…sedan kör jag elbil också för att det är så tyst o bekvämt att köra.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Det är väl ingen nyhet? Det har väl alltid varit i princip lika dyrt eller tidvis dyrare att ladda elbilen på publika laddare jämfört med en snål ICE-bil?
Men ingen köper väl en elbil för driftkostnadens skull om man inte kan ladda hemma?
Jag tror nog, som artikeln nämner, att den allmänna förväntan är att elbilen ska vara billigare att driva, jag tror också att detta är en populistisk missräkning, en liten kärna med låg teoretisk förmåga ser inget problem med att det fossila föredras men det stora flertalet ser nog negativt på den rätt flagranta fossilkampanjen som bedrivits.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Ja, men beteendet och vad som utelämnades sa en del. Dessutom sprack en av cellerna i testet
Kan du sammanfatta vad som utelämnades?

Fast artikeln ovan är ju ganska vinklad för att nå slutsatsen de var ute efter

Räkneexempel milkostnad
Förutsättningar bensinbil:

Bensinpris 15 kronor litern.

Genomsnittlig förbrukning (modernare bil), 0,6 liter milen.

Kostnad per mil, 9 kronor.

Förutsättningar elbil:

Elpris (publika laddplatser, snabbladdare) 6 kr/kwh.

Genomsnittlig förbrukning, 1,8 kWh/mil.

Kostnad per mil, 10,80 kr.

Källa: TT
Ingen vettig person snabbladdar sin bil för 6 kr/kWh utom i undantaget, snabbladdare Tesla appen visar i närheten ligger alla på ca 4 kr/kWh. (SE4)

Vid normal körning så långsamladdar man, antingen hemma eller vid annan parkering, och bör då inte behöva betala mer än 2 kr/kWh

Normal kör de flesta korta sträckor och mycket stadstrafik där elbilen har lägre förbrukning än i exemplet, och bensinbilar har högre...

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fast artikeln ovan är ju ganska vinklad för att nå slutsatsen de var ute efter

Ingen vettig person snabbladdar sin bil för 6 kr/kWh utom i undantaget, snabbladdare Tesla appen visar i närheten ligger alla på ca 4 kr/kWh. (SE4)

Vid normal körning så långsamladdar man, antingen hemma eller vid annan parkering, och bör då inte behöva betala mer än 2 kr/kWh

Normal kör de flesta korta sträckor och mycket stadstrafik där elbilen har lägre förbrukning än i exemplet, och bensinbilar har högre...
Håller med utom priset för laddning. När jag hyrde elbil var det 6:50 som var vanligaste priset. Tesla Enköping 5:50 under ej peak hours. Och förbrukningen på den lilla Volvon var 2,2 i konstant 110 på motorvägen.

Men det är inte bränslet som är dyrt för oss som kör max 1500 mil om året.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Håller med utom priset för laddning. När jag hyrde elbil var det 6:50 som var vanligaste priset. Tesla Enköping 5:50 under ej peak hours. Och förbrukningen på den lilla Volvon var 2,2 i konstant 110 på motorvägen.

Men det är inte bränslet som är dyrt för oss som kör max 1500 mil om året.
Tesla superchargers i Stockholm ligger på 4.10 kr/kWh just nu, under låglast ikväll är det 2.50 kr/kWh

Screenshot_20260715-162412.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutsatsen ovan blir väl att priserna varierar över året, precis som elpriset i övrigt. Men om man snittar 6 kr/kWh för att ladda bilen, även om man bara snabbladdar, då gör man något fel.

Men artikeln ovan hade väl en agenda att svartmåla nuvarande styre.. hade inte blivit någon intressant slutsats med realistiska siffror

Nicke Nyfiken
K karlmb skrev:
Du skrev "redan gjort" tidigare nånstans som jag inte hittar nu.
Du får sluta yra och tillskriva mig saker jag inte skrivit.

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Tesla superchargers i Stockholm ligger på 4.10 kr/kWh just nu, under låglast ikväll är det 2.50 kr/kWh

[bild]
Men man får ju jämföra priser utan abbonemang tycker jag om det är generell diskussion. Då hamnar man på 5-6kr/kWh. Nu har man ju kanske det om man kör mycket (eller kör Tesla så klart) men drop-in är ju mest relevant om man inte ska behöva planera så mycket.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:

[bild]
Detta var i april. Kanske Teslas priser varierar med elpris och efterfrågan som troligen är låg i Stockholm i semestertider.

U Ursidae skrev:
Men man får ju jämföra priser utan abbonemang tycker jag om det är generell diskussion. Då hamnar man på 5-6kr/kWh. Nu har man ju kanske det om man kör mycket (eller kör Tesla så klart) men drop-in är ju mest relevant om man inte ska behöva planera så mycket.
När man diskuterar vad priset är för någon som uteslutande laddar vid snabbladdare som i deras räkneexempel?

En sådan person laddar säkert 9/10 gånger på samma ställe, nära där de bor eller jobbet, så klart de ska ha ett abonnemang då om det blir billigare.

De börjar snabbt bli lite löjligt, i en jämförelse om kostnader för elbil vs bensin att räkna med ett elbilen till 100% snabbladdas, vilket i sig är extremt ovanligt, och att ovanpå det sedan göra antagandet att de av någon anledning inte kan ha ett avtal som ger dem bra priser. Man kan ju schablon beräkna hur avgiften hade påverkat kWh kostnaden baserat på snitt-antalet mil per år, om man verkligen vill räkna vidare på vad som är ett i grunden extremt löjligt scenario när man gör en bred jämförelse mellan el och bensin. Är ungefär lika dumt som om man skulle räkna på att bensinbilen bara körs på ettans växel, bara för att elbilar inte normalt har växlar på det sättet.

Har själv inget abonnemang, men möjligt att man får lägre pris på super charger om man kör Tesla, inte haft anledning att undersöka närmare. Snabbladdar endast på långresor, och då vinner smidighet över pris ändå.

Redigerat:
P Pin skrev:
Detta var i april. Kanske Teslas priser varierar med elpris och efterfrågan som troligen är låg i Stockholm i semestertider.
Normalt sett är det ju främst på semestern folk gör långresor och behöver snabbladda annars

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Du får sluta yra och tillskriva mig saker jag inte skrivit.
Skriv tydligare då.

A ajn82 skrev:
Normalt sett är det ju främst på semestern folk gör långresor och behöver snabbladda annars
Tänkte att Stockhoms medelklass som kör elbil alla har lämnat stan för semester nu. Inte lika stort inflöde av turister med elbilar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.