Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag brukar nöja mig med typ 50-80% lite beroende på vart jag ska köra nästa dag och var i veckan samt dagar med hemmaarbete jag befinner mig (för att maximera laddning med solceller, vill gärna har nära tomt batteri på fredag em, då den sen laddas två dagar med mycket solel.

Över 90% laddar jag nog bara om det är helt klart att jag behöver fullt batteri för nästa dags resa, och då laddar jag gärna det sista på morgontimmarna, då jag har fått för mig att kemin tar skada ev en kombination av fulladdat och tid.

Nu har jag planen att behålla denna bilen i många år, så därför känns det vettigt att vårda batteriet bra.
Tänker man på kalenderåldrande så är under typ 55-60% fördelaktigt flr de flesta litiumbatterier. Tester visar en tröskel effekt ungeför där med högre åldrande över.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Och egna solceller blir också en parameter för köp av elbil, eller?

A AndersS skrev:
Mycket användbart i nov-feb när du kommer hem kl 17 och behöver under kommande 12 timmar använda 20 kwh i bilen och 40 kwh i kåken.

Det är ju mer av en bonus sommarhalvåret att ladda elbilen från sina solceller och slippa betala elpris, skatt och överföringsavgift på bilens el.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Men nu när det börjar rulla ut bra/bättre elbilar så syns det ändå en tendens till att ID4 kanske inte är så himla fantastisk ändå
Min ID4 är den bästa bil jag haft. Då jämför jag med ett tiotal andra bilar, varav knappt hälften fabriksnya.

Är den felfri? Nej, men det har ingen av de andra varit heller.

Att det finns elbilar som är bättre nu än för fem år sedan förvånar absolut ingen; det är som bekant en relativt ny marknad.

Mängden gånger per år som de relativa nackdelarna med en lite äldre elbil märks är få. Härom veckan körde jag 70 mil på en dag, vilket är en extrem outlier för mig, mer än 50 mil sker ytterst sällan. Två laddstopp, varav det ena kanske fem minuter längre än de mänskliga behoven krävde. Två gånger på fem år har jag upplevt att kyla segat ner laddningen så mycket att det känts segt att vänta.

Jag kan lugnt säga att problemen med lambdasonder och oljekonsumtion på min näst mest omtyckta bil (en Alfa) var betydligt mer irriterande. Och Audin jag hade (som väl var den näst dyraste bil jag haft) hade också sina fel och problem.

Så visst kan man jämföra det som finns med någon form av utopi, men ytterst få av oss har en utopi som alternativ, utan något annat ganska alldagligt.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Ja, på samma sätt som bo i villa är en parameter (eller radhus där man kan slänga upp en laddbox), likväl är det en parameter hur mycket man kör, och vilket körmömster, lite varje dag eller färre långa sträckor.
Ens ekonomi är också en parameter.
Antal mil per år är en parameter.
Hur långt man har till närmaste mack kan vara en parameter, men även annat som beror på var man bor.

Ja det finns många parametrar som de flesta beaktar vid köp av bil öht, och det blir inte färre av att även välja bland elbilar, kanske om man bestämmer sig hårt för elbil, då blir det kanske lite mindre att fundera över än om man är öppen för alla slags drivmedel.

Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min ID4 är den bästa bil jag haft. Då jämför jag med ett tiotal andra bilar, varav knappt hälften fabriksnya.
Åhh sedär ... Det fanns faktiskt en i tråden som ansåg att ID4 var det bästa man kunde ha ...

Fast det var ju en gammal åsikt, kanske inte gäller idag ...

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är ju mer av en bonus sommarhalvåret att ladda elbilen från sina solceller och slippa betala elpris, skatt och överföringsavgift på bilens el.
Man kan ju säga som att solceller + elbil blir ju en såndär 1+1=3 grej.

Båda har sina fördelar, kanske inte helt fantastiska, men kombinerat blir fördelarna större än var för sig.
På vintern blir det ju till att köpa el, det kommer man inte ifrån.

(ironi) Vad jag saknar min bensinbil, där jag inte behövde köpa bränsle vare sig på vintern eller sommaren (/ironi)

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Åhh sedär ... Det fanns faktiskt en i tråden som ansåg att ID4 var det bästa man kunde ha ...
Inte det bästa man kan ha, bara det bästa jag haft.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast det var ju en gammal åsikt, kanske inte gäller idag ...
Det gäller än.

Hade jag fått välja en sak att ändra så hade det varit fler hästkrafter (den har väl typ 205 på 2650 kg). Hundra till hade jag gärna haft.

Att det finns andra saker som också skulle kunna vara bättre är objektivt sant, men de besvärar mig mindre, eller inte alls.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Mycket användbart i nov-feb när du kommer hem kl 17 och behöver under kommande 12 timmar använda 20 kwh i bilen och 40 kwh i kåken.
Och resterande 8 månader av året...

Mikael_L
U Ursidae skrev:
Tänker man på kalenderåldrande så är under typ 55-60% fördelaktigt flr de flesta litiumbatterier. Tester visar en tröskel effekt ungeför där med högre åldrande över.
Ja 80% har jag fått för mig är lite högt för att låta batterierna stå väldigt länge, men för praktiskt vardagsbruk vill jag nog ladda till åtminstone 80% utan att ha betänkligheter.
Det är ju ändå lite löjligt att jag ska ha en bil som jag går och tänker på sånt, men jag är kanske fortfarande lite nördigt entusiastisk ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, på samma sätt som bo i villa är en parameter (eller radhus där man kan slänga upp en laddbox), likväl är det en parameter hur mycket man kör, och vilket körmömster, lite varje dag eller färre långa sträckor.
Ens ekonomi är också en parameter.
Antal mil per år är en parameter.
Hur långt man har till närmaste mack kan vara en parameter, men även annat som beror på var man bor.

Ja det finns många parametrar som de flesta beaktar vid köp av bil öht, och det blir inte färre av att även välja bland elbilar, kanske om man bestämmer sig hårt för elbil, då blir det kanske lite mindre att fundera över än om man är öppen för alla slags drivmedel.
Precis och för många är bilen ett väldigt subjektivt köp.
Har på de två senaste bilarna inte provkört utan endast gjort upp affär och beställt, den senaste enbart på bild.😀

• Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Om man tar trådens ursprungliga frågeställning så kan den nog idag besvaras med:
Nej det är inte för tidigt att köpa elbil med tanke på räckvidd, detta gäller lätt 90% av befolkningen, troligen bortåt 98-99%.
Jag antar att de flesta gör annat i sina liv än sitter och kör bil, ska man tömma ett elbilsbatteri av ganska normal storlek idag varje dygn, så ska man ratta runt 40 mil om dagen.
Vilka sitter bakom ratten 5 timmar om dagen?

Snabbladdning, som finns överallt, gör att några enstaka långresor om året blir ganska lätta att stå ut med.

Den enda jobbiga resan är om man ska vara med i lämmeltåget från/till sthlm under sportlovet och påsklovet.

• Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
L Lepoisson skrev:
Tänkte bara kort dela lite erfarenheter från elbil på längre bilsemester i Europa: Danmark, Tyskland, Österrike och Italien.

Fick leverans av en ny BMW IX3 här i för någon månad sen och som ersatte en motsvarande bensin-SUV. I familjen fanns en elbil sedan tidigare, men den har mest använts för resor i lokalområdet, snabbladdning mm har därför inte varit något problem och när vi åkt på långsemester så har bensinbilen använts. Och för resor i lokalområdet funkar ju en elbil hur bra som helst.

Kort om nya IX3 så är det en väldigt trevlig bil. Den är lagom stor och rymlig för våra familjebehov (3 barn - dock ingen i bilbarnstol). Bilen har ett stort batteri på ca 110 kWh. Bra kvalitetskänsla och känns premium, välbyggd. Jag gillar också utseendet men förstår att den kanske inte passar alla. Jag beställde det stora tillvalspaketet så bilen har det mesta av lull-lullet: glastak, pilot assist mm. Stora nedsidan är såklart priset, ca 850 tkr, men samtidigt är det inte orimligt givet vad man idag får betala för en ny bil.

Vi har kört ca 400 mil nu på semestern, så en rejäl bilsemester. Större delen har dessutom körts i sträck, dvs längre körpass snarare än mindre sträckor varje dag. Med det kommer en del erfarenheter om långkörning med elbil.

I Europa är laddnätet väl utbyggt. Vi har inte upplevt några problem alls med köer, laddare som inte fungerar eller som laddar väldigt långsamt. Den enda gången det felade var när vi skulle ladda i Italien och vi hamnade på ett laddställe som inte tagits i drift än (trots att BMW-appen markerade stället som öppet).

Det är också relativt enkelt idag att se om laddare är upptagna direkt i bilens kartapp och då välja ett annat laddställe. Det enda laddstället där det varit ganska mycket bilar och där kapacitetsutnyttjandet någon enstaka gång varit över 75% har varit Ionity. Så det verkar som just Ionity varit duktiga på att sälja abonnemang.

Vi har ett laddabonnemang via BMW som vi använt oss av och som ger rabatt på Ionity och vissa andra laddnätverk. Så vi har mestadels laddat där. Tror genomsnittskostnaden per kWh ligger kring 5 kr. Någon enstaka gång har vi testat andra laddare utanför rabattavtalen och då har det kostat ca 7-8 kr/kWh.

IX3an laddar väldigt snabbt, 10-80% runt 20 min. Då har man fyllt på batterierna med ca 70 kWh. Bilen laddar extremt snabbt upp till ca 50%, därefter långsammare. Det som begränsat effektuttaget ibland har varit själva laddarna, tex 300kW laddare där någon laddar samtidigt. Då delas ofta effekten och den kan sjunka mot 150 kW.

Laddtiderna har t.o.m. understundom varit så pass korta att de på lunchstopp och liknande känns som väl korta, och att det varit stressigt att hinna äta (man vill ju gärna flytta
bilen och inte ta upp laddplatsen i onödan). Så på lunchrasterna har jag medvetet begränsat effektuttaget för att förlänga laddtiden och spara på batterierna. På korta fikaraster så har laddstoppen känts perfekta, på 15-20 min har man i princip fyllt på batterierna.

Med full ladd har vi kommit dryga 50 mil (från 100% till 10%) i europeisk marschfart, dvs aldrig under 130-140 km/h på farthållaren. I den farten har bilen dragit ca 2 kWh/mil. Vi har kunnat köra motorväg i 3h, sen mat/fikapaus och laddning.

Rekommenderar verkligen autobahn 9 Rostock-München/Österrike, tre filer, stor del fri fart, och relativt begränsad trafik. Inte heller särskilt mycket byggen på sträckan. Väldigt hög snittfart med andra ord, och har haft piloten på 160-170 km/h stora delar av sträckan. Mycket laddalternativ längs vägen.

Men sammanfattningsvis inga problem att köra en ny och modern elbil på långsemester i Europa. Och då jämför jag verkligen rakt av mot motsvarande semester med bensinbil eftersom vi gjort detta tidigare år.
Bra info. Köpte du bilen privat eller via något företagsavtal? Tycker 850 tkr inkl alla tillval låter rätt lågt? Antar att det inte inkluderade vinterhjul?

På jobbet har vi fått direktiv att ladda fullt hela tiden, om startladdningen är < 75 %. El opel corsa är de elbilar vi kör. Det är ac laddning 2-11 kW.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.