1 847 418 läst ·
28 007 svar
1847k läst
28,0k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 466 inlägg
Av vem!? Vad lever du i för illusion där folk går omkring och säger till dig att folkvagnar är världens bästa bilar? Är ditt umgänge fullt av folk med facklig eller politisk makt i Niedersachsen, eller vad?P PHPersson skrev:
På min gård står just nu min egen ID4 och en kompis ID7:a, men ingen av oss lever i någon föreställning om att vi har de bästa bilar som någonsin byggts, utan bara bilar som tillräckligt väl fyller våra respektive behov.
Vilka är de här VW-apostlarna du omger dig med?
Skogsägare
· 23 466 inlägg
Vet inte. Nu har jag min första självägda bil på 20 år, innan leasade jag och bytte vart tredje. Nu äger jag och har haft bilen i över fyra år och har inga planer på att byta.T TommyC skrev:
Om det innebär att jag kommer byta om ett, tre eller fem år vet jag ärligt talat inte.
Ska du behålla den mer än 8-10 år ska du nog fundera på lämplig strategi för att hejda rosten. Efter fem år kan man förvänta sig att bakluckan rostar runt VW emblemet. Jag provar nu för första gången att behandla hela underredet med kallpressad rå linolja. Det ser lovande ut men det tar många år innan jag vet hur bra det är. Testobjektet är en 20 år gammal Saab som tyvärr är en förklädd Opel med rostskydd bara marginellt bättre än en VW. De flesta vill nog inte ha linolja på synliga delar av karossen men de orkar inte heller göra några andra fungerande åtgärder.Nötegårdsgubben skrev:
Lite tragiskt med VWs förfall. Den generation av Passat som finns strax före år 2000 hade mycket bra rostskydd i klass med första generationens Volvo S70/V70. Därefter gick det mesta fel.
Det låter som klassisk förnekelse / försvar. Du och din kompis har köpt dåliga bilar med ännu sämre kvalitet och är lite för stolta för att erkänna en dålig produkt / affär. Men du skall inte skämmas för det eftersom det är naturligt att förneka misstag.Nötegårdsgubben skrev:
Av vem!? Vad lever du i för illusion där folk går omkring och säger till dig att folkvagnar är världens bästa bilar? Är ditt umgänge fullt av folk med facklig eller politisk makt i Niedersachsen, eller vad?
På min gård står just nu min egen ID4 och en kompis ID7:a, men ingen av oss lever i någon föreställning om att vi har de bästa bilar som någonsin byggts, utan bara bilar som tillräckligt väl fyller våra respektive behov.
Vilka är de här VW-apostlarna du omger dig med?
Vad det gäller informationen att nästa VW produkt är bättre så ser man det lite överallt. Forum, tester mm. VW är svenskens lilla Volvo2, det ligger långt in att erkänna en dålig produkt.
Vi är uppväxta med bilförsäljarnas ständiga ljugande om att nu är rostproblemen lösta, kom och köp.
Bästa kompisens föräldrar köpte en ny Volvo 240 år 1975. Då sattes nog ett svårslaget rostrekord. Minns inte om den blev 3 eller 4 år innan den skrotades.
Bästa kompisens föräldrar köpte en ny Volvo 240 år 1975. Då sattes nog ett svårslaget rostrekord. Minns inte om den blev 3 eller 4 år innan den skrotades.
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha ut av diskussionen. Vill du ha medhåll? Vill du ha mothugg? Du verkar i alla händelser inte vara intresserad av en saklig diskussion om elbilar. Om du ifrågasätter någons upphöjelse till skyarna av en bil är det givetvis ok. Men citera då denna upphöjelse. Annars kan du från övriga skribenters perspektiv precis lika gärna hitta på kritikerros som du sedan ifrågasätter. Och det tillför ingenting till diskussionen.P PHPersson skrev:Det låter som klassisk förnekelse / försvar. Du och din kompis har köpt dåliga bilar med ännu sämre kvalitet och är lite för stolta för att erkänna en dålig produkt / affär. Men du skall inte skämmas för det eftersom det är naturligt att förneka misstag.
Vad det gäller informationen att nästa VW produkt är bättre så ser man det lite överallt. Forum, tester mm. VW är svenskens lilla Volvo2, det ligger långt in att erkänna en dålig produkt.
Redigerat:
Skogsägare
· 23 466 inlägg
Ok, så det gamla vanliga alltså, du påstår dig höra saker som du sen inte kan visa att någon sagt för att gå vidare och låtsas som om din poäng är något annat än det du skrev.P PHPersson skrev:
Vi är båda ganska vanliga (om än relativt välbeställda) människor med vanliga behov. Vi skaffar bilar som fyller bildelen av dessa behov, men har inte liv som kretsar runt just det. I hans fall tror jag han är inne på sin tredje VAG-bil i rad.
Vi är varken lurade eller fyllda av högmod kring våra val. Det är bara bilar.
Visst kan det hända att jag som nu äger min bil kan komma att drabbas av rost, men det betalar jag i någon mån för redan från dag ett genom värdeminskningen. Att bilar successivt bryts ned är också bara naturligt, samtidigt blir bilar allt äldre så rostskydd nu är bättre än förr. Kanske är det som ni skriver att VW är sämst i klassen, men det är ärligt talat inget jag oroar mig för oavsett. Det är dyrt att äga bil, och är det just rosten som tar den så är det.
Ok chefen, uppfattat. Skall genast skriva så du blir nöjd.A Avemo skrev:Jag förstår inte riktigt vad du vill ha ut av diskussionen. Vill du ha medhåll? Vill du ha mothugg? Du verkar i alla händelser inte vara intresserad av en saklig diskussion om elbilar. Om du ifrågasätter någons upphöjelse till skyarna av en bil är det givetvis ok. Men citera då denna upphöjelse. Annars kan du från övriga skribenters perspektiv precis lika gärna hitta på kritikerros som du sedan ifrågasätter. Och det tillför ingenting till diskussionen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 370 inlägg
Vad är det rent funktionellt som är "skit" med VW?P PHPersson skrev:Man har ju hört i många år att VW skall vara mycket bättre… ID4 skulle vara mycket bättre ID3. I ID5 skulle mjukvaran vara bättre än ID4. Sen där de var dåliga skulle ID7 vara bilen var tog VW till toppen. När den också är skit i relation till konkurrensen… kan vi inte bara konstatera att VW är skit ihop med dieselgate, rasade DSG lådor etc och sluta köpa skiten?
Dom laddar långsamt, hade laggigt och dåligt användargränssnitt samt störande touchknappar. Lite hög förbrukning vintertid.
Men i övrigt tycker jag dom är bekväma och trevliga att köra. AWD på t.ex. ID4 GTX har väl god framkomlighet
För mig är det som du tar upp tillräckligt för att en ny bil skall vara ”skit”. Lägg där till extremt dålig räckvidd på vintern och pga ovan dåligt andrahandsvärde vilket = dyr bil att ägaRabbithole skrev:
Men nu har jag lovat chefen… så jag tycker VW är jättebra bra bilar. Skall man lämna in dem så är det inte mer än ca 6 veckors väntetid. I mitt fall är bromsarna fram dåliga, vet inte om skivorna måste bytas eller om det räcker med klossar. Tar de då hem skivorna om de behöver bytas? Nej såklart inte utan visar det sig att de är dåliga så får man boka en ny tid ytterligare 6 veckor bort alternativt själv betala för skivorna oavsett om de är dåliga eller inte.
Har de tid att titta lite snabbt på det innan? Nej såklart inte. Allt detta är ju jättebra! Det är bara att hyra en annan bil under tiden, ser inga bekymmer så jag kan varmt rekommendera VW till alla oavsett behov och ekonomi.
Edit: glömde säga att slitagevarnarna inte fungerar så bromsarna skrapar. Men slitagevarnare är onödigt på bilar, bara risk för problem så det är jättebra!
Om du läser en gång till vad jag skrev i inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/for-tidigt-att-kopa-elbil-rackvidd.326730/post-6704182 kommer du se att jag aldrig begärt att du skall ljuga om vad du tycker är bra eller dåligt. Jag har sagt att du inte tillför något genom att begära försvar av kritikerros som ingen kommit med.P PHPersson skrev:
Sett till bilarna man ser på gatan så skulle jag säga att jag inte upplever ett rostproblem med dagens bilar? Tycker man ser betydligt färre rosthögar än under min ungdoms dagar. När jag sålde min v70 från 07 var den dryga 10 år gammal och hade inte ett spår av rost trots närmare 30.000 på mätaren och väldigt lite kärlek. Inte ett spår av underedsbehandling eller lackförsegling under min ägo.T TommyC skrev:Ska du behålla den mer än 8-10 år ska du nog fundera på lämplig strategi för att hejda rosten. Efter fem år kan man förvänta sig att bakluckan rostar runt VW emblemet. Jag provar nu för första gången att behandla hela underredet med kallpressad rå linolja. Det ser lovande ut men det tar många år innan jag vet hur bra det är. Testobjektet är en 20 år gammal Saab som tyvärr är en förklädd Opel med rostskydd bara marginellt bättre än en VW. De flesta vill nog inte ha linolja på synliga delar av karossen men de orkar inte heller göra några andra fungerande åtgärder.
Lite tragiskt med VWs förfall. Den generation av Passat som finns strax före år 2000 hade mycket bra rostskydd i klass med första generationens Volvo S70/V70. Därefter gick det mesta fel.
Vi hade en del VW på jobbet tidigare också som var långt över 10 år (transporter) och dom hade heller ingen rost.
Jag är för visso uppväxt på landsbygden och bor sedan 20 år i stan och upplever att var och varannan då åkte runt i rostiga bilar. Nu ser man dom knappt längre utan en varningstriangel på bakluckan.