Z z_bumbi skrev:
Jag kollar på elbil, främst för pendlingen men med kravet att den ska funka för längre resor. Funka som att tre personer kan åka med rimlig packning för en vecka, inte att kanoten, två suppar och tre cyklar måste med. Det sköter den andra bilen om.

Så vad finns det på marknaden.
Kombi/halvkombi
Drag för minst 1000 kg, gärna 1300 eller mer.
Absolut minsta möjliga är poloklassen.
Alla reglage ska vara "nordeuropisk standard" dvs inga pekskärmar för att reglera saker under körning.
Runt 150 k.
Inga pekskärmar och elbil tar bort stor del av marknaden. För de flesta elbilar som sålts är sålda efter 2020 och sedan dess har i princip alla nya bilmodeller släppts med pekskärmar oavsett drivmedel.

Med de högre bilpriserna är det inte heller helt lätt med modernare bil under 150` utan att den har höga mil, men en Audi E-tron 50 med duktigt höga miltal kanske är nära budget, men då modellen kom 2019 så har den givetvis pekskärm. Eller menar du att du inte vill ha bort all pekskärm utan larv som torkare gömda i en undermeny?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Inga pekskärmar och elbil tar bort stor del av marknaden.
Fast "inga pekskärmar" och "inga pekskärmar för att reglera saker under körning" är ju inte riktigt samma sak. Nog har jag kört en del bilar med pekskärm men där i princip allt som behövs under körning har riktiga reglage. Finns det verkligen inte elbilar som är konstruerade på det sättet?

Vilka funktioner avses med "enbart pekskärm".
Klimat på vår snart tioåriga bil görs via skärm eller röststyrning, där jag till 99% använder röst.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast "inga pekskärmar" och "inga pekskärmar för att reglera saker under körning" är ju inte riktigt samma sak. Nog har jag kört en del bilar med pekskärm men där i princip allt som behövs under körning har riktiga reglage. Finns det verkligen inte elbilar som är konstruerade på det sättet?
Svårt att veta vad som avses men om man tolkar hans text exakt som den står så ska inte pekskärmarna användas under körning och jag använder mina för att byta låt, starta stolsvärme och ändra temp på ac.

Pekskärmar har inget direkt med drivlinan att göra, det är mer korrelerat till hur ny bilen är.

Alfredo Alfredo skrev:
Hyundai Kona har de viktigaste funktionerna i knappar. Faller på dragvikten. Tror att Ionic 5 kanske fyller kraven.

kisumisu
D djac skrev:
Köp en gammal bil med reglage du gillar och konvertera, annars tror jag att det blir svårt att hitta en sån retrobil
Konvertera.

Vore intressant att göra. Men då måste man ha kunskapen, platsen att göra det, mycket fritid.

Sen är det väl inte det enklaste få värme och bra räckvidd till bilen?

Annars mycket coolt och skulle vilja ha en sådan bil! Men inga billiga att köpa färdigt de få som finns tillsalu.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
lilytwig lilytwig skrev:
Hyundai Kona har de viktigaste funktionerna i knappar. Faller på dragvikten. Tror att Ionic 5 kanske fyller kraven.
Den faller på priset

useless useless skrev:
Det är redan testat. Föga förvånande uppför det sig som ett Litiumjonbatteri...
Det har jag inte sett. En av sakerna Donut lovade men aldrig visade var ju tex den högre energitätheten. Den vore ju enkel att testa om man hade en Verge. Har ngn gjort det?

kisumisu kisumisu skrev:
Konvertera.

Vore intressant att göra. Men då måste man ha kunskapen, platsen att göra det, mycket fritid.

Sen är det väl inte det enklaste få värme och bra räckvidd till bilen?

Annars mycket coolt och skulle vilja ha en sådan bil! Men inga billiga att köpa färdigt de få som finns tillsalu.
Du har för många villkor. Möjlig att köra utan touch o skit är min Fiat 500e. Jag misstänker att 600e o nya Panda är lika. Men de är antagligen alla för små bilar för dig?

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
I min Volvo så har jag alla viktiga funktioner på knappar, men kan styra de mindre viktiga med rösten - "sänk temperaturen en grad". Det tycker jag fungerar bra.

Men prislappen funkar ju inte enligt kravspecen.

pacman42 pacman42 skrev:
"sänk temperaturen en grad". Det tycker jag fungerar bra.
Testa att säga "svettas" eller "fryser", då sänker eller ökar vår med en grad.

• Haha
djac
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
Du har för många villkor. Möjlig att köra utan touch o skit är min Fiat 500e. Jag misstänker att 600e o nya Panda är lika. Men de är antagligen alla för små bilar för dig?
Stämmer.

Jag tycker annars om Elbilar och äger själv en.

Men när man pratar familj och ekonomisk bil. För många är lyx och för många är mini i storlek.

Men okej det finns ID Buzz och Kia PV5 👌

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Svårt att veta vad som avses men om man tolkar hans text exakt som den står så ska inte pekskärmarna användas under körning och jag använder mina för att byta låt, starta stolsvärme och ändra temp på ac.

Pekskärmar har inget direkt med drivlinan att göra, det är mer korrelerat till hur ny bilen ärär.
Jag vill inte använda en pekskärm när jag kör oavsett drivlina. Det enda som är värre är nog röststyrning.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vad är det som ska regleras under färd?

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
G
1783959481699.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I min "nya" bil har man ett piano bättre än touch panelen i den gamla iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.