pacman42 pacman42 skrev:
Och det stora problemet jag har när jag kör okända bilar är att jag aldrig hittar rätt knappar och reglage.
Visst är det så. Personligen gör jag dock inte det så ofta numera att det är ett problem.

pacman42 pacman42 skrev:
Då är det smidigare med röststyrning.
Det är väl en vanesak för jag känner mig fortfarande rätt fjantig när jag pratar med saker...

pacman42 pacman42 skrev:
Faktum är att jag inte alltid hittade rätt knappar i min förra bil som hade för många fysiska knappar.
Ja alla system har sina nackdelar. Trots det tycker jag fortfarande en fysisk rätt är bäst för att reglera exempelvis volym och temperatur. Men då är jag också en sån som hatar knappdimmers...

Man kan göra dåligt användargränssnitt med både knappar och touch. Men t.ex. Volvo EX40 är en ganska bra medelväg.

Vår EQA, som förövrigt är svinbra med förvånansvärt snabb laddning och låg förbrukning. Klarar sig ganska bra utan touch om man skippar navigering, men den har en touchpad mellan stolarna som triggas av laddsladden i silikon 😂

Alfredo Alfredo skrev:
Visst är det så. Personligen gör jag dock inte det så ofta numera att det är ett problem.

Det är väl en vanesak för jag känner mig fortfarande rätt fjantig när jag pratar med saker...

Ja alla system har sina nackdelar. Trots det tycker jag fortfarande en fysisk rätt är bäst för att reglera exempelvis volym och temperatur. Men då är jag också en sån som hatar knappdimmers...
Volym håller jag med om. Där har jag faktiskt vred och även knappar på ratten.

Temperaturen är extremt lättåtkomlig via touch, men ännu lättare via röststyrning.

Även jag ogillar att prata med prylar, men i bilen är det OK

kisumisu
A AndersS skrev:
Men då är det väl bara en princip att inte välja det, eller?
Röststyrning för mig är ett tryck på rattknapp och säg vad man önskar "fryser" eller "temp 22 grader, osv, för enklare än så blir det inte efter 50 år med bilar.😇
Röststyrning fungerar säkert bra om man kan uttala saker perfekt och befinner sig i rätt land när man gör det.

Det enda jag lekt med röststyrning är på navigering. Blir alltid fel ort eller att den ej kan hitta. För övrigt kan inte Engelsk språk prata ortnamn i Sverige och Finland.
Den finska kan inte prata Sveriges orter.
Den svenska kan inte prata finska orter, ett roligt exempel "Niementie" blir Nie Men Tie 😂

Sen är det där med röststyrning jobbigt om man har skrikiga barn eller andra skrikika personer i bilen som inte kan hålla käften 😂 kan blir lite fel.

kisumisu kisumisu skrev:
kan blir lite fel.
Extra jobbigt blir det när man säger eject och katapultstolen aktiveras i stället för kassettbandspelaren... 😂😱😳

• Haha
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Extra jobbigt blir det när man säger eject och katapultstolen aktiveras i stället för kassettbandspelaren... 😂😱😳
Det är nog bara James Bond som råkar ut för det. Och bara på 80-talet.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Temperatur/ventilation, radio/ljudspelare, stolsvärme, farthållare, körriktningsvisare, torkare, vindrutespolare, stolsinställning, signalhorn, belysningsinställningar är några saker jag spontant kommer på som mer eller mindre frekvent regleras under färd.
Bra lista.
Vi kör en ID4 som inte har speciellt många knappar, det mesta av det där behöver man inte använda pekskärmen för, dock är knapparna för värme och belysning touch. Ljud och nav behöver man pekskärmen för.
Värme ändrar jag nästan aldrig alls, bilen slår automatiskt på stol och rattvärme utifrån utetemperaturen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.