1 841 765 läst ·
27 834 svar
1842k läst
27,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag blev lite nyfiken på vilka elbilar som har växellåda, och googlade lite snabbt, länken editerade jag in i det förra inlägget.U Ursidae skrev:
Där skriver de samma som du nämner här, att det ska vara för effektivitetens skull.
CLA ska enligt samma artikel ha en topphastighet på 210, inga 250 som jag svängde mig med ...
Vad Porsche har för topphastighet vet jag inte, ids nog inte kolla heller ...
Äsch, jag kunde inte hålla mig.Mikael_L skrev:
305 km/h ...
Varför har den turbo i namnet fast det är en elbil?
Men denna lista måste ni kolla:
https://ev-database.org/cheatsheet/top-speed-electric-car
Och i topp, 330 km/h, för denna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lucid Air Sapphire tre motorer 1,234 hästkrafter, acceleration från 0 till 100 mindre än 2 sekunder, 330 km/h topphastighet, 68 mil räckvidd
https://lucidmotors.com/air-sapphire
Och billig, bara en kvarts miljon .............
.... dollar ..
Jag försökte men det är så många inlägg att jag inte orkar. Men du skrev det ju här igen, det som en del klagade på. Dvs att 20-25 mil är skitdåligt och jag håller med dem, skulle aldrig någonsin äga en bil som går så kort som huvudbil. Skulle förstöra allt det fria med att kunna köra dit man vill. Men… vi tycker olika.Nötegårdsgubben skrev:
Som andra tidigare sagt, det är bättre om du citerar det du kritiserar än slänger dig med uttryck som att ”bilarna försvarats in i döden” utan annat än svepande referenser.
Jag tror nämligen att du över lag har fel och har förträngt nyanserna.
Jag är dock fortfarande övertygad om att de allra flesta klarar sig med 20–25 mils räckvidd, eftersom att nästan alla pausar när de åker långt. Jag är rent av mer av den uppfattningen nu än när jag köpte elbil för fem år sedan eftersom laddnätverket utvecklats så mycket och alla snabbladdare snart tar kort.
Självklart… det var inte det jag sa.Nötegårdsgubben skrev:
Håller medNötegårdsgubben skrev:
Vi släpper det?Nötegårdsgubben skrev:
Jodå men jag skulle inte skriva på ett forum att jag köpte en ny AMD 9950 X3D2 för att spara pengar mot min Intel I7 bara för att AMD är lite mer effektiv. Inte heller skulle jag rekommendera folk att köra med en SSD på 100Gb för att man inte behöver mer. Det är bara att hålla på och flytta filerna till Omedrive.Nötegårdsgubben skrev:
Nej det tycker inte jag. IX3 är kanske den bästa elbilen man kan köpa men det är fortfarande idioti ekonomiskt att köpa den.Nötegårdsgubben skrev:
Provat Lucid Air (nivån under denna) i USA. Enorma utrymmen och snabb.Mikael_L skrev:
Äsch, jag kunde inte hålla mig.
305 km/h ...
Varför har den turbo i namnet fast det är en elbil?
Men denna lista måste ni kolla:
[länk]
Och i topp, 330 km/h, för denna
[bild]
Lucid Air Sapphire tre motorer 1,234 hästkrafter, acceleration från 0 till 100 mindre än 2 sekunder, 330 km/h topphastighet, 68 mil räckvidd
[länk]
Och billig, bara en kvarts miljon .............
.... dollar ..
Byggveteran
· 2 758 inlägg
Nja, det var inte frågan om effekt på drivhjulen.P PHPersson skrev:Nej, det räcker med samma vridmoment/effekt som din diesel. Det är ingen skillnad på elektrisk hk och hk i en diesel. Skulle effektkurvan på drivhjulen se lika ut skulle de gå med exakt lika och vara lika bra på att dra släp.
Edit: alltså om det är samma förutsättningar i övrigt. Samma bil, samma 4wd etc.
I mitt fall har jag en motor som ger ca 200 hk och sedan drivsystem med växellåda och fördelare för awd som inte är konstant.
En elbil har en annan konstruktion med mera direktverkande motorer och inte samma awd-system.
Här var jag intresserad av hur det påverkar och fungerar i praktiken om/när jag vill byta till elbil.
Kort svar… det fungerar mycket bättre på alla sätt.A AndersS skrev:Nja, det var inte frågan om effekt på drivhjulen.
I mitt fall har jag en motor som ger ca 200 hk och sedan drivsystem med växellåda och fördelare för awd som inte är konstant.
En elbil har en annan konstruktion med mera direktverkande motorer och inte samma awd-system.
Här var jag intresserad av hur det påverkar och fungerar i praktiken om/när jag vill byta till elbil.
Det är ju väldigt beroende på hur det är implementerat.A AndersS skrev:Nja, det var inte frågan om effekt på drivhjulen.
I princip gör frånvaro av växellåda(oftast) och fördelare det enklare att få ner kraften i backen. Moment fram/bak går ju att reglera från 0 och upp steglöst. Att stoppa hjulspinn är motsvarande enkelt.
Men samtidigt stoppar det inte dåliga implementationer. Det var väl en MG som har frihjul på framaxeln och kan därför inte driva bakåt.
Mao finns potential för väsentligt bättre awd men man kan inte titta på bara härdvara tex torsendiff mm för att gissa gur det funkar.
För mig är utsikten att ha en batteribil stående flera månader i vinterkylan medan jag är utomlands inte lockande och största hindret. Det och priserna. Har dieselbil nu men det blir byte till bensinare när det blir aktuellt.Mikael_L skrev:
Med det sagt så är fortfarande elbil inget för alla. (nu hann det in 2 inlägg mellan)
De största allmänna hindren är att man inte bor så man kan ha egen laddbox, och därmed är hänvisad till dyrare och obekväm laddning (detta ändras ju hela tiden, men långsamt)
Och att elbilen är för dyr för en massa människor, de som väljer bilar där de blir 3'e eller 4'e ägare och bilen har därmed en helt annan prislapp.
På sikt ändras ju även detta, alltfler äldre elbilar kommer ut på begagnatmarknaden, och biltillverkarna kanske snart inser att det är trångt i segmentet dyra elbilar med allt, och inser att segmentet billiga elbilar lite mer spartanskt utrustade är helt fritt att ta andelar från.
Sen finns det andra hinder, ett mycket litet fåtal kör så extremt mycket att laddning blir en väl stor börda.
Fler har dock det motsatta problemet, att de knappt kör alls, så vinsten med elbilen (billiga mil) helt käkas upp, men detta kanske ändå på sikt ändras, samt dessa personer har ju problem oavsett motoralternativ, en dyr pryl ska slås ut på väldigt få mil.
Ja det finns ju fler, elbilar har inte än kommit i riktigt alla slags karosstyper, dragvikter osv osv, så här har vi ytterligare en procent av svenska bilägare som har svårt att hitta en lämplig elbil.
Men främst är det 'omöjligheten' att ordna billig laddning hemma samt att det är svårt att hitta bilar i låg prisklass att det passar stora delar av befolkningen, som är de största hindren.
/Höghus
Håller med, finns inget generellt svar utan man får nu läsa på mera och andras erfarenhet gällande olika bilmodeller, dvs allt är inte bättre.U Ursidae skrev:Det är ju väldigt beroende på hur det är implementerat.
I princip gör frånvaro av växellåda(oftast) och fördelare det enklare att få ner kraften i backen. Moment fram/bak går ju att reglera från 0 och upp steglöst. Att stoppa hjulspinn är motsvarande enkelt.
Men samtidigt stoppar det inte dåliga implementationer. Det var väl en MG som har frihjul på framaxeln och kan därför inte driva bakåt.
Mao finns potential för väsentligt bättre awd men man kan inte titta på bara härdvara tex torsendiff mm för att gissa gur det funkar.
Var som när Haldex kom med en nyare version av awd där vissa direkt märkte skillnad och ibland till det sämre.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 348 inlägg
Det går ofta att lösa med Home Assistant eller om man väljer laddbox och växelriktare som är integrerade.Mikael_L skrev:
Det sköter sig inte helt automatisk, nej ...
Då hade jag behövt lika stort eller större batteri i huset som i bilen. Nu är det i bilen mer än 3ggr så stort.
Så därför måste jag se till att plugga in bilen och sätta igång laddning (eller ställa in tid i laddboxen) när solen lyser (och/eller lite annat trixande).
(Detta betyder också att säsongen med solel till bilen blir kortare än säsongen med solel till huset, för bilen är inte alltid hemma när solen lyser, kommer bli tydligt framåt aug-sept)
I framtiden kommer det säkerligen integration mellan laddboxar och solcellsinvertrar (och även andra prylar), men först ska väl ett krig om vilken standard som ska gälla pågå i 20 år ...
Lite trix att välja rätt och sätta upp installationen. Jag startar laddaren när solen skiner typ