1 834 894 läst ·
27 636 svar
1835k läst
27,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Du kan ta del av det genom att köpa en Verge-mc...Nicke Nyfiken skrev:
Det var väl redan tidigt i våras som de flesta kunniga på området enades om att det är en scam?
Ingen oberoende utomstående har fått ta del av det de hävdar kunna producera i stor skala.
Det verkar ganska osannolikt att ett pyttelitet nystartat bolag med oklara ägarförhållanden och tvivelakrig finansiering skulle lyckas med något flera av världens största företag (Toyota, BYD, CATL) forskat och lagt miljarder på i årtionden utan att lyckas.
Kia Niro är rätt ekonomisk bil, service billigt, bra garantier, väljer du den nyare årsmodellen så får du även eluttag och väldigt tyst bil. Den nyare modellen har också bättre serviceprogram 3000mil/2år medans den äldre har 1500mil/1år.Z z_bumbi skrev:Jag kollar på elbil, främst för pendlingen men med kravet att den ska funka för längre resor. Funka som att tre personer kan åka med rimlig packning för en vecka, inte att kanoten, två suppar och tre cyklar måste med. Det sköter den andra bilen om.
Så vad finns det på marknaden.
Kombi/halvkombi
Drag för minst 1000 kg, gärna 1300 eller mer.
Absolut minsta möjliga är poloklassen.
Alla reglage ska vara "nordeuropisk standard" dvs inga pekskärmar för att reglera saker under körning.
Runt 150 k.
Nyare chassit har dock en del touch. Dock inget större irritationsmoment med det. Men de dom kunde gjort bättre är att ha en separat knapp till värme/bilradion.
En annan grej är att snabbladdning är mer som segladdning tar ca 2h få bilen från 8% till 100%. Ca 1 timma få den från 20% till 70%. Alltså public DC laddning.
Ladda hemma för 11kw går hur bra som helst och helt utan problem. Inte ett dugg segare än andra elbilar som laddas hemma! Själv laddar jag nästan enbart hemma.
Går över 400km i ideal temperatur....vintertid -36 med dubbdäcken på går den strax under 200km.
Men som sagt idealisk pendlarbil till jobbet!
-50% var dåligt på räckvidden. Jag har runt -20% från sommar till vinter på min Volvo.kisumisu skrev:
Kia Niro är rätt ekonomisk bil, service billigt, bra garantier, väljer du den nyare årsmodellen så får du även eluttag och väldigt tyst bil. Den nyare modellen har också bättre serviceprogram 3000mil/2år medans den äldre har 1500mil/1år.
Nyare chassit har dock en del touch. Dock inget större irritationsmoment med det. Men de dom kunde gjort bättre är att ha en separat knapp till värme/bilradion.
En annan grej är att snabbladdning är mer som segladdning tar ca 2h få bilen från 8% till 100%. Ca 1 timma få den från 20% till 70%. Alltså public DC laddning.
Ladda hemma för 11kw går hur bra som helst och helt utan problem. Inte ett dugg segare än andra elbilar som laddas hemma! Själv laddar jag nästan enbart hemma.
Går över 400km i ideal temperatur....vintertid -36 med dubbdäcken på går den strax under 200km.
Men som sagt idealisk pendlarbil till jobbet!
Jag tycker elbil är som bäst på vintern. Inget problem med kallstarter och inget krångel med urdraget batteri pga korta sträckor vintertid.MultiMan skrev:
Värmen kommer direkt och man behöver aldrig skrapa rutorna själv (om man kan starta värmaren via telefonen förstås).
Min bil drar märkbart mer så fort jag byter till vinterhjul, så helt uppenbart är vinterdäcken inte lika lättrullade. Men det är kanske poängen. Däremot kyla (alltså i betydelsen hålla temperaturen konstant under längre resor) tycker jag inte gör så jättemycket på räckvidden, även om det på marginalen påverkar förstås. Det som slösar mest är korta körningar pga att det kostar massor att värma upp kupén. Å andra sidan hade samma korta resa med bensinbil företagits i full vintermundering pga att den inte hunnit få upp värmen, då offrar jag hellre några procent... och har man bilen inkopplad bör bilen ta ström från nätet att värma kupen istället för att ta strömmen från batteriet.
Köp en gammal bil med reglage du gillar och konvertera, annars tror jag att det blir svårt att hitta en sån retrobilZ z_bumbi skrev:Jag kollar på elbil, främst för pendlingen men med kravet att den ska funka för längre resor. Funka som att tre personer kan åka med rimlig packning för en vecka, inte att kanoten, två suppar och tre cyklar måste med. Det sköter den andra bilen om.
Kombi/halvkombi
Alla reglage ska vara "nordeuropisk standard" dvs inga pekskärmar för att reglera saker under körning.
Runt 150 k.
21 tummare på vintern vid -22 och stort lastat skotersläp. Full värmen i kupen. Skulle testa vad det kundre dra max. Snittade första 3 milen på 4,9 kWh per mil. Drog på i 110 kmh i motlut.kisumisu skrev:
Sen var det inge roligt när förbrukningen sjönk när det var bastu inne.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 885 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 885 inlägg
Jag har ju fullständiga reglage som en "gammal" bil, vilket är en av anledningarna till att jag gillar bilen, men Minin faller ju på alla andra punkter. T o m touchskärmen går att ratta via hjulet mellan stolarna (à la iDrive) Måste väl ändå finnas moderna elbilar som har knappar fortfarande?D djac skrev:
Nu har jag för första gången sålt en elbil. Och utan att ha noggranna siffror på alla bilar jag ägt framstår detta som mitt billigaste bilinnehav hittills. För ungefär ett år sedan köpte jag en Renault Zoe med 40 kWh för 100000 kr. Under året har jag bytt en glödlampa och bromsbackar. Det senare påkallade även en ombesiktning. Jag körde den ungefär 2000 mil och sålde den för samma pris som jag köpte den för. Renault Zoe är inte en bil jag skulle välja att ha som enda bil. Men till pendling och resor upp till 20 mil enkel resa när man kan ladda på destinationen har den gjort sitt jobb med få anmärkningar.
Nya Subaru e outback har knappar så det räcker och blir över...50+ tror jag någon räknat till..😁MultiMan skrev:
Sjukt sugen på den framöver..är det någon i liknande tankar ?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 944 inlägg
Jag tror inte det finns någon bil som matchar de kraven. 150' gör att bilen blir rätt liten, eller äldre och kombinationen med dragkrok blir svår och kombinationen med dragkrok som får drag 1000 kg eller mer är nog hopplös.Z z_bumbi skrev:Jag kollar på elbil, främst för pendlingen men med kravet att den ska funka för längre resor. Funka som att tre personer kan åka med rimlig packning för en vecka, inte att kanoten, två suppar och tre cyklar måste med. Det sköter den andra bilen om.
Kombi/halvkombi
Runt 150 k.