H HenrikHuslöse skrev:
Jo. Det har börjat komma krav på att bilar skrotas ihop med batteriet för att hindra att folk använder batterierna till något annat. Kina har det som lagkrav numera.
Förr i tiden så hade ju Volvos egna försäkringsbolag Volvos egen hantering av skrotade bilar, de återanvände delarna för att på Volvo-verkstäder laga bilar billigare. Det hade ju inte varit dumt om detta återuppstod.

kisumisu
P PHPersson skrev:
Roligt!
Frågar du det här forumet så behövs inte IX3, ID4 med 20mils räckvidd på vintern räcker gott för man vill ändå stanna och äta en 3-rätters middag på McDonalds i en timma var 20:e mil och där finns alltid en laddare redo.
Men… jag tror det är nu vi ser en elbil som faktiskt fungerar lika bra som en fossilbil praktisk. 70-80% laddning på vintern kommer förmodligen ge rätt så bra räckvidd fortfarande och på sommaren ger den uppenbarligen väldigt fina siffror även i högre farter.
Synd att Volvo med sin EX60 P10 inte är där än, först P12 som inte går att få än kan konkurrera. P10 kommer såklart sälja massvis i Sverige även fast det är en klart sämre bil vad gäller drivlinan.
P12 är grymt sen och dessutom mer effekt och kanske även för dyr. Kommer säkert finnas mer prisvärda konkurrenter när den väl kommer. Synd att Volvo ”släpper” bilar som inte är färdiga bara för att de inte vill bli förnedrande av BMW.

Edit: antar att det är Tesla som startat den idiotiska trenden att sälja modeller / funktioner som inte finns än och jämför man P12 med Roadster så är ju Volvon riktigt normal :)
Det beror på vad du använder bilen till.

Ett stort batteripack är ju absolut att föredra! Hatade en av mina dieselbilar nör den hade ca 35 liters tank.

När det går bygga 60-80 liters tankar!

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Roligt!
Frågar du det här forumet så behövs inte IX3, ID4 med 20mils räckvidd på vintern räcker gott för man vill ändå stanna och äta en 3-rätters middag på McDonalds i en timma var 20:e mil och där finns alltid en laddare redo.
Men… jag tror det är nu vi ser en elbil som faktiskt fungerar lika bra som en fossilbil praktisk. 70-80% laddning på vintern kommer förmodligen ge rätt så bra räckvidd fortfarande och på sommaren ger den uppenbarligen väldigt fina siffror även i högre farter.
Synd att Volvo med sin EX60 P10 inte är där än, först P12 som inte går att få än kan konkurrera. P10 kommer såklart sälja massvis i Sverige även fast det är en klart sämre bil vad gäller drivlinan.
P12 är grymt sen och dessutom mer effekt och kanske även för dyr. Kommer säkert finnas mer prisvärda konkurrenter när den väl kommer. Synd att Volvo ”släpper” bilar som inte är färdiga bara för att de inte vill bli förnedrande av BMW.

Edit: antar att det är Tesla som startat den idiotiska trenden att sälja modeller / funktioner som inte finns än och jämför man P12 med Roadster så är ju Volvon riktigt normal :)
Håller helt med. Jag har inte sett ID4 som ett alternativ: det är en fin bil absolut, men det tekniska hade klart begränsat oss. Nu börjar det finnas alternativ där laddhastighet, drivlinans effektivitet och batterikapacitet gör att elbilens begränsningar känns högst teoretiska. Det är till och med så att jag faktiskt föredrar IX3an framför X3an (som den ersatte) även på långkörningar.

Jag tror även att IX3an kommer funka bra på vintersemester med snarlik räckvidd, där lägre snittfart/luftmotstånd mot ökad uppvärmning och rullmotstånd tar ut varandra. Skulle kanske till och med tippa på längre räckvidd vinter, i vart fall på landsväg, IX3an är grymt effektiv i 70-90 km/h när luftmotståndet är lågt.

P PHPersson skrev:
Frågar du det här forumet så behövs inte IX3, ID4 med 20mils räckvidd på vintern räcker gott
Ja, för forumet är som bekant en organism där alla tycker precis likadant.

Det här är det fina med kapitalismen. Nya varor utvecklas och behoven hos allt fler kan mötas. Att de flesta klara sig utmärkt med en ID4 eller en än prestandasvagare bil motsäger på intet vis att det finns plats för bättre bilar.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
ID4 är precis på gränsen tycker jag, hade den laddat lite snabbare och något effektivare vid kallt väder så. Vi får väl se hur mycket dom ändrar till ID Tiguan nästa år

Med lite kortare räckvidd blir det viktigt att man hinner ladda upp med bibehållen effekt över 90%

Nicke Nyfiken
Rabbithole Rabbithole skrev:
Med lite kortare räckvidd blir det viktigt att man hinner ladda upp med bibehållen effekt över 90%
Vad menar du med bibehållen effekt?
Finns väl ingen elbil som har en flat laddkurva upp till 90%?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Så platt det går, Tesla t.ex. är ju typexempel på hur en laddkurva avtar för snabbt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, för forumet är som bekant en organism där alla tycker precis likadant.

Det här är det fina med kapitalismen. Nya varor utvecklas och behoven hos allt fler kan mötas. Att de flesta klara sig utmärkt med en ID4 eller en än prestandasvagare bil motsäger på intet vis att det finns plats för bättre bilar.
Håller med… det som jag fortfarande inte håller med om är att en ID4 fungerar för alla. Eller ens nästan alla.

Mikael_L
P PHPersson skrev:
det som jag fortfarande inte håller med om är att en ID4 fungerar för alla. Eller ens nästan alla.
Och det håller precis alla med dig om.
Tänk vilken vidöppen dörr du sparkade in med buller och brak nu ... ;)

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Diagram över laddhastighet (kW) mot SOC (%) för olika bilmodeller. Tesla Model Y Standard Range laddar bättre än Long Range efter 50% SOC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Intressant vilken laddhastighet man kan få i ett LFP batteri. Kollar man på Model Y laddar standard range bättre än LR efter 50% SOC

Redigerat:
kisumisu
Det roliga är när alla (inklusive tester och reklam) pratar om laddhastighet.

Men jag måste säga att jag skulle hellre välja kapacitet. Dels för att det är bra kunna fylla batteriet billigt, dels för att slippa göra så mycket laddstopp (t ex bara ladda på hotell medans bilen står parkerad). Sen är det ju aldrig fel att ha en stor powerbank (t ex Kia som har 230v uttag).

Sen gör inte laddhastighet det snabbare att ladda hemma (känner ingen som har en DC laddare hemma). Men vi har ju alla olika behov. Själv laddar jag mest hemma med 11kw och hos vänner/bekanta med mormorsladdare ca 2kw 😉

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Det roliga är när alla (inklusive tester och reklam) pratar om laddhastighet.

Men jag måste säga att jag skulle hellre välja kapacitet. Dels för att det är bra kunna fylla batteriet billigt, dels för att slippa göra så mycket laddstopp (t ex bara ladda på hotell medans bilen står parkerad). Sen är det ju aldrig fel att ha en stor powerbank (t ex Kia som har 230v uttag).

Sen gör inte laddhastighet det snabbare att ladda hemma (känner ingen som har en DC laddare hemma). Men vi har ju alla olika behov. Själv laddar jag mest hemma med 11kw och hos vänner/bekanta med mormorsladdare ca 2kw 😉
Det är hur mycket räckvidd man i slutändan har efter varje stopp som spelar roll.

Eftersom min EQA laddar snabbare än min Model Y efter ~50% SOC är den praktiska skillnaden på långresa inte så stor.

Nicke Nyfiken
Så platt det går, Tesla t.ex. är ju typexempel på hur en laddkurva avtar för snabbt.
Det är inte bara Tesla som avtar snabbt.
Alla bilar i din graf har tappat jättemycket vid 90%, om än från olika nivå.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det håller precis alla med dig om.
Tänk vilken vidöppen dörr du sparkade in med buller och brak nu ... ;)
Nja, vet inte om den var så hemskt öppen ;). När jag med flera klagat på elbilars räckvidd på vintern inkl. laddhastighet så har det varit massa argumentation om att den fungerar jättebra och alla borde kunna köra elbil mm. Men nu när det börjar rulla ut bra/bättre elbilar så syns det ändå en tendens till att ID4 kanske inte är så himla fantastisk ändå…

Majgårdarna
[bild]

Intressant vilken laddhastighet man kan få i ett LFP batteri. Kollar man på Model Y laddar standard range bättre än LR efter 50% SOC
Kurvan på Y LR är ju helt fel. Kommer jag in med 0% så får jag ju 250kW direkt.
Samma batteri

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.