1 841 317 läst ·
27 810 svar
1841k läst
27,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Hur mycket varierar det i pris på att ladda, t.ex. om man jämför rabatter som ges av tankfirmor för diesel/bensin för de är marginella. Idag bryr jag mig inte om det utan bara tankar och har slutat med olika medlemskap för att spara några kronor.P PHPersson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 835 inlägg
Ska man köra längre än bilens räckvidd och förväntar sig att kunna göra korta stopp så är elbilen inte där.
Kan man tänka sig att planera något så kan den helt klart vara ett alternativ.
Hur mycket planering beror på bil, var man ska, hur långt man ska och vilken årstid.
Jag kan ju bara tala för mig själv och vårt behov, men vi har inte känt oss begränsade av elbilens behov av laddning.
Kan man tänka sig att planera något så kan den helt klart vara ett alternativ.
Hur mycket planering beror på bil, var man ska, hur långt man ska och vilken årstid.
Jag kan ju bara tala för mig själv och vårt behov, men vi har inte känt oss begränsade av elbilens behov av laddning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 835 inlägg
Tyvärr en del.A AndersS skrev:
Oftast är kortbetalning bland de billigare betalalternativen och priserna ligger väl oftast runt 5.5-6kr/kWh åtminstone här nere.
Cheap Energy ligger på 4.5kr.
Är du nyfiken så kan man se priserna i appen Chargefinder.
För egen del laddar vi oftast hemma, så priset på långresa blir vad det blir.
Jag föredrar stationer som tar kort, även om det inte alltid finns.
Billigaste jag laddat på snabbladdare med Volvon är för 3:95 kr/kWh. Dyraste är 8:95 kr/kWh. Väldigt många ligger runt 6 kr/kWh idag.A AndersS skrev:
Äldre 50 kW laddare kan ibland kosta så lite som 2:50 kr/kWh. Med frugans Fiat är de ett alternativ, men inte med Volvon. De lär dock försvinna nu när man måste lägga till kreditkortsläsare.
CheapCharge är billigast av de jag testat. Men å andra sidan har jag två gånger råkat ut för att de varit nere.
Tja, det är väl lite nördande... mycket så ... typ ...A AndersS skrev:
Som förut så snackade man med kompisar och bekanta om rak 4'a, 6'a, V6's V8 osv, antal ventiler per cylinder, hästkrafter, bränsleförbrukning per mil, automatlåda vs manuell, 2 eller 4-hjulsdrift, skivbromsar bak eller inte ...
Gillar man bilar..., gillar man att "snacka bil", så gör man det, och väljer det som går att prata om.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 929 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 929 inlägg
Så otroligt olika laddkurvor. Vad har Volvon för batterikemi? Mini F56 ska se ut såhär:pacman42 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den laddar ju dock bara 49kW som mest. Fördelen för mig som kund om man struntar i råvarorna och dess brytning är att CATL-batterierna specialgjorda till denna bil (inte samma som BMW i3 som har Samsung) är varianten med mest kobolt, dvs NCM 111 (även sett 333, vad nu skillnaden är, lär fortfarande). En brittisk kanal som hade en flygplansingenjör anställd under några år (studerade till det i England) körde Mini Cooper SE F56 som tjänstebil ett tag, gjorde massor av undersökande video och konstaterade att laddningen inte påverkades särskilt i kyla, vilket tydligen är en av fördelarna med kobolt.
Edit: BMW i3 verkar ha bytt batterikemi under åren, så enligt några artiklar är det ändå samma som någon av de sista i3-batterierna som kom. Inte lätt att hitta samstämmiga uppgifter.
Redigerat:
NMC i Volvon.MultiMan skrev:
Så otroligt olika laddkurvor. Vad har Volvon för batterikemi? Mini F56 ska se ut såhär:
[bild]
Den laddar ju dock bara 49kW som mest. Fördelen för mig som kund om man struntar i råvarorna och dess brytning är att CATL-batterierna specialgjorda till denna bil (inte samma som BMW i3 som har Samsung) är varianten med mest kobolt, dvs NCM 111 (även sett 333, vad nu skillnaden är, lär forfarande). En brittisk kanal som hade en flygplansingenjör anställd under några år (studerade till det i England) körde Mini Cooper SE F56 som tjänstebil ett tag, gjorde massor av undersökande video och konstaterade att laddningen inte påverkades särskilt i kyla, vilket tydligen är en av fördelarna med kobolt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 929 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 929 inlägg
Volvo hävdar att den kan laddas till 100%, men de rekommenderar ändå att man max laddar till 90% till vardags då det är det som de har verifierat inte sliter så mycket på batteriet. Jag tolkade det som att det går bra att frekvent ladda till 100% om elen används ned under 90% direkt. Jag har den inställd på 90% till vardags och laddar till 100% på långresor.MultiMan skrev:
Jag brukar nöja mig med typ 50-80% lite beroende på vart jag ska köra nästa dag och var i veckan samt dagar med hemmaarbete jag befinner mig (för att maximera laddning med solceller, vill gärna har nära tomt batteri på fredag em, då den sen laddas två dagar med mycket solel.
Över 90% laddar jag nog bara om det är helt klart att jag behöver fullt batteri för nästa dags resa, och då laddar jag gärna det sista på morgontimmarna, då jag har fått för mig att kemin tar skada ev en kombination av fulladdat och tid.
Nu har jag planen att behålla denna bilen i många år, så därför känns det vettigt att vårda batteriet bra.
Över 90% laddar jag nog bara om det är helt klart att jag behöver fullt batteri för nästa dags resa, och då laddar jag gärna det sista på morgontimmarna, då jag har fått för mig att kemin tar skada ev en kombination av fulladdat och tid.
Nu har jag planen att behålla denna bilen i många år, så därför känns det vettigt att vårda batteriet bra.
Ja för inte skulle man väl vårda batteriet för miljöns skull…Mikael_L skrev:
Jag brukar nöja mig med typ 50-80% lite beroende på vart jag ska köra nästa dag och var i veckan samt dagar med hemmaarbete jag befinner mig (för att maximera laddning med solceller, vill gärna har nära tomt batteri på fredag em, då den sen laddas två dagar med mycket solel.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 346 inlägg
Vet jag att jag ska åka mycket någon dag brukar jag dra upp laddningen till 100%. Annars försöker jag ladda när solcellerna ger effekt, så det blir ofta mer laddning på helgerna. Frugan får ibland lite räckviddsångest på vägen hem från jobbet (100km tur och retur) men man klarar ju ändå ledigt 3 dagars pendling på en laddning.