageing. Sedan tillkommer lite cycle ageing också på de siffrorna beroende på hur långt bilen rullat.

Om testet visar 96,1 kvar efter 6 år så är antingen diagnosprogrammet felaktigt, eller så hade batteriet högre kapacitet när det var nytt än vad som anges, och därför luras diagnosprogramet att räkna fel. Att uppge lägre kapacitet än verkligheten är ett ganska vanligt sätt för biltillverkarna att dölja den initiala degraderingen.
Ja mycket är ju hokuspokus!
Hade kunnat länka hit men videon är på finska och ett företag som gör tester.

Där pratades om en bil som hade problem men enligt garantins (bilbolagets egna tester) allt okej.

Hursom gjorde dom lite mer omfattade tester och hittade felet.

Sen kan man ju undra varför bilar ej har den här menyn tillgängligt till även alla dödliga.

Obs det här är från min mobil, men skulle kunna finnas även i bilens dator sådan här meny:
1785184832346.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan kan jag tycka att den här som är just i min mobil stämmer heller inte helt då jag tycker att mobilens batteri har tappat mer kapacitet. Enligt mitt eget tycke då mer än bara 14% 😁

Men okej det kan ju vara nån skitapp som tömmer batteriet också (som inte syns på listan vad appar har dragit) vem vet 🤔

Men borde vara ett krav i bilar att vem som helst kan med enkel knapptryckning se någonslags statistik.
Om inte annat skulle det vara kul att se ens egen bil speciellt pluginhybriden att förutom att den gått över 100k km.
En slags statistisk hur långt har den gått med bensin och elmotor.

Visst det kanske går att se med OBD läsare? Men fortfarande måste man ha rätt programvara. Äger själv en sådan köpt någongång från Aliexpress. En som går på bluethoot, men aldrig ens testat med Kia.

De programmen jag har fungerade med en äldre Skoda men fick aldrig rätt programvara till en äldre Volvo. Så nya bilar är väl helt kört antar jag...?

Men jag antar att det finns mycket information där då t ex besiktning alltid kopplar sin dator där på nya och nyare bilar!

Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att många som ännu inte haft en elbil exempelvis tror sig behöva längre räckvidd och snabbare laddning
Jag förstår nog inte ens diskussionen om behov i samband med egenskaper som räckvidd och laddtid. För mig handlar det om att jag inte vill tvingas stanna på vägen och ladda och tvingas jag till det vill jag att det ska gå snabbt.

• Gilla
PHPersson och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte ens diskussionen om behov i samband med egenskaper som räckvidd och laddtid. För mig handlar det om att jag inte vill tvingas stanna på vägen och ladda och tvingas jag till det vill jag att det ska gå snabbt.
Alla har vi som sagt olika behov av bilen.

Själv bytte jag mest för att kunna åka billigt.

Pendlarbil som laddas mest hemma och de få gånger jag reser längre irriterar jag mest på att laddpunkterna i Sverige är så dyra! Men där är hybriden bra! Går som en diesel men utan den där förbannade dieselskatten, sen är ju även bensin billigare än diesel som bränsle idag 😁

Nicke Nyfiken
MultiMan MultiMan skrev:
Du menar alltså att jag som äger och kör bilen inte kommer så långt på en laddning som jag påstår? Du tar upp annat än det som har verklig betydelse, att köra med bilen och kontrollera hur mycket den laddar ur. Vad hände med det andra jag skrev?

Den typen av selektiva diskussioner är jag inte intresserad av även om du uppenbart är det.
Jag ber om ursäkt för att jag trampade på en öm tå. Batteridegradering är tydligen en väldigt känsligt sak för dig.

Att jag inte kommenterade punkt 2 var för att jag inte förstår vad du kan utläsa av att förbruka 32% batteri för nästan exakt 80km på kuperade vägar med mycket kurvor. Det blir 25 mils räckvidd trots AC igång.

Det säger absolut ingenting om batteridegraderingen.
Nästa gång du kör samma sträcka får du antagligen andra siffror, eftersom hastighet, temperatur, nederbörd, vind, trafik och mycket mer påverkar räckvidden. Och vad vet du om hur många batteri % det gick åt på den sträckan när bilen var helt ny?

När du börjar tala om körsträcka och förbrukning börjar det bli intressant. Men eftersom vi inte vet vad batteriet faktiskt gav när det var helt nytt så går det inte att göra någon noggrann beräkning på degraderingen.

Punkt 3 säger som du själv skriven inte jätte mycket om degraderingen av ditt batteri. Det finns väl ingenting som talar för att det skulle vara några problem med batterierna i Mini Cooper SE F56?
De lär degradera i ungefär samma takt som alla andra NMC-batterier, även om du hävdar motsatsen.

Vi tog steget med ren elbil nu, blir dock andrabilen som byts mot en sån. Den kommer gå som pendlarbil och familjeutflykter inom en radie om 10-15 mil från hemmet. (450km wltp räckvidd) Det utgör 99% av våra resor.

Skall vi längre, typ fjällen eller Tyskland, så tar vi den större bilen som är en plugin bensinare.

Aldrig förstått debatten om för lite räckvidd för en resa de flesta gör en gång om året. Skall du nödvändigtvis ha räckvidden för långresan och promt köra sträck 50+ mil utan stopp så är det billigare att hyra en bil för den specifika resan.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Vi tog steget med ren elbil nu, blir dock andrabilen som byts mot en sån. Den kommer gå som pendlarbil och familjeutflykter inom en radie om 10-15 mil från hemmet. (450km wltp räckvidd) Det utgör 99% av våra resor.

Skall vi längre, typ fjällen eller Tyskland, så tar vi den större bilen som är en plugin bensinare.

Aldrig förstått debatten om för lite räckvidd för en resa de flesta gör en gång om året. Skall du nödvändigtvis ha räckvidden för långresan och promt köra sträck 50+ mil utan stopp så är det billigare att hyra en bil för den specifika resan.
En intressant fråga? Varför säljer ni inte hybriden?

MultiMan
"Öm tå" diskussionsteknik = ignore.

Nicke Nyfiken
MultiMan MultiMan skrev:
"Öm tå" diskussionsteknik = ignore.
Om det inte hade varit en "öm tå" hade du knappast reagerat som du gjorde när du fick en reality check.

Men om det känns bättre så kan du fortsätta leva i villfarelsen att du har ett helt unikt NMC-batteri i just din elbil. Men sprid inte lögnen i en diskussionstråd om elbilar. Du riskerar lurar oinsatta personer att tro att det går att köpa en elbil med ett 6 år gammalt NMC-batteri nästan helt utan degradering.

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
En intressant fråga? Varför säljer ni inte hybriden?
Vi har två - en med 50km räckvidd och en med 70km räckvidd. De uppfyller pendlingsresorna men saknar värmepump.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Rimlig invändning. Min poäng är att den viljan ofta beror på att man tror att man i realiteten återkommande (och rent av ofta) kommer att ha ett behov av att snabbladda och därmed har relativt stor nytta av det man vill ha.

För de allra flesta är det dock inte sant. Behovet saknas.

Men visst kan man ha preferenser ändå. Jag vill exempelvis inte ha en röd bil, de tilltalar mig inte estetiskt. Därför väljer jag bort dem.

En sådan vilja är det förstås rätt liten nytta med att försöka ändra hos en enskild person, men när det skrivs texter som försöker vara generellt relevanta utifrån den typen av personliga preferenser ger man i mina ögon dåliga råd.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Rimlig invändning. Min poäng är att den viljan ofta beror på att man tror att man i realiteten återkommande (och rent av ofta) kommer att ha ett behov av att snabbladda och därmed har relativt stor nytta av det man vill ha.

För de allra flesta är det dock inte sant. Behovet saknas.

Men visst kan man ha preferenser ändå. Jag vill exempelvis inte ha en röd bil, de tilltalar mig inte estetiskt. Därför väljer jag bort dem.

En sådan vilja är det förstås rätt liten nytta med att försöka ändra hos en enskild person, men när det skrivs texter som försöker vara generellt relevanta utifrån den typen av personliga preferenser ger man i mina ögon dåliga råd.
Enligt laddboxgaraget.se som fått sin data från mobilitysweden bla. sker ca 80% av laddningarna hemma eller på jobbet. Om det är kWh eller om det är antal laddningarna tycker jag inte är självklart men oavsett skulle jag tycka att var femte laddning är relativt ofta.
Destinationsladdare står säkert för en del av dem men gissningsvis försumbart med tanke på hur krångligt det är.

P PHPersson skrev:
Destinationsladdare står säkert för en del av dem men gissningsvis försumbart med tanke på hur krångligt det är.
Jag sätter en liten tunna skit på att destinationsladdning är typ dubbelt så vanligt som snabbladdning, kanske mer än så då elbilar spridit sig även till den besuttna innerstadsmedelklassen och många av dessa saknar egen laddplats.

Och i övrigt är det effektivt att ladda när man gör något annat, som sover på ett hotell, är på jobbet eller är på någon form av besök.

Att det bara skulle vara en försumbar andel av icke-hemmaladdning håller jag för uteslutet.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag sätter en liten tunna skit på att destinationsladdning är typ dubbelt så vanligt som snabbladdning, kanske mer än så då elbilar spridit sig även till den besuttna innerstadsmedelklassen och många av dessa saknar egen laddplats.

Och i övrigt är det effektivt att ladda när man gör något annat, som sover på ett hotell, är på jobbet eller är på någon form av besök.

Att det bara skulle vara en försumbar andel av icke-hemmaladdning håller jag för uteslutet.
Vad jag kan finna så är sanningen mitt emellan dvs snabbladdning står för 10% ca. Men även var tionde laddning ser jag som ett relativt stort behov.
Men jag trodde som dig först men det verkar mest vara laddhybrider (som ofta inte kan snabbladda).

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.