ullberg
M Myckling skrev:
Bra info. Köpte du bilen privat eller via något företagsavtal? Tycker 850 tkr inkl alla tillval låter rätt lågt? Antar att det inte inkluderade vinterhjul?
L Lepoisson skrev:
Köpte bilen privat. Kunde också köpt via företag med ramavtal, men priset var i princip detsamma (tror det var 2 % rabatt med ramavtalet). Ringde runt till BMW-handlare i södra Sverige och diskuterade priser, men fanns verkligen inte någon prutmån hos någon, så BMW verkar hyfsat säkra på efterfrågan...

Grundpris ca 750 tkr och ett supercharged-paket på det för ca 100 tkr. Inga vinterdäck följde med.
precis som Lepoisson säger är det inte allt för stor skillnad. jag har min iX3 genom en av Sveriges största leasinggivare som torde ha bra ramavtal och jag fick 4%. Grundpris + supercharged + annan lack + lite mattor blev strax över 860k före rabatt och 828k efter, senare la jag till vinterhjul och kom tillbaka till typ priset innan rabatt.

Kanske lite slösaktigt att gå på BMWs vinterhjul men de däckpartners vår leasinggivare har verkar tälja guld med smörkniv och ville ändå ha närmre 30k för noname fälg + märkesdäck. Kunde säkert jagat själv efter bra pris och gjort utlägg mot leasinggivare men hade säkert ändå blivit blivit 20k+ så då tyckte jag det var bättre med original.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ta
ullberg ullberg skrev:
precis som Lepoisson säger är det inte allt för stor skillnad. jag har min iX3 genom en av Sveriges största leasinggivare som torde ha bra ramavtal och jag fick 4%. Grundpris + supercharged + annan lack + lite mattor blev strax över 860k före rabatt och 828k efter, senare la jag till vinterhjul och kom tillbaka till typ priset innan rabatt.

Kanske lite slösaktigt att gå på BMWs vinterhjul men de däckpartners vår leasinggivare har verkar tälja guld med smörkniv och ville ändå ha närmre 30k för noname fälg + märkesdäck. Kunde säkert jagat själv efter bra pris och gjort utlägg mot leasinggivare men hade säkert ändå blivit blivit 20k+ så då tyckte jag det var bättre med original.
Tack för infon. Ja BMW’s vinterhjul är ju sjukt dyra. Köpte nya X3 för ca 1,5 år sedan och då var det kampanj så jag kunde köpa dem för 18 000. De får hänga med ifall det blir byte till en IX3 längre fram.

Ingår dragkrok i priset på IX3? På X3 ingår det som standard?

MultiMan
Körde nästan exakt 80 km idag på småvägar i Höga kusten. Upp, ner och kurvor hela tiden. Enpedalskörning till 100%.

Började på 79% och kom hem med 47%, vilket bör vara under 9 kWh med lite batterislitage efter 6 år. Inte illa! AC på hela tiden.

Mini Cooper SE från 2020 för er som inte vet. Ska vara ca 29 kWh användbart batteri som nytt.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Ok, skall bli chefen.
Vad tramsig du är

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Provkör en 4wd Tesla på snö så förstår du… accelerationen är så bra att du inte förstår att det är fysiskt möjligt.
Pga däcken. Accelerationen kan aldrig bli bättre än däcken greppar.

L Liljeros skrev:
Sett till bilarna man ser på gatan så skulle jag säga att jag inte upplever ett rostproblem med dagens bilar? Tycker man ser betydligt färre rosthögar än under min ungdoms dagar.
Förr kunde man se svarta stänkskärmar och röd baklucka på en i övrigt vit bil. Dessa bilar verkar ha försvunnit. Förmodligen är det andra reparationer som knäcket ekonomin innan rosten tar bilarna.

P Pligg85 skrev:
Pga däcken. Accelerationen kan aldrig bli bättre än däcken greppar.
Såklart inte men jag hade ”vanliga” vinterdäck, Nokian Hakapelitta version vet jag inte.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vad tramsig du är
Jag vet… men lite kul när människor som tex Nötegårdsgubben inte kan skriva i princip något som är dåligt med sin bil trots att den uppenbarligen är det sett till andrahandsvärde, tester mm.
Svårt att ta det på allvar när man inte på ett nyanserat sett kan se andras behov utan alltid tror att de behoven man själv har gäller de flesta andra.
Då blir jag tramsig tillbaka, iof på helt annat sätt :)

P Pligg85 skrev:
En lösning som alltid finns där i överflöd och man bara nyttjar 1-2% av tiden.
Det låter som en välanvänd farmartank

P PHPersson skrev:
Jag vet… men lite kul när människor som tex Nötegårdsgubben inte kan skriva i princip något som är dåligt med sin bil trots att den uppenbarligen är det sett till andrahandsvärde, tester mm.
Svårt att ta det på allvar när man inte på ett nyanserat sett kan se andras behov utan alltid tror att de behoven man själv har gäller de flesta andra.
Då blir jag tramsig tillbaka, iof på helt annat sätt :)
Eller så har du snetänt på bilen och Nötegårdsgubben är nöjd för bilen gör det den skall, och har man då nyss köpt den till ett bra pris begagnad är det en vettig bil till ett bra pris.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag är lite nyfiken på vilken elbil man skulle köpt istället om ID4an nu är sånt skräp.

När jag kollade beggat för 2.5år sedan var det i princip ID4, Model Y eller EV6 som fanns att tillgå. Jag uppfattade samtliga som förhållandevis likvärdiga och de hade snarlikt pris.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Majgårdarna
Ett roligt lördags nöje är att gå att vara medlem i några ID grupper på fejsbook och läsa buggarna folk får.

Sen får man tänka på att inte skriva något dumt för då kanske man inte kommer in i Quatar.
Det är ju en av dom största ägarna och är man gay så får man passa sig för man åker i finkan direkt.

Fräscht bolag..

Förklara gärna varför någon tänkande människa någonsin skulle vilja besöka Qatar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Qatar

Att en bög skulle vilja besöka ett sånt skitland är ännu mer obegripligt.

Majgårdarna
T TommyC skrev:
Förklara gärna varför någon tänkande människa någonsin skulle vilja besöka Qatar.
[länk]

Att en bög skulle vilja besöka ett sånt skitland är ännu mer obegripligt.
Ja man får ju välja vilka man ger sina pengar till..

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Eller så har du snetänt på bilen och Nötegårdsgubben är nöjd för bilen gör det den skall, och har man då nyss köpt den till ett bra pris begagnad är det en vettig bil till ett bra pris.
Eftersom den sjunkit som en sten långt ner på djupet håller jag med dig. Som beg är det en bra bil för pengarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.