A AndersS skrev:
Det jag vill ha är helheten, men har ingen brådska utan tror att det kommer.
Provkör en 4wd Tesla på snö så förstår du… accelerationen är så bra att du inte förstår att det är fysiskt möjligt.

snaggletooth snaggletooth skrev:
1500kg dragvikt är ju mer eller mindre ett skämt i dylika kretsar.
Får dra 1800kg med Volvo xc/c40. Men det går åt lite el.

P PHPersson skrev:
Nog för att elbilars fyrhjulsdrift ofta är bättre så finns det inte en chans att du hittar en bakhjulsdriven elbil som är bättre än en 4wd V90. Varför gissa på saker som du inte har en aning om?
Jag upplever väldigt marginell skillnad mellan föräldrarnas XC70 och Model Y RWD när det kommer till att tugga sig upp för snömoddigt motförslut. Isig väg har jag svårt att uttala mig om då den har dubbat och jag kör dubbfritt.

RWD presterar på en elbil så pass bra att jag skulle vilja säga att det finns få tillämpningar då AWD faktiskt behövs. Bättre eller ej än en v90 så presterar dom.

Hade inga problem att dra upp en husvagn för en brant lång backe som börjar med en skarp kurva i lite halvslaskigt underlag.

Jag har på 7500mil aldrig hamnat i trångmål eller varit nära att fastna, besöker fjällvärlden ca 10-15 ggr per vinter.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Det är ju lite löjligt att Subaru bara har 1500 kg. Men det beror nog på att de är i händerna på Toyota.
Samma sak med Suzuki E-Vitara. 750 kg, och det är väldigt långt ner på deras hemsida det nämns. Av förklarliga skäl.
Jag personligen hade nog skämts om jag varit Subaru-återförsäljare och ska försöka sälja på en dragbil till någon hästtjej.

1800 kg hade väl ändå varit någon skamgräns och t.ex EX60 har ju 2,4 ton med 4wd.

Edit: Är inte 1500 för lite med två hästar? Ser att min kompis, hon har 1800 på sitt släp
Tittade på Toyota Rav4 pluginhubrid när det var dags att byta bil senast. Men dragvikt låg på 1500kg så den gick bort. Slutade med Volvo xc40 och dragvikt på 1800kg.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag upplever väldigt marginell skillnad mellan föräldrarnas XC70 och Model Y RWD när det kommer till att tugga sig upp för snömoddigt motförslut. Isig väg har jag svårt att uttala mig om då den har dubbat och jag kör dubbfritt.

RWD presterar på en elbil så pass bra att jag skulle vilja säga att det finns få tillämpningar då AWD faktiskt behövs.

Hade inga problem att dra upp en husvagn för en brant lång backe som börjar med en skarp kurva i lite halvslaskigt underlag.

Jag har på 7500mil aldrig hamnat i trångmål eller varit nära att fastna, besöker fjällvärlden ca 10-15 ggr per vinter.
L Liljeros skrev:
Självklart men elbilarna är ingen fysikaliskt under… friktionen är vad den är och motståndet att driva odrivna framhjul är lika tungt oavsett.
Det finns ingen lite trollgubbe i enbilarna som ökar friktionen så enda orsaken som jag ser det är att du kanske är dålig / har svårt med att styra kraften från en dieselbil. Krävs såklart lite vana och det är enklare med en elbil.

Edit: vet inte varför den citerar delar av det kag skrev

P PHPersson skrev:
Då läste du kanske inte vad jag skrev? Men även om du inte gjorde det så bygger din tes på att en elbil har samma utväxling som en bränsledriven på den högsta växeln vilket är osannolikt.
Det har jag verkligen aldrig påstått.

B Bjober skrev:
Det har jag verkligen aldrig påstått.
Oj då läste jag fel sorry… för det var inte du som skrev ”Vill man ha en elbil som drar lika hårt vid start så måste elmotorn alltså ha 4 ggr högre vridmoment .”?

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det finns ingen lite trollgubbe i enbilarna som ökar friktionen så enda orsaken som jag ser det är att du kanske är dålig / har svårt med att styra kraften från en dieselbil. Krävs såklart lite vana och det är enklare med en elbil.

Edit: vet inte varför den citerar delar av det kag skrev
Till viss del är det ju en skillnad , sen om kan kalla det trollgubbe vet jag inte. Antispinnen på en elbil har extremt mycket mer frekvent kontroll och reaktion än en mekanisk fyrhjulsdrift. Lägg därtill trögheten i själva motorn och även växellådan. Det är 3 delar på en fossilbil som mekaniskt ska samverka för att styra hjulen.

Antispinn

Kika på runt 5.30 i denna videon så ser man tydligt vad det handlar om. Då ska tilläggas att den Buggatin har ganska mycket vassare 4wd än vad man har i en Volvo…

Greppet används helt enkelt mer effektivt. Sen kan man inte trolla bort effekter av hur bilen beter sig med bakhjulsdrift kontra 4wd men i ren framkomlighet är det väldigt marginell skillnad.

L Liljeros skrev:
Till viss del är det ju en skillnad , sen om kan kalla det trollgubbe vet jag inte. Antispinnen på en elbil har extremt mycket mer frekvent kontroll och reaktion än en mekanisk fyrhjulsdrift. Lägg därtill trögheten i själva motorn och även växellådan. Det är 3 delar på en fossilbil som mekaniskt ska samverka för att styra hjulen.

Antispinn

Kika på runt 5.30 i denna videon så ser man tydligt vad det handlar om. Då ska tilläggas att den Buggatin har ganska mycket vassare 4wd än vad man har i en Volvo…

Greppet används helt enkelt mer effektivt. Sen kan man inte trolla bort effekter av hur bilen beter sig med bakhjulsdrift kontra 4wd men i ren framkomlighet är det väldigt marginell skillnad.
Du pratar om två helt olika saker… en bensinmotors kanske största nackdel är att den har ett dåligt vridmoment på låga varv. För att få en snabb acceleration så varvas motorn upp och på så vis har en rätt så mycket rörelseenergi. Den skall sedan omvandlas till att ge bilen rörelseenergi genom däcken och det sker relativt okontrollerat.
En elbil däremot kan kontrollera vridet redan från stillastående.
Start i backa med snö däremot har inte det behovet alls, där skall man ta sig fram snarare än att accelerera snabbt så filmen är helt irrelevant i snö.
Elbilens stora fördel raderas ut då.

Men lustigt nog har Bugattin samma 4wd som v90 (Haldex).

L Liljeros skrev:
Det kan ju vara att olika tillverkare lyckats olika. Men Volkswagen har inte lyckats trolla bort några nackdelar med bakhjulsdrift över huvud taget på ID4. Den imponerar inte någonstans när det är halt.

S
P PHPersson skrev:
Nog för att elbilars fyrhjulsdrift ofta är bättre så finns det inte en chans att du hittar en bakhjulsdriven elbil som är bättre än en 4wd V90. Varför gissa på saker som du inte har en aning om?
Lägg i snowmode och bilen smyger igång magiskt. I alla fall min Hyundai.

S sinuslinus skrev:
Lägg i snowmode och bilen smyger igång magiskt. I alla fall min Hyundai.
Jo absolut men försök inte få mig att tro att den är bättre på framkomlighet än en 4wd v90.

V90cc har off-road mode som bör vara bra i snö också?

Angående VW så ska deras AP550 motor vara mycket bättre, både mycket starkare och bättre kontrollerad. Men ska man dra släp på vintern skulle jag aldrig chansa på en RWD om AWD ändå finns som tillval

Rabbithole Rabbithole skrev:
V90cc har off-road mode som bör vara bra i snö också?

Angående VW så ska deras AP550 motor vara mycket bättre, både mycket starkare och bättre kontrollerad. Men ska man dra släp på vintern skulle jag aldrig chansa på en RWD om AWD ändå finns som tillval
Man har ju hört i många år att VW skall vara mycket bättre… ID4 skulle vara mycket bättre ID3. I ID5 skulle mjukvaran vara bättre än ID4. Sen där de var dåliga skulle ID7 vara bilen var tog VW till toppen. När den också är skit i relation till konkurrensen… kan vi inte bara konstatera att VW är skit ihop med dieselgate, rasade DSG lådor etc och sluta köpa skiten?

• Gilla
Johan Sahlin och 2 till
  • Laddar…
Problemet är att det bara finns skit att köpa idag. Rostskyddet hos nya bilar är sämre än på länge, VW ligger i topp när det gäller uselt rostskydd men där är konkurrensen hård. Tesla är möjligen ännu sämre än VW. Folk som köper nya bilar bryr sig sällan om rostskydd, de tänker att de inte behöver bry sig då de bara ska ha bilen i tre eller möljigen fem år.

Det är mycket tråkigt när utvecklingen går bakåt.

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.