N Nerre skrev:
Nej, det som är hindret är att utbudet av vettiga begagnade elbilar till rimligt pris är för dåligt.

Det börjar närma sig, men det är en bit kvar. Framförallt är det utbudet av kombi som är minimalt. Av nån anledning verkar de flesta kombi vara hybrider.
Det är för att det inte funnits kombi som rena elbilar så länge.
MG kom väl först med sin modell 2021?, och sen var det ID.7 som kom för något år sedan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu tog du nog i så det blev brunt i byxorna, ingen bjöd mer än 35000 för min förra elbil.
Och den kostade 600 000 ny?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Min kompis nya elbil, en Kia ev6 tror jag det är, som jag faktiskt fick provköra en långkörning häromveckan, har en räckvidd på ca 45-50 mil (dvs ingen extrem prestanda, utan ganska normalt för de elbilar som säljs nu).
Är det en kombi?

Attitudeswe
Jag letar alltid gator utan parkeringsförbud för att undvika trånga parkeringsytor som tar betalt dessutom.

Tyvärr dåligt med elbilsladdare på gratisparkeringar.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag körde E45 och RV 365, det fanns gott om laddstationer längs vägen. Inte var tredje mil, men vid varje större samhälle.
Ja, det bekräftar man enkelt med Chargefinder.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det bekräftar man enkelt med Chargefinder.
Det var så jag förberedde mig. Kollade vilka orter jag skulle kunna tänkas ladda på längs vägen.

Mikael_L
Ja, jag fick ju alltså förrförra veckan möjligheten att ratta en Kia EV6 (tror jag det är), i totalt ca 60 mil (drygt 40 mil en vägen, och halva sträckan andra hållet).
Jag det är ju helt klart en annorlunda upplevelse att köra en lite halvsportig eldriven personbil istället för en eldriven arbetsskåpbil.

Men när vi stannade till för ett kort laddstopp och kompisen klev ut för att sträcka på benen, köpa kaffe osv, så satt jag kvar och betraktade fascinerat när det laddades med en del över 150kW, hur otroligt fort man numera får in nya friska mil en dagens elbilar.
Jag satt inte speciellt många minuter innan vi fått i de där 25 extra milen som vi ville ha, kompisen hann inte dricka upp sitt kaffe ens.
Det är inte jämförbart med att ha en diesel med över 100 mil räckvidd, och alltså bara behöva göra ett enda tankstopp med man måste göra minst 3 laddstopp med denna bil för 100-milsresan.
Så för en resande säljare som ofta matar på under långa långa sträckor så är en "helt vanlig" elbil fortfarande inte riktigt bra, utan han måste kika på long range modeller.

Min förra hade teoretisk maxeffekt 60kW, men det nåddes aldrig, utan som bäst kanske jag såg 40kW med rätt tomt batteri som inte hade börjat gå upp i temp än, men snabbt dalade det neråt 20kW 😢

Den jag har nu har jag fortfarande inte DC-laddat, men jag tror att den är specad till max 80kW.
Jag borde väl egentligen prova DC-laddning någon gång, så att jag vet att det åtminstone fungerar, men även om jag bara får 50kW, så laddar det ändå snabbt in de eventuella mil jag skulle behöva för min användning av bilen - obs min användning, inte alla andras ...

Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det var så jag förberedde mig. Kollade vilka orter jag skulle kunna tänkas ladda på längs vägen.
Man måste alltså fortfarande förbereda sig för att veta om/vart man kan ladda innan man åker på långtur med bilen? Jag trodde utvecklingen kommit längre.

Attitudeswe
Man får dock bara köra 30 priskollar/dygn i gratisversionen av Chargefinder. Det krävs ofta fler än så får att sålla fram laddare utan ockerpriser.

pacman42 pacman42 skrev:
Stockholmare och en del i Göteborg känner till det. Inte så många andra.
Är det ett skämt eller vad menar du?

Mikael_L
N Nerre skrev:
Är det en kombi?
Ja, men inte så rymlig.
Vi har kört den där resan förut, men då alltid med en Volvo kombi (av någon modell, jag har sedan många år slutat att bry mig om vad bilar heter, modellnamn osv), men den hade större lastutrymme.

N Nerre skrev:
Jag tankar 10 gånger om året...

Det låter som iPhone-ägare. Jag laddar normalt min mobil bara under natten (trådlös laddare, och "batterivård" som gör att den stannar vid 80% och toppar upp precis innan det är dags att vakna). Klockan laddar jag varannan dag.
Dieseln jag hade innan tankade jag väldigt sällan 7-8 ggr men det är fortfarande extremt frustrerande att vara bunden till att behöva åka till macken.

Skulle ju inte åka till affären om man kunde få billigare bättre produkter genom en lucka i väggen 24 timmar om dygnet.

En lösning som alltid finns där i överflöd och man bara nyttjar 1-2% av tiden.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Attitudeswe
Alfredo Alfredo skrev:
Man köper ett tilstånd för nån tusenlapp/mån för att få parkera på ett tjugotal gator. Måste flytta bilen vid sopdagar/snöröjning.

Alfredo Alfredo skrev:
Konceptet gatuparkering finns i princip inte i någon större utsträckning utanför dessa städer enligt min erfarenhet.

Visst, det är tillåtet att parkera längs gatorna, men en ordnad gatuparkering av den modell som finns i Göteborg och Stockholm finns oftast inte. Jag har bott i närmare ett tio städer i Sverige och av dessa är det bara Göteborg som har haft gatuparkering, men inte ens på gränsen av centrala staden där jag bodde. Jag var tvungen att fixa parkeringsplats på annat håll.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Man köper ett tilstånd för nån tusenlapp/mån för att få parkera på ett tjugotal gator. Måste flytta bilen vid sopdagar/snöröjning.
Ingår det laddning på alla parkeringsplatser?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.