1 837 998 läst ·
27 714 svar
1838k läst
27,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Stämmer verkligen detta? Jag frågade Gemini om detta, enbart dyraste laddningen, och fick till svar;pacman42 skrev:
Varför skulle det komma till Sverige? Vi betalar just nu i princip lika mycket skatt för elen som för bensinen vid bilkörning. Det är verkligen på marginalen som vi har skatteskillnaderna. När skatten på bensin höjs igen, så blir dock bensinen dyrare.
Det finns dock många enklare sätt att beskatta bilarna än detta.
Beräkningen utgår från en årlig körsträcka på 1 500 mil (15 000 km), blandad körning, samt aktuella skattenivåer för juli 2026.
| Biltyp | Drivmedelsskatt | Fordonsskatt | Skatteintäkt per km |
|---|---|---|---|
| Elbil (Enbart snabbladdning) | ~0,33 kr | ~0,02 kr | ~0,35 kr |
| Bensinbil | ~0,33 kr | ~0,10 kr | ~0,43 kr |
| Dieselbil | ~0,28 kr | ~0,20 kr | ~0,48 kr |
/Höghus
Nej det stämmer inte... Bara momsen på elen är typ 15 öre / km... Ungefär samma siffra som momsen för andra fordonsslagHöghus skrev:
Stämmer verkligen detta? Jag frågade Gemini om detta, enbart dyraste laddningen, och fick till svar;
Beräkningen utgår från en årlig körsträcka på 1 500 mil (15 000 km), blandad körning, samt aktuella skattenivåer för juli 2026.
Biltyp Drivmedelsskatt Fordonsskatt Skatteintäkt per km Elbil (Enbart snabbladdning) ~0,33 kr ~0,02 kr ~0,35 kr Bensinbil ~0,33 kr ~0,10 kr ~0,43 kr Dieselbil ~0,28 kr ~0,20 kr ~0,48 kr
/Höghus
Det där sista är precis vad mp vill få dig att förstå..pacman42 skrev:
Från Göteborg till Kungälv så finns i princip inga andra vägar än motorvägsbron i Kungälv - Sveriges tredje känsligaste punkt i infrastrukturen (Essingeleden är etta, motorvägsbron i Södertälje är tvåa). Alternativen är Bohusbron via Bohus fästning som inte klarar av någon trafik alls (det räcker att någon nyser så är det stillastående där), 7,5 mils omväg via Lilla Edet, eller att åka Kornhalls färja (som det är köer på även när trafiken på E6 flyter på).
Jag brukar ta färjan då man då kan göra annat medan man sitter i köerna, även om det ofta kan gå snabbare via E6. Jag hinner läsa och svara på några mail, man hinner läsa dokument osv (bilen plingar till när bilen framför börjar köra).
Snabbast går det att cykla...
Varför cyklar du inte då?pacman42 skrev:
Från Göteborg till Kungälv så finns i princip inga andra vägar än motorvägsbron i Kungälv - Sveriges tredje känsligaste punkt i infrastrukturen (Essingeleden är etta, motorvägsbron i Södertälje är tvåa). Alternativen är Bohusbron via Bohus fästning som inte klarar av någon trafik alls (det räcker att någon nyser så är det stillastående där), 7,5 mils omväg via Lilla Edet, eller att åka Kornhalls färja (som det är köer på även när trafiken på E6 flyter på).
Jag brukar ta färjan då man då kan göra annat medan man sitter i köerna, även om det ofta kan gå snabbare via E6. Jag hinner läsa och svara på några mail, man hinner läsa dokument osv (bilen plingar till när bilen framför börjar köra).
Snabbast går det att cykla...
28 km enkel väg och hjärtfel är inte någon bra kombination varje dag. Men jag cyklar ibland när hjärtat vill vara med.P PHPersson skrev:
Jag har även kört inlines.
Men det är med livet som insats man gör bägge dessa saker på landsvägar utan mittlinje. Folk kör som idioter och visar noll respekt för cyklister och inlines.
Men var det inte träning du skulle till? Är inte träningen värre än att cykla med en elcykel?pacman42 skrev:
28 km enkel väg och hjärtfel är inte någon bra kombination varje dag. Men jag cyklar ibland när hjärtat vill vara med.
Jag har även kört inlines.
Men det är med livet som insats man gör bägge dessa saker på landsvägar utan mittlinje. Folk kör som idioter och visar noll respekt för cyklister och inlines.
Vi bor nog extremt nära varandra (norr om Kungälv) så jag håller dock med dig om att vägarna är farliga.
På gymmet har de hjärtstartare.P PHPersson skrev:
Elcykel har jag ingen ambition att köpa för några få månader per år. Finns inte en chans att jag kör elcykel när det är mörkt på morgonen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden