1 861 275 läst ·
28 248 svar
1861k läst
28,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det var väl redan tidigt i våras som de flesta kunniga på området enades om att det är en scam?K karlmb skrev:
Ingen oberoende utomstående har fått ta del av det de hävdar kunna producera i stor skala.
Det verkar ganska osannolikt att ett pyttelitet nystartat bolag med oklara ägarförhållanden och tvivelakrig finansiering skulle lyckas med något flera av världens största företag (Toyota, BYD, CATL) forskat och lagt miljarder på i årtionden utan att lyckas.
Osannolikt? Ja. Omöjligt? Nej!Nicke Nyfiken skrev:
Det var väl redan tidigt i våras som de flesta kunniga på området enades om att det är en scam?
Ingen oberoende utomstående har fått ta del av det de hävdar kunna producera i stor skala.
Det verkar ganska osannolikt att ett pyttelitet nystartat bolag med oklara ägarförhållanden och tvivelakrig finansiering skulle lyckas med något flera av världens största företag (Toyota, BYD, CATL) forskat och lagt miljarder på i årtionden utan att lyckas.
Goda nyheter (gällande oavsett drivmedel):
Kina kräver fysiska knappar för viktiga funktioner | Vi Bilägare https://share.google/TaO7D84A1wg5GycqD
Så snart är nog pekhelvetet borta ur moderna bilar! 👌
Hoppas även de kommer bilar med analoga mätare, men det är kanske att hoppas för mycket.
Kina kräver fysiska knappar för viktiga funktioner | Vi Bilägare https://share.google/TaO7D84A1wg5GycqD
Så snart är nog pekhelvetet borta ur moderna bilar! 👌
Hoppas även de kommer bilar med analoga mätare, men det är kanske att hoppas för mycket.
Nja, det var först på slutet som sista biten inte föll på plats skulle jag vilja påstå.Nicke Nyfiken skrev:
Det var väl redan tidigt i våras som de flesta kunniga på området enades om att det är en scam?
Men jag har inte sett de 2-3 sista videos från Donut.
Man försöker framställa det som om det bara finns fyra laddbolag och att de blir två. Det finns dock väldigt många bolag och en konsolidering behövs för att förenkla för kunderna och för att få lönsamhet. Som det är idag så är det på tok för många bolag och betallösningar.K Kane skrev:
Och då har vi dessutom ytterligare en massa laddbolag på 11 kW och 22 kW. Jag laddar ju ofta på dessa under resor också.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 088 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 088 inlägg
Jag använder min Mini Cooper SE som en kombi för det mesta. Nerfällda baksäten ger ett slätt golv fram till framstolarna. Med lite fantasi kan många bilar bli en kombi. Det blir ju inte en Saab 9-5 SC i utrymme, men det funkar!N Nerre skrev:
Aldrig haft en roligare bil och eldriften medför olika fördelar som jag aldrig tänkt på, t ex att kallstarter inte gör något och jag därför kan flytta bilen några meter utan att få ångest över igenslaggad motor. Kupévärmare eller batteriladdare behövs inte längre, så jag packade undan sådant igår.
Räckvidden är aldrig något problem eftersom det verkar ha exploderat med laddare senaste åren. T o m i byn där jag bor finns en offentlig laddare (typ 2), och då pratar vi om något hundratal boende.
Nu hade jag turen att kunna söka elbilspremien för glesbygd, och därför hade jag råd med det, men bilen kostade runt 150' vilket inte borde vara omöjligt för många även utan bidraget. Många av liknande elbilar har inte gått mycket, runt 1000 mil per år pga leasing.
Jag är iaf omvänd och hittar fler och fler saker som är bättre med eldrift, än tvärtom, ju längre tiden går. Vintern blir den stora prövningen. Blir det -38C igen misstänker jag att det kan bli problem.
Haha nu slåss man tom om bränslet:
https://hbwebben.se/stort-polispadrag-i-haparanda-slagsmal-vid-st1/
https://hbwebben.se/stort-polispadrag-i-haparanda-slagsmal-vid-st1/
Jag kollar på elbil, främst för pendlingen men med kravet att den ska funka för längre resor. Funka som att tre personer kan åka med rimlig packning för en vecka, inte att kanoten, två suppar och tre cyklar måste med. Det sköter den andra bilen om.
Så vad finns det på marknaden.
Kombi/halvkombi
Drag för minst 1000 kg, gärna 1300 eller mer.
Absolut minsta möjliga är poloklassen.
Alla reglage ska vara "nordeuropisk standard" dvs inga pekskärmar för att reglera saker under körning.
Runt 150 k.
Så vad finns det på marknaden.
Kombi/halvkombi
Drag för minst 1000 kg, gärna 1300 eller mer.
Absolut minsta möjliga är poloklassen.
Alla reglage ska vara "nordeuropisk standard" dvs inga pekskärmar för att reglera saker under körning.
Runt 150 k.