1 837 528 läst ·
27 706 svar
1838k läst
27,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Men du kan inte säga att det normala är 70min? Det är klart att det händer om det är en olycka men inte annars.pacman42 skrev:
För bokade pass så kostar det om man missar.P PHPersson skrev:
Normalt tar det runt 45 minuter nuförtiden i rusning, men det varierar mycket kraftigt och på ca nio måndagar på två månader så är minst en på 60 minuter eller mer. Normalt spann är 30-60 minuter, det kan gå snabbare och det kan också gå långsammare.
Ja förstår… oavsett fungerar trafiken skitdåligt typ överallt. Surt att behöva åka där vid den tiden.pacman42 skrev:
Byggveteran
· 2 751 inlägg
Jag håller med Dilato här.pacman42 skrev:
Bor i mitten av Skåne och kommer istort sett över hela Skåne samt en bit upp ovanför skåne också på en timme.
Blir det en olycka så finns det alltid någon annan liten väg som man kan ta för att komma fram.
Tågen däremot ska vi nog inte diskutera, där är det nästan regel på förseningar, inställda eller ombyggnationer, reparationer på gång.
Finns hur många variationer som helst på hur man kan komma för sent med ett tåg.
Allt under komplett tystnad på hur lång tid det kommer att ta att lösa problemet.
Finns ju statistik från Ukraina, deras tåg är fortfarande punktligare än våra
https://www.sverigesradio.se/artikel/experten-darfor-gar-tagen-battre-i-ukraina-an-i-sverige
Från Göteborg till Kungälv så finns i princip inga andra vägar än motorvägsbron i Kungälv - Sveriges tredje känsligaste punkt i infrastrukturen (Essingeleden är etta, motorvägsbron i Södertälje är tvåa). Alternativen är Bohusbron via Bohus fästning som inte klarar av någon trafik alls (det räcker att någon nyser så är det stillastående där), 7,5 mils omväg via Lilla Edet, eller att åka Kornhalls färja (som det är köer på även när trafiken på E6 flyter på).A Argastesnickaren skrev:Jag håller med Dilato här.
Bor i mitten av Skåne och kommer istort sett över hela Skåne samt en bit upp ovanför skåne också på en timme.
Blir det en olycka så finns det alltid någon annan liten väg som man kan ta för att komma fram.
Tågen däremot ska vi nog inte diskutera, där är det nästan regel på förseningar, inställda eller ombyggnationer, reparationer på gång.
Finns hur många variationer som helst på hur man kan komma för sent med ett tåg.
Allt under komplett tystnad på hur lång tid det kommer att ta att lösa problemet.
Finns ju statistik från Ukraina, deras tåg är fortfarande punktligare än våra
[länk]
Jag brukar ta färjan då man då kan göra annat medan man sitter i köerna, även om det ofta kan gå snabbare via E6. Jag hinner läsa och svara på några mail, man hinner läsa dokument osv (bilen plingar till när bilen framför börjar köra).
Snabbast går det att cykla...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 317 inlägg
Bör vara bilbro vid järnvägsbron, kornhall och klippholmen. Lite sjukt att det är så få alternativa vägarpacman42 skrev:
Från Göteborg till Kungälv så finns i princip inga andra vägar än motorvägsbron i Kungälv - Sveriges tredje känsligaste punkt i infrastrukturen (Essingeleden är etta, motorvägsbron i Södertälje är tvåa). Alternativen är Bohusbron via Bohus fästning som inte klarar av någon trafik alls (det räcker att någon nyser så är det stillastående där), 7,5 mils omväg via Lilla Edet, eller att åka Kornhalls färja (som det är köer på även när trafiken på E6 flyter på).
Jag brukar ta färjan då man då kan göra annat medan man sitter i köerna, även om det ofta kan gå snabbare via E6. Jag hinner läsa och svara på några mail, man hinner läsa dokument osv (bilen plingar till när bilen framför börjar köra).
Snabbast går det att cykla...
Göteborg vill inte ha fler broar, då måste de bygga ut vägarna. Samma med Trafikverket.Rabbithole skrev:
Planen som finns är att bygga en ny väg från det nya Kareby-motet (som skall byggas för ny väg mot Marstrand) dra vägen söder om Diseröd och över älven. Men den kommer främst byggas för att ersätta Jordfallsbron som kommer att behöva en grundläggande renovering inom några år.
Från Vänersborg ner till flodmynningen finns det väldigt få broar över Göta älv för bilar. Vänersborg har 1, Trollhättan 3, Lilla Edet 1, Kungälv 1, Kärra 1 och slutligen Göteborg 2. Summa summarum: 9 broar och 2 tunnlar på strax över 9 mil med relativt hög befolkning. Lite roligare ändå blir det när man tar bort passagerna i ändarna för då blir det 3 på 7 mil...
Så bor man i Lilla Edet och den bron havererar och man behöver komma till andra sidan så kan det vara knepigt med en liten elbil räckviddsmässigt.
Tillägg: jag vet att det finns tre broar från Vänersborg till fastlandet men bara en av dem går över Göta älv då de andra två går över Karls grav (den grävda slussfåran) och Vassbotten.
Så bor man i Lilla Edet och den bron havererar och man behöver komma till andra sidan så kan det vara knepigt med en liten elbil räckviddsmässigt.
Tillägg: jag vet att det finns tre broar från Vänersborg till fastlandet men bara en av dem går över Göta älv då de andra två går över Karls grav (den grävda slussfåran) och Vassbotten.