1 837 900 läst ·
27 713 svar
1838k läst
27,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 808 inlägg
Det talas alldeles för mycket stockholmska här nere just nu 🙉
Medlem
· Halland
· 4 558 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 808 inlägg
Årets semestertripp blev ca 200 mil runt i Sverige med en Tesla Model Y.
All snabbladdning har gjorts på Teslas Superchargers. Har betalat mellan 2,50 och 4,30 per kWh.
Snittförbrukning 1,59 kWh/mil.
All snabbladdning har gjorts på Teslas Superchargers. Har betalat mellan 2,50 och 4,30 per kWh.
Snittförbrukning 1,59 kWh/mil.
Varför skulle det komma till Sverige? Vi betalar just nu i princip lika mycket skatt för elen som för bensinen vid bilkörning. Det är verkligen på marginalen som vi har skatteskillnaderna. När skatten på bensin höjs igen, så blir dock bensinen dyrare.A Anders_Nilsson skrev:
Det finns dock många enklare sätt att beskatta bilarna än detta.
Själv är jag undercover skåning 😉 ( pratar göteborgska eftersom jag bott i Göteborg i över 50 år men bor numera i extremskåne mellan Ystad och Malmö).Fairlane skrev:
Inom en timmes radie med bil från där jag bor når jag Malmö, Helsingborg, Trelleborg, Lund, Ystad, Köpenhamn m.m
Jag gav upp 2017 när jag inte längre behövde bo där eftersom jag gick i tidig pension.
Redan då var Göteborg förlorat, Västlänken har förstört orten och den är fortfarande högst aktuell med trafikstörningar varje dag ( vad jag förstår).
Bor man i Göteborg tar det väl numera minst en timme från centrum till Kungälv, och numera flera timmar vad jag förstår?
Problemet ligger nog i två saker, vinst / kostnad. En ”vanlig” mack har relativt små kostnader per såld liter bensin… medans iaf de initiala kostnaderna är väldigt höga på en laddstation. Även kostnaderna för att ha hög effekt tillgängligt är dyrt. Så kortsiktigt en stor nackdel för elbilarna. Likaså vill företag idag ofta tjäna snabba pengar vilket driver upp kostnaden.D djac skrev:Jag tror nog, som artikeln nämner, att den allmänna förväntan är att elbilen ska vara billigare att driva, jag tror också att detta är en populistisk missräkning, en liten kärna med låg teoretisk förmåga ser inget problem med att det fossila föredras men det stora flertalet ser nog negativt på den rätt flagranta fossilkampanjen som bedrivits.
Så att det är billigare med drivmedel för en dieselbil vid långkörning är allmänt vedertaget.
Nja det tar typ aldrig en timma från gbg till Kungälv. Snarare 20-30min även vid köer. Visst kan det ta längre tid någon enstaka gång om det är olycka.D Dilato skrev:Själv är jag undercover skåning 😉 ( pratar göteborgska eftersom jag bott i Göteborg i över 50 år men bor numera i extremskåne mellan Ystad och Malmö).
Inom en timmes radie med bil från där jag bor når jag Malmö, Helsingborg, Trelleborg, Lund, Ystad, Köpenhamn m.m
Jag gav upp 2017 när jag inte längre behövde bo där eftersom jag gick i tidig pension.
Redan då var Göteborg förlorat, Västlänken har förstört orten och den är fortfarande högst aktuell med trafikstörningar varje dag ( vad jag förstår).
Bor man i Göteborg tar det väl numera minst en timme från centrum till Kungälv, och numera flera timmar vad jag förstår?
Nu är du väl optimistisk. När jag har träning i Kungälv på måndagarna i värsta rusningen så har jag 70 minuter restid inräknat för säkerhets skull. Det händer då och då att jag byter om i bilen när jag ändå står still i köerna, allt för att hinna. Det räcker att en fjäril fladdrar till i Kina.P PHPersson skrev: