1 839 796 läst ·
27 745 svar
1840k läst
27,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 833 inlägg
Är det någon som påstår att ID.4an är fantastiskt?P PHPersson skrev:Nja, vet inte om den var så hemskt öppen. När jag med flera klagat på elbilars räckvidd på vintern inkl. laddhastighet så har det varit massa argumentation om att den fungerar jättebra och alla borde kunna köra elbil mm. Men nu när det börjar rulla ut bra/bättre elbilar så syns det ändå en tendens till att ID4 kanske inte är så himla fantastisk ändå…
Jag har inte sett någon här som framhållit att den är fantastisk, har du?P PHPersson skrev:Nja, vet inte om den var så hemskt öppen. När jag med flera klagat på elbilars räckvidd på vintern inkl. laddhastighet så har det varit massa argumentation om att den fungerar jättebra och alla borde kunna köra elbil mm. Men nu när det börjar rulla ut bra/bättre elbilar så syns det ändå en tendens till att ID4 kanske inte är så himla fantastisk ändå…
Framförallt är jag 100% säker på att ingen har påstått att den är en elbil som passar alla.
Ja och de flesta andra är faktiskt av åsikten att det finns en del personer som elbil inte alls passar, oavsett märke/modell.
Vad bra då kan ju alla vara överens om det och så blir det bra.Mikael_L skrev:
Jo det klart och laddar man med t ex 11kw så tar det ju längre tid ju större batteri det är (beroende såklart vilken nivå batteriet är när man börjar ladda, men vi säger 15-20%).Rabbithole skrev:
Men ibland gör en lite större batteri att man behöver ej ladda på nån dyr laddstation utan klarar en resa fram och tillbaka hem.
Det intressanta är egentligen km/minut snarare än %/minut om du frågar mig. Dvs kan en snål bil ladda snabbare än en ineffektiv bil trots att laddeffekten är högre i snitt.kisumisu skrev:
Jo det klart och laddar man med t ex 11kw så tar det ju längre tid ju större batteri det är (beroende såklart vilken nivå batteriet är när man börjar ladda, men vi säger 15-20%).
Men ibland gör en lite större batteri att man behöver ej ladda på nån dyr laddstation utan klarar en resa fram och tillbaka hem.
Ja nå det är ju intressantast absolut vilken som går snålast 😁P PHPersson skrev:
Finns säkert skillnader och även skillnader vilken som är roligast att köra med också.
Haha, jo jag menade ju inte att det var det enda som är viktigtkisumisu skrev:
För min del ligger Model 3 väldigt högt på den listan om vi pratar elbilar. Tunga bilar är aldrig riktigt kul mer än att accelerera med. Då är väl Tesla på topp också bland ”rimliga” bilar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 341 inlägg
Ändå intressant tycker jag att Model Y SR laddar snabbare än LR efter 40% SOC hela vägen till 100%Nicke Nyfiken skrev:
Sen går alla i skamvrån jämfört med Zeekr som laddar Teslans Max vid 80% SOC.
Min poäng är egentligen att jag tycker det är underskattat hur bilarna laddar från 50% till 100% då man på resor kan klara sig med mindre batteri om laddkurvan ändå är stabil.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden