ullberg
P PHPersson skrev:
Ni som har IX3, kan man ha värme / kyla på hur länge som helst eller är det en 30min begränsning?
Har inte grävt allt för mycket i detta men min uppfattning är att det inte går hur länge som helst (inget dog/camp mode). När jag aktiverar i app/telefon/klocka blir det just 30 min, har inte undersökt om den tiden går att justera till något annat/längre, tror egentligen inte det. Men även om det går uppfattar jag att det inte går med oändligheten, iaf. Inte med nuvarande programvara

Mikael_L
Den låga årliga skatten på elbilar tror jag ligger i riskzonen att bli det första som ändras.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag skulle säga att både EV6 och Model Y presterar tekniskt bättre än första generationens ID4 där många av VAG brister i elbilsplattformen hade blivit kända.

Utrymmesmässig är ju dock EV6 lite knepig och kanske inte riktigt jämförbar med ID4.
Jag vill dra till minnes att EV6an föll bort på grund av utrymmet, vi har bekanta med en och den var lite trång i kupen för vår familj.

Kvar var Model Y och ID4.
Vill minnas att Teslan var ca 100k dyrare hade något bättre laddning och räckvidd, men jag gillade inte förarmiljön och hur deras galjonsfigur Musk började bete sig.

Så det blev en ID4a när jag fick vad jag uppfattade som ett vettigt inbytespris.
Jag var medveten om bilens brister men upplevde att de var acceptabla för oss.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Behov och nöjdhet är olika saker.

Men nötegårdsgubben har ganska rätt, du lite mindre.
Förövrigt har jag sedan länge missat vad du försöker säga, det verkar mest handla om att säga emot på alla sätt du kan komma på...
Alltid skönt att det finns facit att fråga, då behöver inte jag och Nötegårdsgubben argumentera. Kan inte bara Byggahus göra om sitt forum till frågaspalt och så kan du svara på ev. frågor?

Det är klart att behov inte är samma sak över hur nöjd man är, men jag tror inte en enda person köper en ny bil efter bara behov.

P PHPersson skrev:
Förstå gången någonsin som jag ser att du skriver att du tror något, trevligt!
Det händer ganska ofta – och i just den här tråden både igår och i förrgår. Men likt du (prova att söka på ordet tror och ditt respektive mitt namn om du inte tror mig) gör jag det inte särskilt ofta. När jag beskriver sakförhållanden ser jag inte heller något skäl att klä objektivt verifierbara fakta i en tveksamhetsskrud.

Den här tråden betraktar jag främst som en plats att förklara att elbilar passar fler än som spontant tror att det är något för dem. Diskussioner om den optimala bilen intresserar mig föga, men som någon som kör 2.500–3.000 mil om året varav ganska mycket i form av längre sträckor anser jag mig ha torrt på fötterna om vilka typer av bilar som man klarar det med utan större omak.

Det står dig fritt att tycka annorlunda, men av kommentarerna i tråden att döma är det få som ens förstår dina poänger, utom möjligen när du tar en specifik bil och kritiserar den.

• Gilla
Rabbithole och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den låga årliga skatten på elbilar tror jag ligger i riskzonen att bli det första som ändras.
Tror du verkligen det? Jag tror inte elbilar skattemässigt kommer drabbas av något som inte också träffar avgasbilar. Om något tror jag de kommer vara fortsatt gynnade jämfört med sådana.

Så ur mitt perspektiv känns en km-skatt för alla bilar mycket mer trolig än höjd elbilsskatt.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vill dra till minnes att EV6an föll bort på grund av utrymmet, vi har bekanta med en och den var lite trång i kupen för vår familj.

Kvar var Model Y och ID4.
Vill minnas att Teslan var ca 100k dyrare hade något bättre laddning och räckvidd, men jag gillade inte förarmiljön och hur deras galjonsfigur Musk började bete sig.

Så det blev en ID4a när jag fick vad jag uppfattade som ett vettigt inbytespris.
Jag var medveten om bilens brister men upplevde att de var acceptabla för oss.
Den stora bristen i ID4 är ju snabbladdning vintertid. Den är ju på gränsen till en defekt då bilen även har hög förbrukning och troligtvis orsaken till att andrahandspriset sjönk som en sten. Är inte dessa punkter problematiska så är den ju ett prisvärt alternativ.

Redigerat:
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Satsuki
L Liljeros skrev:
Den stora bristen i ID4 är ju snabbladdning vintertid. Den är ju på gränsen till en defekt då bilen även har hög förbrukning och troligtvis orsaken till att andrahandspriset sjönk som en sten. Är inte dessa punkter problematiska så är den jubett prisvärt alternativ.
Mindre problem i Skåne än Norrbotten kanske?

När vi körde norrut i vintras fanns det tendenser till en geografisk variation i märke och modell av elbilar….

ullberg ullberg skrev:
Har inte grävt allt för mycket i detta men min uppfattning är att det inte går hur länge som helst (inget dog/camp mode). När jag aktiverar i app/telefon/klocka blir det just 30 min, har inte undersökt om den tiden går att justera till något annat/längre, tror egentligen inte det. Men även om det går uppfattar jag att det inte går med oändligheten, iaf. Inte med nuvarande programvara
Tack, har samma i min X5a nämligen och förstår inte varför man har satt den begränsningen. För mig är det någpt jag saknar från andra bilar.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det händer ganska ofta – och i just den här tråden både igår och i förrgår. Men likt du (prova att söka på ordet tror och ditt respektive mitt namn om du inte tror mig) gör jag det inte särskilt ofta. När jag beskriver sakförhållanden ser jag inte heller något skäl att klä objektivt verifierbara fakta i en tveksamhetsskrud.

Den här tråden betraktar jag främst som en plats att förklara att elbilar passar fler än som spontant tror att det är något för dem. Diskussioner om den optimala bilen intresserar mig föga, men som någon som kör 2.500–3.000 mil om året varav ganska mycket i form av längre sträckor anser jag mig ha torrt på fötterna om vilka typer av bilar som man klarar det med utan större omak.

Det står dig fritt att tycka annorlunda, men av kommentarerna i tråden att döma är det få som ens förstår dina poänger, utom möjligen när du tar en specifik bil och kritiserar den.
Kan nog bara hålla med i det mesta du skrev den här gången :). Förutom att ”större omak” är väldigt subjektivt och ofta svårt att beskriva eller förstå.
Kan ta ett exempel… en bekant hyrde ett hus en vecka i Varberg utan möjlighet att ladda. Q4ans räckvidd har gått ner till ca 37mils (sommar) räckvidd på 2,5år. De åker runt lite och behöver således ladda. Han valde då att själv åka iväg till en destinationsladdare, ställde bilen och cyklade 10min till huset. Cykeln tog han med sig från huset. Sedan får han såklart hämta den igen. Är det ett omak?
Jag personligen hade inte haft något problem med det, min fru hade däremot hade tyckt att semestern var förstörd om hon skulle göra det varannan dag. Så olika kan det vara.
Kunde de hyrt ett hus med laddare? Ingen aning.

Satsuki Satsuki skrev:
Mindre problem i Skåne än Norrbotten kanske?
Definitivt, skulle säga att det är en kombination av avstånd och temperatur som såklart gör ID bilarna mer problematiska i Norra Sverige än i södra.
Satsuki Satsuki skrev:
När vi körde norrut i vintras fanns det tendenser till en geografisk variation i märke och modell av elbilar….
inget jag har noterat, känns som att det är ganska stor mix även om en Tesla Model Y har blivit nya Volvo V70 i Stockholm

L Liljeros skrev:
Den stora bristen i ID4 är ju snabbladdning vintertid. Den är ju på gränsen till en defekt då bilen även har hög förbrukning och troligtvis orsaken till att andrahandspriset sjönk som en sten. Är inte dessa punkter problematiska så är den ju ett prisvärt alternativ.
Jag konstaterade att bristen på förvärmning inte var ett problem för oss.
Visst snabbladdningen tar 5min extra vintertid men det var inte värt 100k för det fåtal gånger om året vi eventuellt skulle behöva det

P PHPersson skrev:
Kan ta ett exempel… en bekant hyrde ett hus en vecka i Varberg utan möjlighet att ladda. Q4ans räckvidd har gått ner till ca 37mils (sommar) räckvidd på 2,5år. De åker runt lite och behöver således ladda. Han valde då att själv åka iväg till en destinationsladdare, ställde bilen och cyklade 10min till huset. Cykeln tog han med sig från huset. Sedan får han såklart hämta den igen. Är det ett omak?
Jag skulle tycka att det vore ett omak, men jag har svårt att tro att det var deras enda alternativ. Halland är fullt av offentliga laddplatser. Åker man runt en del passerar man rimligen flera av dem och säkerligen ett par snabbladdare bland dessa. Sannolikt finns även destinationsladdare på/nära någon av de destinationer man åker till.

Så, som du beskriver situationen hade som sagt jag sett det som ett omak. Men jag tror inte att jag i verkligheten hade upplevt det som ett omak, då jag hade agerat annorlunda och laddat under dagen. Om han rent av fann en glädje i att få en anledning att ta ut cykeln och cykla ett par mil vet jag inte heller; jag hade inte gjort det, men det finns ju definitivt de som gör det.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag konstaterade att bristen på förvärmning inte var ett problem för oss.
Visst snabbladdningen tar 5min extra vintertid men det var inte värt 100k för det fåtal gånger om året vi eventuellt skulle behöva det
5min extra var kanske att förmildra det, ID4an kan behöva mer än dubbla tiden. Har några bekanta som varit uppe i över 60 min vintertid ett par gånger. Model Y och EV6 ligger på ungefär samma tid vinter som sommar, båda under 30min.

Men som sagt, i praktiken blir det ju bara ett problem vid långa resor vintertid och framförallt i norra Sverige. Jag själv gör dessa resor kanske 15 ggr per år och hade inte stått ut med det, gör man motsvarande nån gång per år och inte när det är sportlovsvecka är det troligtvis ett mindre problem. Matchas stoppet med mat är det snarare nånting postivt, då kan man äta i lugn och ro.

D
A AndersS skrev:
För en som ännu inte skaffat elbil blir diskussionen kring laddning och räckvidd väldigt rörig, tanken dyker upp "är nog för tidigt". Vill kunna "tanka" enkelt med vanliga bankkortet och sedan veta ungefär så här långt kommer jag. Men sedan slår mig tanken att jag kommer ju att ladda nästan alltid vid våra fastigheter.
Eller är det så att diskussionen med olika laddare, laddbolags olika betalsystem, effekter, batterityper, osv, bara är "nördande" för de som redan skaffat elbil?😉
Jag tror på det sista, gick igenom samma fas när jag skaffade min men idag "bara kör" jag, det är lite potato, potato i verkligheten. Sen är det nog också talande för adoptionskurvan, de som gick först var de mer nyfikna och vetgiriga, då blir det nördigt, se exempelvis på utvecklingen i Teslaforumen, även där har det gått från väldigt tekniska detaljer till mer allmänna.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
5min extra var kanske att förmildra det, ID4an kan behöva mer än dubbla tiden. Har några bekanta som varit uppe i över 60 min vintertid ett par gånger. Model Y och EV6 ligger på ungefär samma tid vinter som sommar, båda under 30min.
Jag har inte djupdykt i det då jag inte har det behovet.

Vad menar du med att bilen behöver 60min?
L Liljeros skrev:
Men som sagt, i praktiken blir det ju bara ett problem vid långa resor vintertid och framförallt i norra Sverige. Jag själv gör dessa resor kanske 15 ggr per år och hade inte stått ut med det, gör man motsvarande nån gång per år och inte när det är sportlovsvecka är det troligtvis ett mindre problem. Matchas stoppet med mat är det snarare nånting postivt, då kan man äta i lugn och ro.
Ja då skulle jag inte rekommendera en första generationens ID4.

Men bara för att bilen inte passar alla betyder det inte att bilen är dålig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.