B Bjober skrev:
Nu har jag bara kört en sådan lastbil en gång och utan last men det var en trevlig upplevelse. 12 växlar men den startade på 8an och växlade till 10an.
Var det någon efterhandskonstruktion så att den hade en växellåda avsedd för en lastbil med förbränningsmotor då? Visst finns det tillfällen då man har nytta av flera växlar till en elmotor. Men de har ju ett väldigt mycket bredare arbetsområde. Så 12 växlar låter mycket.

B Bjober skrev:
Det här med effekten på en elmotor är ju också något helt annat än en bränsledriven motor. Elmotorn kan man ofta ta ut mer effekt ur bara man vrider upp spänning och ström. Det handlar mer om hur länge man kan ta ut den högre effekten innan något blir för varmt.
De kan ju ofta belastas hårt under en kortare period om de sedan får tid att svalna på lägre effekt. En elbil kan ju oftast inte ge maximal effekt under långa tider och jag tror inte bara det beror på batteriet.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är ju bara om man börjar ladda vid 40% eller högre som SR laddar snabbare. Annars hinner LR få ett rejält försprång.

Sen ser jag inget konstigt med att ett LFP-batteri laddar snabbare än ett NMC.

Zeekr batteriet i din graf är ju LFP.
Även CATL och BYD har extremt snabbladdande LFP-batterier.

I övrigt håller jag med om att laddkurvan över 50% är extra viktig på bilar med små batterier om man långkör. Tror som du att många missar detta och tittar bara på max laddeffekt.
M Myckling skrev:
Bra info. Köpte du bilen privat eller via något företagsavtal? Tycker 850 tkr inkl alla tillval låter rätt lågt? Antar att det inte inkluderade vinterhjul?
Köpte bilen privat. Kunde också köpt via företag med ramavtal, men priset var i princip detsamma (tror det var 2 % rabatt med ramavtalet). Ringde runt till BMW-handlare i södra Sverige och diskuterade priser, men fanns verkligen inte någon prutmån hos någon, så BMW verkar hyfsat säkra på efterfrågan...

Grundpris ca 750 tkr och ett supercharged-paket på det för ca 100 tkr. Inga vinterdäck följde med.

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
L Lepoisson skrev:
Köpte bilen privat. Kunde också köpt via företag med ramavtal, men priset var i princip detsamma (tror det var 2 % rabatt med ramavtalet). Ringde runt till BMW-handlare i södra Sverige och diskuterade priser, men fanns verkligen inte någon prutmån hos någon, så BMW verkar hyfsat säkra på efterfrågan...

Grundpris ca 750 tkr och ett supercharged-paket på det för ca 100 tkr. Inga vinterdäck följde med.
Vad har mitt inlägg att göra med ditt bilköp?

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vad har mitt inlägg att göra med ditt bilköp?
Sorry, svarade på Mycklings inlägg. Vet inte varför ditt inlägg blev citerat.

• Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Var det någon efterhandskonstruktion så att den hade en växellåda avsedd för en lastbil med förbränningsmotor då? Visst finns det tillfällen då man har nytta av flera växlar till en elmotor. Men de har ju ett väldigt mycket bredare arbetsområde. Så 12 växlar låter mycket.
Det var väl första generationen som hade en befintlig 'dieselväxellåda". Nu ska man också nämna att hade jag gjort samma provtur med en diesel så hade den startat på växel 4, sen 6,8 ,10 skulle jag tro. Den kan välja att starta på 6an men vi låter dem inte göra det av olika skäl.
Den senaste generationen tunga bilar har egen elbilsunik växellåda med 6 växlar om man håller sig på slät asfalt och 8 växlar utan kraftavbrott om man kör grusväg.
De minsta distrubitionsbilarna har 2 växlar.
Så helt klart finns ett samband mellan hur tungt det går för motorn och hur många växlar det behövs. Eller om det alls behövs.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bjober skrev:
Nu ska man också nämna att hade jag gjort samma provtur med en diesel så hade den startat på växel 4, sen 6,8 ,10 skulle jag tro. Den kan välja att starta på 6an men vi låter dem inte göra det av olika skäl.
När jag gick utbildningen för att ta mina tunga behörigheter så hade vi en en Scania T141 eller så var det kanske en T142, men alltså en 14 liters V8.

Den var ju helt klart rätt stark, jag provade en gång att dra upp den i full fart på bara två växlar, låg 4 och sen hög 5'a om jag inte minns fel.
Det var kanske låg 5'a först ...

Ja det gick hyggligt bra med olastat ekipage, men med full last hade det förstås inte gått.
(och nu börjar jag fundera på om den hade range eller split-växellåda, hade den split stämmer inte det jag skrev, förutom att att principiellt stämde det)

Sorry för offtopic.

Men ontopic, eldrivna lastbilar lär få färre växlar, pga av elmotorns betydligt bredare arbetsområde, men troligtvis kommer dessa fordon ändå få växellåda, vilket personbilar (som inte är designade för att gå 250 km/h) inte kommer att bli utrustade med.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
vilket personbilar (som inte är designade för att gå 250 km/h) inte kommer att bli utrustade med.
Nya Mercedes CLA har två växlar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Åhh sedär ... Det fanns faktiskt en i tråden som ansåg att ID4 var det bästa man kunde ha ...

Fast det var ju en gammal åsikt, kanske inte gäller idag ...
Det gäller att han inte byter bil bara, om 20år kanske fortfarande det är den bästa bilen han har haft :).

A AndersS skrev:
Det förklarar för mig.
Så på en våt äng, kanske med lite uppförslut och hästsläp krävs det mera elhk.
Om vi gissar utifrån mina förutsättningar, vad behöver en elbil ha för effekt för att motsvara nuvarande bil, (modell är en V90cc).
Nej, det räcker med samma vridmoment/effekt som din diesel. Det är ingen skillnad på elektrisk hk och hk i en diesel. Skulle effektkurvan på drivhjulen se lika ut skulle de gå med exakt lika och vara lika bra på att dra släp.

Edit: alltså om det är samma förutsättningar i övrigt. Samma bil, samma 4wd etc.

Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är nog en rätt rimlig nivå. Men jag antar att det @PHPersson hänger upp sin kritik på är äldre modeller. Det är i alla fall det intryck han ger mig, att han jämför en ny bil med en äldre och substanslöst påstår att andra saknar hans klarsyn om att det är en bättre bil.
Nej, det jag stör mig på är… för något/några år sedan var det flera som klagade på Id bilarna och Enyaq. Speciellt en :). Men då kom det massa kommentarer om att de var jättebra bilen och ”ingen” behövde längre räckvidd en 20-25mil eftersom man ändå behövde pausa och det var så enkelt att snabbladda.
Dvs bilarna försvarades in i döden och det fanns väldigt lite förståelse för att man inte tyckte bilarna höll mottet.
Nu låter det lite annorlunda och jag misstänker att väldigt få av samma personer inte kommer betala rätt så mycket mer pengar för att få en bättre bil när de istället kan köpa en beg Enyaq.
Människor måste försvara sina köp in i döden och kan inte erkänna att de köpt något dåligt.
Samma visa med ID7… nu hade minsann VW fixat allt och det var en kanonbil. Men så var det kanske inte riktigt.
Min åsikt är… det är fortfarande för tidigt att köpa en ny elbil eftersom utvecklingen går så fort och därför blir andrahandsvärdet jättedåligt. Men att köpa en beg är ju kanon, men bara för att någon annan stackare tagit första smällen.

Mikael_L
useless useless skrev:
Nya Mercedes CLA har två växlar.
Och någon Porsche har väl det också osv.
Vanliga standardbilar har inte växellåda, utan bara utväxling...

Varför ett fåtal, lite mer extrema, bilar har två växlar kanske beror på att de ska en sådan hög topphastighet att det är svårt att ordna hela detta varvtalsområde med elmotorn.
Eller så vill de bara verka balla ...

edit:
https://carup.se/vaxellada-kommer-tillbaka-i-flera-elbilar/

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag brukar nöja mig med typ 50-80% lite beroende på vart jag ska köra nästa dag och var i veckan samt dagar med hemmaarbete jag befinner mig (för att maximera laddning med solceller, vill gärna har nära tomt batteri på fredag em, då den sen laddas två dagar med mycket solel.

Över 90% laddar jag nog bara om det är helt klart att jag behöver fullt batteri för nästa dags resa, och då laddar jag gärna det sista på morgontimmarna, då jag har fått för mig att kemin tar skada ev en kombination av fulladdat och tid.

Nu har jag planen att behålla denna bilen i många år, så därför känns det vettigt att vårda batteriet bra.
Nyfiken fråga… hur gör du för att solenergin skall gå till bilen? Eller pluggar du in och låter det bli så många % solel som det bli?
Har själv inte hittat någon bra lösning nämligen, så typ hälften av all solel säljs ändå beroende på vädret.

Mikael_L
P PHPersson skrev:
Nyfiken fråga… hur gör du för att solenergin skall gå till bilen? Eller pluggar du in och låter det bli så många % solel som det bli?
Har själv inte hittat någon bra lösning nämligen, så typ hälften av all solel säljs ändå beroende på vädret.
Det sköter sig inte helt automatisk, nej ...
Då hade jag behövt lika stort eller större batteri i huset som i bilen. Nu är det i bilen mer än 3ggr så stort.

Så därför måste jag se till att plugga in bilen och sätta igång laddning (eller ställa in tid i laddboxen) när solen lyser (och/eller lite annat trixande).
(Detta betyder också att säsongen med solel till bilen blir kortare än säsongen med solel till huset, för bilen är inte alltid hemma när solen lyser, kommer bli tydligt framåt aug-sept)

I framtiden kommer det säkerligen integration mellan laddboxar och solcellsinvertrar (och även andra prylar), men först ska väl ett krig om vilken standard som ska gälla pågå i 20 år ...

Redigerat:
P PHPersson skrev:
Nej, det jag stör mig på är… för något/några år sedan var det flera som klagade på Id bilarna och Enyaq. Speciellt en :). Men då kom det massa kommentarer om att de var jättebra bilen och ”ingen” behövde längre räckvidd en 20-25mil eftersom man ändå behövde pausa och det var så enkelt att snabbladda.
Dvs bilarna försvarades in i döden och det fanns väldigt lite förståelse för att man inte tyckte bilarna höll mottet.
Som andra tidigare sagt, det är bättre om du citerar det du kritiserar än slänger dig med uttryck som att ”bilarna försvarats in i döden” utan annat än svepande referenser.

Jag tror nämligen att du över lag har fel och har förträngt nyanserna.

Jag är dock fortfarande övertygad om att de allra flesta klarar sig med 20–25 mils räckvidd, eftersom att nästan alla pausar när de åker långt. Jag är rent av mer av den uppfattningen nu än när jag köpte elbil för fem år sedan eftersom laddnätverket utvecklats så mycket och alla snabbladdare snart tar kort.
P PHPersson skrev:
Nu låter det lite annorlunda och jag misstänker att väldigt få av samma personer inte kommer betala rätt så mycket mer pengar för att få en bättre bil när de istället kan köpa en beg Enyaq.
Menar du att early adopters inte skulle byta upp sig? Allvarligt?
P PHPersson skrev:
Människor måste försvara sina köp in i döden och kan inte erkänna att de köpt något dåligt.
Nej. Inget konstigt i att acceptera att det kommer bättre saker med tiden.
P PHPersson skrev:
Samma visa med ID7… nu hade minsann VW fixat allt och det var en kanonbil. Men så var det kanske inte riktigt.
Jag vet inte var du hänger, men här gar den väl knappt nämnts alls?
P PHPersson skrev:
Min åsikt är… det är fortfarande för tidigt att köpa en ny elbil eftersom utvecklingen går så fort och därför blir andrahandsvärdet jättedåligt.
Och du köper inte nya datorer heller eller, utan inväntar en hägrande kvantdator om tio år?
P PHPersson skrev:
Men att köpa en beg är ju kanon, men bara för att någon annan stackare tagit första smällen.
Att köpa bättre begagnat är ett bra val för många. Men en konstig vändning för en diskussion som började med att IX3 är bättre än ID4.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och någon Porsche har väl det också osv.
Vanliga standardbilar har inte växellåda, utan bara utväxling...

Varför ett fåtal, lite mer extrema, bilar har två växlar kanske beror på att de ska en sådan hög topphastighet att det är svårt att ordna hela detta varvtalsområde med elmotorn.
Eller så vill de bara verka balla ...
Skulle väl inte kalla CLA:n för extrem (även om det inte är en crossover, extremt för många?). Växellådan är för effektiviteten ffa. Det blir ju en avvägning mellan effektivitet och komplexitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.