MultiMan MultiMan skrev:
Första generation är det väl inte? Hur definierar du det isf?

Det har betydelse för alla oss som inte har råd att köpa nytt. Jag hade inte ens haft råd att köpa en 6 år gammal Mini utan elbilspremien som kom i mars. Då är det bra att veta om en viss bil fungerar i svenskt klimat eller inte och hur den beter sig.
Första generationen ser jag dom som kom och nånstans banade mark, exempelvis Zoe, Leaf, BMW I3, Kia Niro osv dvs lite enklare bilar för gemene man och som faktiskt såldes i lite volymer och dök upp i slutet på 2010-talet. Tesla var ju nån form premiumbil och snarare förlöpare till dom lite modernare bilar som kom runt 2022, dessa ser jag som generation 2, dvs då det faktiskt dök upp bilar som för gemene man och familj fungerade i vardagen för en hanterbar inköpskostnad framförallt på leasing. Dom bilar som börjar dyka upp nu är vad jag skulle se som generation 3 dvs väldigt lång räckvidd och extremt snabb laddning.

Inte akademiskt på något sett men utvecklingen går fort och jag förstår att tillverkarna får tufft att få ihop ekonomin för elbilarna när utvecklingen går så fort att en plattform trots utvecklingskostnader på flera hundra miljarder blir omodern efter 3-4 år.

Nästa större steg är troligtvis när alternativa batterikemier/ solid state börjar komma in. Det tror jag dock ligger längre bort än 3-4 år.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
L Liljeros skrev:
Första generationen ser jag dom som kom och nånstans banade mark, exempelvis Zoe, Leaf, BMW I3, Kia Niro osv dvs lite enklare bilar för gemene man och som faktiskt såldes i lite volymer och dök upp i slutet på 2010-talet. Tesla var ju nån form premiumbil och snarare förlöpare till dom lite modernare bilar som kom runt 2022, dessa ser jag som generation 2, dvs då det faktiskt dök upp bilar som för gemene man och familj fungerade i vardagen för en hanterbar inköpskostnad framförallt på leasing. Dom bilar som börjar dyka upp nu är vad jag skulle se som generation 3 dvs väldigt lång räckvidd och extremt snabb laddning.

Inte akademiskt på något sett men utvecklingen går fort och jag förstår att tillverkarna får tufft att få ihop ekonomin för elbilarna när utvecklingen går så fort att en plattform trots utvecklingskostnader på flera hundra miljarder blir omodern efter 3-4 år.

Nästa större steg är troligtvis när alternativa batterikemier/ solid state börjar komma in. Det tror jag dock ligger längre bort än 3-4 år.
BMW i3 "enkel bil"? Kaross helt i kolfiber bl a. Mer premium blir det inte. Hur många bilar har det ens idag?

Edit: i3 förvärmde batteriet med resistiva element och kylde med AC-slingor, så den hade batterivärme till skillnad från Leaf t ex.

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är väl första generationens elbil ”på riktigt”. Även om jag gissar att 40 kWh batteri ändå måste betyda att den inte är alltför gammal.
MultiMan MultiMan skrev:
Leaf hade väl inget batterivärmesystem alls, det var ju inget vidare.

Tittar ni på videon så är det inget problem att starta kall då Minin värmer upp snabbt och tar rejält med laddning relativt fort, troligen pga mer kobolt. Inte alls samma problem som bilar utan batterivärmning. Gamla BMW i3 hade batterivärme, fast med AC-gasen som jag minns det. Och i3 kom redan 2014.
Det var en årsmodell 2022 tror jag, det stämmer att den helt saknade temperaturreglering dvs det blev för kallt på vintern och körde man riktigt varma sommardagar med återkommande DC laddning kunde man istället få problem med att det blev för varmt. Vi hade den som andra bil för pendling på ca 4 mil per dag och det löste den utmärkt.

I3 var tidig och indelningen är inte på något sätt akademiskt säkerställd men lite grovt uppdelat i dom olika stegen som har gåtts igenom.

L Liljeros skrev:

Bra bedömning! Även om Tesla kom före I3 så kostade den säkert 150 000kr mer. Dock billigt jämfört med dagens priser :)

MultiMan
Oavsett vad vi tycker om hur gamla bilar konstruerades så anser jag det är en intressant diskussion även om många på Byggahus verkar har obegränsat med pengar och att köpa ny bil är som att snyta sig. Diskussionen går ofta i de banorna. Pengar är inget problem, man köper det man vill ha.

Att ha koll på begagnade elbilar som börjar bli överkomliga i pris är information många uppskattar, det tror jag iaf. Bl a därför jag skrev om hur min 6 år gamla Mini knappt verkar har någon degradering av batteriet och är väldigt snål i förbrukning om man kör vettigt. Det är ändå en gammal leasingbil som knappast vårdats på något särskilt sätt. I samma anda kommer jag rapportera om mina erfarenheter kommande vinter.

• Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
MultiMan MultiMan skrev:
Bl a därför jag skrev om hur min 6 år gamla Mini knappt verkar har någon degradering av batteriet
Hur får du fram hur stor degradering din bil har?

Att en 6 år gammal elbil knappt skulle ha någon degradering bryter mot fysikens lagar. Olika bilmärken döljer degraderingen på olika sätt.
Det enda vi kan vara säkra på är att batterierna degraderar även om bilen står still.

MultiMan MultiMan skrev:
Att ha koll på begagnade elbilar som börjar bli överkomliga i pris är information många uppskattar, det tror jag iaf. Bl a därför jag skrev om hur min 6 år gamla Mini knappt verkar har någon degradering av batteriet och är väldigt snål i förbrukning om man kör vettigt. Det är ändå en gammal leasingbil som knappast vårdats på något särskilt sätt. I samma anda kommer jag rapportera om mina erfarenheter kommande vinter.
Mycket bra! 👍

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:

Att en 6 år gammal elbil knappt skulle ha någon degradering bryter mot fysikens lagar. Olika bilmärken döljer degraderingen på olika sätt.
Det enda vi kan vara säkra på är att batterierna degraderar även om bilen står still.
En del bilar vet jag hade större batteri än vad som officiellt stod. På så vis kunde de ”virtuellt” ha kvar samma kapacitet. Nu har jag ingen aning om Mini gjorde så men bara en teori.

• Gilla
djac
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Oavsett vad vi tycker om hur gamla bilar konstruerades så anser jag det är en intressant diskussion även om många på Byggahus verkar har obegränsat med pengar och att köpa ny bil är som att snyta sig. Diskussionen går ofta i de banorna. Pengar är inget problem, man köper det man vill ha.

Tror det är ganska få som har obegränsat med pengar, däremot är det gott om tjänstebilsfolk och då är det byte var 3e år som gäller. Dessutom är väl leasing den kanske vanligaste ägandeformen idag. Är ganska många hushåll som kan få ihop det ekonomiskt med leasing av en standard mellanklass el-SUV.

Det är ett tag kvar till generation 2 bilarna börjar komma ner i pris men går utmärkt att hitta riktigt bra pendlarbilar redan idag. Vi hade en Leaf där totalkostnaden per mil landade på 22-23kr/mil vilket måste ses som väldigt överkomligt för att åka en 4-5 år gammal bil. I slutändan behövde vi lite bättre räckvidd och bytte istället till en Niro som andrabil som presterar helt fenomenalt. Den är nån form av brygga in i dom lite modernare bilarna och kan faktiskt leverera 30-35mils räckvidd vilket nog är det enda alternativet i den prisklassen som kommer i närheten av det om man inte ska ha någon gammal slutkörd model 3.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
kisumisu
Intressant när ni pratar om kylning och värmning.

Det jag har lärt mig att laddningstid tar tid när det är kyla. Men själva sträckan (om man kör utan kupevärmen) inte märkbart ändras ens i -36.

Men kupevärmen tar mycket el.
Laddning tar olika tid.
Hybriden började ladda sakta ca 1-2kw.
Elbilen ca 6-7kw (men går sen till 11kw, antar det batteriet som värms då?).

MultiMan
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:

1. Genom batteridiagnos som säger 96,1%

2. Det viktigaste, genom att köra och mäta. Som nu senast 32% batteri för nästan exakt 80km på kuperade vägar med mycket kurvor. Det blir 25 mils räckvidd trots AC igång.

Motorvägskörning på 100km drar mindre än halva batteriet trots 1,4kWh/mil. Batteriet nytt ska vara 28,8kWh (något på 28 iaf) användbart. Dvs borde det varit under 50% kvar om det ska vara någon degradering att tala om.

3. Fortfarande inte läst något inlägg i olika forum om Mini Cooper SE F56 som rapporterat påtaglig batteridegradering. Säger inte jättemycket, men är ändå ett bra tecken.

Jag har inte och tänker inte köra ner den till 0% för att kolla om mätaren är helt exakt. Det stämmer bra nog med nära 28kWh kvar under den körning jag gjort hittills.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S
Är SoC helt linjär på din bil? Det är det inte på min så såna där uträkningar som dina blir lite ungefärliga.
Varför vill du inte köra ner till 0%? Det brukar inte vara så dramatiskt efter det finns reserv.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
MultiMan MultiMan skrev:
1. Genom batteridiagnos som säger 96,1%

2. Det viktigaste, genom att köra och mäta. Som nu senast 32% batteri för nästan exakt 80km på kuperade vägar med mycket kurvor. Det blir 25 mils räckvidd trots AC igång.

Motorvägskörning på 100km drar mindre än halva batteriet trots 1,4kWh/mil. Batteriet nytt ska vara 28,8kWh (något på 28 iaf) användbart. Dvs borde det varit under 50% kvar om det ska vara någon degradering att tala om.

3. Fortfarande inte läst något inlägg i olika forum om Mini Cooper SE F56 som rapporterat påtaglig batteridegradering. Säger inte jättemycket, men är ändå ett bra tecken.

Jag har inte och tänker inte köra ner den till 0% för att kolla om mätaren är helt exakt. Det stämmer bra nog med nära 28kWh kvar under den körning jag gjort hittills.
Nja... Det är mycket hokus pokus med uppskattad batterihälsa.
Ett 6 år gammalt NMC batteri med 96,1% kapacitet kvar är nog helt unikt.
Vad är det för batteridiagnosprogram som kommer fram till de siffrorna?

Det roliga med alla dessa "batteritest" och diagnosprogram som finns där ute är att de ofta kommer fram till olika resultat på samma batteri.

Rent generellt visar rapporter från diverse tester att ett NMC batteri tappar runt 2% om året de första 1-2 åren och sedan kan tappet minska till ca 1,5% per år i ren calendar ageing. Sedan tillkommer lite cycle ageing också på de siffrorna beroende på hur långt bilen rullat.

Om testet visar 96,1 kvar efter 6 år så är antingen diagnosprogrammet felaktigt, eller så hade batteriet högre kapacitet när det var nytt än vad som anges, och därför luras diagnosprogramet att räkna fel. Att uppge lägre kapacitet än verkligheten är ett ganska vanligt sätt för biltillverkarna att dölja den initiala degraderingen.

L Liljeros skrev:

CATL menar att dom kommer producera batterier till 20.000 elbilar 2026 med Naxtra batteri (Sodium-ion)
Vi får se hur de skalar, men dom har riktigt imponerande kallt väder prestanda

Rabbithole Rabbithole skrev:
CATL menar att dom kommer producera batterier till 20.000 elbilar 2026 med Naxtra batteri (Sodium-ion)
Vi får se hur de skalar, men dom har riktigt imponerande kallt väder prestanda
Jo utvecklingen går fort, elmotorn är ju definitivt här för att stanna som en miljövänlig efterträdare. Frågan är ju vilken batteriteknik eller vilka som blir dom etablerade i slutändan. Litium har ett stadigt grepp om marknaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.