1 834 782 läst ·
27 636 svar
1835k läst
27,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Inga pekskärmar och elbil tar bort stor del av marknaden. För de flesta elbilar som sålts är sålda efter 2020 och sedan dess har i princip alla nya bilmodeller släppts med pekskärmar oavsett drivmedel.Z z_bumbi skrev:Jag kollar på elbil, främst för pendlingen men med kravet att den ska funka för längre resor. Funka som att tre personer kan åka med rimlig packning för en vecka, inte att kanoten, två suppar och tre cyklar måste med. Det sköter den andra bilen om.
Så vad finns det på marknaden.
Kombi/halvkombi
Drag för minst 1000 kg, gärna 1300 eller mer.
Absolut minsta möjliga är poloklassen.
Alla reglage ska vara "nordeuropisk standard" dvs inga pekskärmar för att reglera saker under körning.
Runt 150 k.
Med de högre bilpriserna är det inte heller helt lätt med modernare bil under 150` utan att den har höga mil, men en Audi E-tron 50 med duktigt höga miltal kanske är nära budget, men då modellen kom 2019 så har den givetvis pekskärm. Eller menar du att du inte vill ha bort all pekskärm utan larv som torkare gömda i en undermeny?
Fast "inga pekskärmar" och "inga pekskärmar för att reglera saker under körning" är ju inte riktigt samma sak. Nog har jag kört en del bilar med pekskärm men där i princip allt som behövs under körning har riktiga reglage. Finns det verkligen inte elbilar som är konstruerade på det sättet?Hemingway skrev:
Svårt att veta vad som avses men om man tolkar hans text exakt som den står så ska inte pekskärmarna användas under körning och jag använder mina för att byta låt, starta stolsvärme och ändra temp på ac.Alfredo skrev:
Pekskärmar har inget direkt med drivlinan att göra, det är mer korrelerat till hur ny bilen är.
Hyundai Kona har de viktigaste funktionerna i knappar. Faller på dragvikten. Tror att Ionic 5 kanske fyller kraven.Alfredo skrev:
Konvertera.D djac skrev:
Vore intressant att göra. Men då måste man ha kunskapen, platsen att göra det, mycket fritid.
Sen är det väl inte det enklaste få värme och bra räckvidd till bilen?
Annars mycket coolt och skulle vilja ha en sådan bil! Men inga billiga att köpa färdigt de få som finns tillsalu.
Du har för många villkor. Möjlig att köra utan touch o skit är min Fiat 500e. Jag misstänker att 600e o nya Panda är lika. Men de är antagligen alla för små bilar för dig?kisumisu skrev:
I min Volvo så har jag alla viktiga funktioner på knappar, men kan styra de mindre viktiga med rösten - "sänk temperaturen en grad". Det tycker jag fungerar bra.
Men prislappen funkar ju inte enligt kravspecen.
Men prislappen funkar ju inte enligt kravspecen.
Stämmer.K karlmb skrev:
Jag tycker annars om Elbilar och äger själv en.
Men när man pratar familj och ekonomisk bil. För många är lyx och för många är mini i storlek.
Men okej det finns ID Buzz och Kia PV5 👌
Jag vill inte använda en pekskärm när jag kör oavsett drivlina. Det enda som är värre är nog röststyrning.Hemingway skrev:
Svårt att veta vad som avses men om man tolkar hans text exakt som den står så ska inte pekskärmarna användas under körning och jag använder mina för att byta låt, starta stolsvärme och ändra temp på ac.
Pekskärmar har inget direkt med drivlinan att göra, det är mer korrelerat till hur ny bilen ärär.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 788 inlägg
Vad är det som ska regleras under färd?