Mikael_L
Med det sagt så är fortfarande elbil inget för alla. (nu hann det in 2 inlägg mellan)
De största allmänna hindren är att man inte bor så man kan ha egen laddbox, och därmed är hänvisad till dyrare och obekväm laddning (detta ändras ju hela tiden, men långsamt)
Och att elbilen är för dyr för en massa människor, de som väljer bilar där de blir 3'e eller 4'e ägare och bilen har därmed en helt annan prislapp.
På sikt ändras ju även detta, alltfler äldre elbilar kommer ut på begagnatmarknaden, och biltillverkarna kanske snart inser att det är trångt i segmentet dyra elbilar med allt, och inser att segmentet billiga elbilar lite mer spartanskt utrustade är helt fritt att ta andelar från.

Sen finns det andra hinder, ett mycket litet fåtal kör så extremt mycket att laddning blir en väl stor börda.

Fler har dock det motsatta problemet, att de knappt kör alls, så vinsten med elbilen (billiga mil) helt käkas upp, men detta kanske ändå på sikt ändras, samt dessa personer har ju problem oavsett motoralternativ, en dyr pryl ska slås ut på väldigt få mil.

Ja det finns ju fler, elbilar har inte än kommit i riktigt alla slags karosstyper, dragvikter osv osv, så här har vi ytterligare en procent av svenska bilägare som har svårt att hitta en lämplig elbil.

Men främst är det 'omöjligheten' att ordna billig laddning hemma samt att det är svårt att hitta bilar i låg prisklass att det passar stora delar av befolkningen, som är de största hindren.

• Gilla
PHPersson och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är ju mer av en bonus sommarhalvåret att ladda elbilen från sina solceller och slippa betala elpris, skatt och överföringsavgift på bilens el.
Har själv ingen elbil än men har överskott 8-9 månader om året som skulle kunna användas.
Det ända som håller mig tillbaka lite än är att jag kör väldigt lite.
När jag byter nu så går det lite på nöjes kontot då jag rent ekonomiskt inte tjänar något på byte utan det finns ju lite andra saker också att ta hänsyn till, tex så byter man ju sig upp lite i årsmodellerna också vilket är värt nån krona i bättre säkerhet osv.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Har själv ingen elbil än men har överskott 8-9 månader om året som skulle kunna användas.
Det ända som håller mig tillbaka lite än är att jag kör väldigt lite.
När jag byter nu så går det lite på nöjes kontot då jag rent ekonomiskt inte tjänar något på byte utan det finns ju lite andra saker också att ta hänsyn till, tex så byter man ju sig upp lite i årsmodellerna också vilket är värt nån krona i bättre säkerhet osv.
lite så, jag drog ut på att köpa elbil länge för just priset, tycker det är skönt att inte ha massa pengar i bilflottan. Men nu får det bli elbil ett tag

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte det bästa man kan ha, bara det bästa jag haft.

Det gäller än.

Hade jag fått välja en sak att ändra så hade det varit fler hästkrafter (den har väl typ 205 på 2650 kg). Hundra till hade jag gärna haft.

Att det finns andra saker som också skulle kunna vara bättre är objektivt sant, men de besvärar mig mindre, eller inte alls.
Det är ju 282hk på bakhjulsdrivna ID4 nu, och 335 på AWD. Bör väl räcka hyggligt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, det är nog en rätt rimlig nivå. Men jag antar att det @PHPersson hänger upp sin kritik på är äldre modeller. Det är i alla fall det intryck han ger mig, att han jämför en ny bil med en äldre och substanslöst påstår att andra saknar hans klarsyn om att det är en bättre bil.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Det är ju 282hk på bakhjulsdrivna ID4 nu, och 335 på AWD. Bör väl räcka hyggligt.
Är det tyngden som driver hk i elbilar? Eller har de annan karaktär som mår bra av extra effekt, utgår från körning på svenska vägar.
Jag har väl 200hk och awd i vår 2-tonare med diesel, drag ibland kärra med häst, har inget behov av mera men blir nyfiken.

Tyngden och att elmotorer är billiga. Och accelerationen är väl främst det man vill åt med fler hästar. Ska mycket till för att man behöver mer för att kunna hantera höga dragvikter.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det tyngden som driver hk i elbilar? Eller har de annan karaktär som mår bra av extra effekt, utgår från körning på svenska vägar.
Jag har väl 200hk och awd i vår 2-tonare med diesel, drag ibland kärra med häst, har inget behov av mera men blir nyfiken.
Den höga effekten beror på avsaknaden av växellåda. Man behöver en elmotor som klarar att dra tungt , starta i uppförsbacke, köra på mjukt underlag mm. Eftersom motorn levererar ungefär samma vridmoment i hela varvtalsregistret så kommer den höga effekten på köpet.
Elmotorn kan dessutom inte leverera så hög effekt under lång tid som en diesel kan. Det är en betydligt lägre kontiunerlig effekt som anges.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det förklarar för mig.
Så på en våt äng, kanske med lite uppförslut och hästsläp krävs det mera elhk.
Om vi gissar utifrån mina förutsättningar, vad behöver en elbil ha för effekt för att motsvara nuvarande bil, (modell är en V90cc).

Redigerat:
Nicke Nyfiken
Ändå intressant tycker jag att Model Y SR laddar snabbare än LR efter 40% SOC hela vägen till 100%

Sen går alla i skamvrån jämfört med Zeekr som laddar Teslans Max vid 80% SOC.

Min poäng är egentligen att jag tycker det är underskattat hur bilarna laddar från 50% till 100% då man på resor kan klara sig med mindre batteri om laddkurvan ändå är stabil.
Det är ju bara om man börjar ladda vid 40% eller högre som SR laddar snabbare. Annars hinner LR få ett rejält försprång.

Sen ser jag inget konstigt med att ett LFP-batteri laddar snabbare än ett NMC.

Zeekr batteriet i din graf är ju LFP.
Även CATL och BYD har extremt snabbladdande LFP-batterier.

I övrigt håller jag med om att laddkurvan över 50% är extra viktig på bilar med små batterier om man långkör. Tror som du att många missar detta och tittar bara på max laddeffekt.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Den höga effekten beror på avsaknaden av växellåda. Man behöver en elmotor som klarar att dra tungt , starta i uppförsbacke, köra på mjukt underlag mm. Eftersom motorn levererar ungefär samma vridmoment i hela varvtalsregistret så kommer den höga effekten på köpet.
Elmotorn kan dessutom inte leverera så hög effekt under lång tid som en diesel kan. Det är en betydligt lägre kontiunerlig effekt som anges.
Det är ju inte så stora nackdelar med en onödigt stark elmotor som med en onödigt stark förbränningsmotor. Det måste väl ändå vara främsta orsaken varför elbilarna har hög effekt. Då kan tillverkaren ge något som uppfattas som ett mervärde för kunden utan att det kostar dem så mycket. Och det kan behövas med tanke på priset.

Renault Zoe, Volkswagen E-golf och Nissan Leaf har ju inte de allra starkaste motorerna till exempel. Och jag har aldrig upplevt att min Zoe hade svårt att starta i uppförsbacke med sina 80 kW. Kanske är det därför dessa inte kan dra släp. Men en körbar elbil med liten motor är inga problem att åstadkomma.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
I övrigt håller jag med om att laddkurvan över 50% är extra viktig på bilar med små batterier om man långkör. Tror som du att många missar detta och tittar bara på max laddeffekt.
Laddkurvan vid högre soc är eg det allra viktigaste men säljer tyvärr inte. Något elbilsjournalister mfl borde trycka mer på. Ofta glider man/folk inte in till laddaren med ensiffrigt i batteriet och ofta vill man toppa upp i fall man tex har laddmöjlighet vid övernattning.
Tillsammans med låg förbrukning i verkligheten tycker jag är bland det viktigaste som inte riktigt kommer fram i jämförelser.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja 80% har jag fått för mig är lite högt för att låta batterierna stå väldigt länge, men för praktiskt vardagsbruk vill jag nog ladda till åtminstone 80% utan att ha betänkligheter.
Det är ju ändå lite löjligt att jag ska ha en bil som jag går och tänker på sånt, men jag är kanske fortfarande lite nördigt entusiastisk ...
Jo man måste ju få använda bilen och behöver/vill man ladda mer så ska man gör det. Men det är samtidigt bra att rätt info. Håller man sig under ca 60% till vardags så gör det skillnad i längden.

A AndersS skrev:
Det förklarar för mig.
Så på en våt äng, kanske med lite uppförslut och hästsläp krävs det mera elhk.
Om vi gissar utifrån mina förutsättningar, vad behöver en elbil ha för effekt för att motsvara nuvarande bil, (modell är en V90cc).
Jag tycker elbilarna klarar sig bra på mindre effekt bara för att de har effekten tillgänglig direkt, ja eller vridet då. För det är rätt sällan man trampar ner i kickdown och använder alla 190hk i en V90 T4 t.ex.

Vår EQA har 190hk och den är mycket piggare än jag förväntade mig, men den ger effekten direkt man trampar på och inte smygande på som en del andra.

Så för just drag momentet jämfört med en V90cc räcker det nog att man har en ~200hk AWD, men nästan alla AWD bilar är över 300hk så det är nog inget man behöver oroa sig för.

VW uppdaterade sin motor så den blev effektivare och passade samtidigt på att tillåta lite högre effektuttag (APP550)

A Avemo skrev:
Det är ju inte så stora nackdelar med en onödigt stark elmotor som med en onödigt stark förbränningsmotor. Det måste väl ändå vara främsta orsaken varför elbilarna har hög effekt. Då kan tillverkaren ge något som uppfattas som ett mervärde för kunden utan att det kostar dem så mycket. Och det kan behövas med tanke på priset.

Renault Zoe, Volkswagen E-golf och Nissan Leaf har ju inte de allra starkaste motorerna till exempel. Och jag har aldrig upplevt att min Zoe hade svårt att starta i uppförsbacke med sina 80 kW. Kanske är det därför dessa inte kan dra släp. Men en körbar elbil med liten motor är inga problem att åstadkomma.
Enda nackdelen är väl kanske försäkringspremierna som verkar dyra på de effektstinnare bilarna.

Tittar man på en lastbil så har den inte så galet hög effekt. Tror den starkaste fullstora lastbilen har 660hk och ska då dra 44-60 ton. Så lågt effekt/viktförhållande har ingen elbil.
Alla lastbilarna har växellåda och kommer nog ha det.
Nu har jag bara kört en sådan lastbil en gång och utan last men det var en trevlig upplevelse. 12 växlar men den startade på 8an och växlade till 10an. Körde mest småvägar så det tyckte bilen räckte på den provturen. Har även kört någon mellanstor ellastbil. Ca 250hk/15ton.

Det här med effekten på en elmotor är ju också något helt annat än en bränsledriven motor. Elmotorn kan man ofta ta ut mer effekt ur bara man vrider upp spänning och ström. Det handlar mer om hur länge man kan ta ut den högre effekten innan något blir för varmt.
Effekten är mer en siffra som gäller under vissa givna förutsättningar.
Bensin eller dieselmotorn ger den angivna effekten vid angivet varvtal, vill man drastiskt öka det måste man fysiskt ändra något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.