1 831 660 läst ·
27 567 svar
1832k läst
27,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Förstår dig, har snart gått igenom samma resa och kommer aldrig göra det igen. Jag menar inte att man borde det heller men så många här tycker fossilbilar skall skrotas och så skall man köpa ny elbil och bränna kanske 500’ på 3år vilket man såklart kan göra om man tycker det är kul. Då är det bara lite kul att provocera med något som är, ekonomiskt, lika korkat.Huddingebo skrev:
Tror det är oerhört mycket bättre att bo kvar och köra bil till jobbet än att ta idiotiska blancolån. Vem fasen är så korkad att man kommer på en sådan idé?....
Fråga bankerna hur de räknar, jag har väldigt låg belåningsgrad och bra inkomst.
Men har man byggt allt själv och köpt billigt så kan man 15år senare bo i ett hus med hög värdering.
Då blir det mycket i vinstskatt. Och tro mig, jag orkar inte göra om det.
Jo alla väljer ju att lägga pengar på olika saker.P PHPersson skrev:Förstår dig, har snart gått igenom samma resa och kommer aldrig göra det igen. Jag menar inte att man borde det heller men så många här tycker fossilbilar skall skrotas och så skall man köpa ny elbil och bränna kanske 500’ på 3år vilket man såklart kan göra om man tycker det är kul. Då är det bara lite kul att provocera med något som är, ekonomiskt, lika korkat.
Själv föredrar jag att lägga pengarna på god mat, gott vin, resor, sparande, på hemmet, resor och utflykter osv.
Leasa en bil för 7-10000kr i månaden (som många jag känner gör) i månaden lockar inte mig för fem öre. Låter bara oerhört dumt om man inte är väldigt intresserad av modern bilteknik.
Haha men varför slog han av pumpen?G Greger_08 skrev:Får mig lite att tänka på när jag var mindre och mack ägaren i skärgården slog av pumpen från stekaren som ville fylla hela tanken på sitt "skepp"
Satt och skrattade i min lilla båt då han börja tjafsa om hur "han minsann" behövde soppan för att ta sig dit han skulle..
Jävla pajas kanske skulle lämnat Stockholm med full tank..
Var det pga att soppan tog slut från macken?
Äger man en mack boree man väl bara vara glad om nån köper ens produkter?
Det här undrar jag också hur det är.K karlmb skrev:
Om man måste programmera om nåt när man kopplar ur och in på nytt. Måste kanske göras att nåt pararellkopplas dit för att behålla hela tiden strömmen på till datorerna så man kan lura dessa att ingenting händer?
Såg en gång på försäljning 2st retro elbilar. En var ritkigt fint skick förutom att batteriet var dött och den andra hade fint batteri men chassit var helt kört. Där hade man haft kanske en elbil billigt om man bara tagit och bytt batteripacken mellan bilarna.
Om (o när) batterier blir bättre vill man kanske byta ut allt. Har tänkt speciellt på min pluginhybrid.
Men det kanske tar tid innan dessa 5ggr effektivare batterier kommer. Kommer ihåg runt år 2020 om nån genialisk uppfinning som skulle göra litiumteknologin gammalmodig samma vikt och storlek skulle man få in 5ggr kw 😎
Men det kanske var bara nån aprilskämt då det ej kommit ännu.
Men coolt hade det varit med en plugin som går 250km på en laddning.
Men en sak har jag tänkt helt seriöst på. Kan man inte rent tekniskt bara byta ut laddenheten OBC i bilen för att få trefas på en som har en gammaldags OBC med enfas? Kanske tom DC laddning till en hybridbil enda skillnaden att batteriet är bara litet? Visst DC kanske kräver kylning av batteriet, men trefas totalt på 11kw borde väl fungera utan kylning?
Redigerat:
Sök på Donutlab på tuben..kisumisu skrev:
Helt klart kommer det såna lösningar. Marknaden är bra på sånt. Att kunna uppgradera en i övrigt bra elbil eller hybrid till bättre prestanda är ju ett solklart önskemål i samband med något annat fel eller så.kisumisu skrev:
Men en sak har jag tänkt helt seriöst på. Kan man inte rent tekniskt bara byta ut laddenheten OBC i bilen för att få trefas på en som har en gammaldags OBC med enfas? Kanske tom DC laddning till en hybridbil enda skillnaden att batteriet är bara litet? Visst DC kanske kräver kylning av batteriet, men trefas totalt på 11kw borde väl fungera utan kylning?