Mikael_L
P PHPersson skrev:
Så du menar att ni inte kan låna en miljon tillsammans?
Många kan inte, får inte, och väldigt många vill inte.
Det är kanske dags att du landar här nere på jorden där det finns människor för vilka pengar fortfarande spelar roll.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
"Aldrig elbil, hålla på stoppa in sladd varje dag. En gång i veckan max ska man tanka"
Jag tankar 10 gånger om året...
P Pligg85 skrev:
Sen tar de upp sin smarta telefon för att stödladda och man påpekar att deras gamla minsann höll en vecka men nu laddar du varje dag.
Det låter som iPhone-ägare. Jag laddar normalt min mobil bara under natten (trådlös laddare, och "batterivård" som gör att den stannar vid 80% och toppar upp precis innan det är dags att vakna). Klockan laddar jag varannan dag.

P PHPersson skrev:
Edit: han köper såklart inte alltid för 20, kan vara 25, 30 eller 15 men poängen är att ingen elbil slår det ekonomiskt och alla vill eller kan inte köpa bilar för galet mycket pengar.
Och det man kan tänka på är att elbilar aldrig kommer att komma ner i de priserna begagnat, eftersom batteriet är värt så mycket. Så även en skrotfärdig elbil har troligen ett restvärde i batteriet på säkert 100 000.

Mikael_L
P PHPersson skrev:
Det är nog mest gamla dåliga hybrider som var sådana och elbilarna var rätt kassa då också. Så man får väl jämföra äpplen och äpplen. Min hybrid har samma funktioner.
Om vi tar det där med möjligheten att stoppa laddning vid en viss procent så hade min förra, och äldre elbil valbart 80% eller 100%.
Men nuvarande och nyare elbilen, har inget alls val, utan det laddar alltid till 100% om jag inte avbryter laddningen på annat sätt.

Du är väldigt dogmatisk, inser du det?

Mikael_L
N Nerre skrev:
Och det man kan tänka på är att elbilar aldrig kommer att komma ner i de priserna begagnat, eftersom batteriet är värt så mycket. Så även en skrotfärdig elbil har troligen ett restvärde i batteriet på säkert 100 000.
Nu tog du nog i så det blev brunt i byxorna, ingen bjöd mer än 35000 för min förra elbil.

Mikael_L
N Nerre skrev:
Jag tankar 10 gånger om året...
Jag vill minnas att du bara körde ca 700 mil om året ...

Om jag körde 700 mil så skulle jag kunna nöja mig med att ladda 32 ggr om året.

Min kompis nya elbil, en Kia ev6 tror jag det är, som jag faktiskt fick provköra en långkörning häromveckan, har en räckvidd på ca 45-50 mil (dvs ingen extrem prestanda, utan ganska normalt för de elbilar som säljs nu).

Om han körde 700 mil om året skulle han klara sig med att ladda 15 gånger om året. 5 st laddningar fler än dina tankningar.

Redigerat:
N Nerre skrev:
Och om man knappt kör bil till vardags?

Folk som bilpendlar verkar inte riktigt kunna sätta sig in i situationen för folk som använder bilen främst till långresor (och som bara har en bil).
Det var väl ca 25 000 inlägg sedan vi konstaterade att elbil inte är något för dig? Du kanske ska starta en egen tråd med dina funderingar? Den här tråden handlar om de som kör bil.

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det finns gott om laddningsmöjligheter, ladda hemma är billigast, det som är hindret är alltså att det fossila är så billigt att det fortfarande kan ses som rekommendationen.
Nej, det som är hindret är att utbudet av vettiga begagnade elbilar till rimligt pris är för dåligt.

Det börjar närma sig, men det är en bit kvar. Framförallt är det utbudet av kombi som är minimalt. Av nån anledning verkar de flesta kombi vara hybrider.

P Pligg85 skrev:
Älskar alla som säger:

"Aldrig elbil, hålla på stoppa in sladd varje dag. En gång i veckan max ska man tanka"

Sen tar de upp sin smarta telefon för att stödladda och man påpekar att deras gamla minsann höll en vecka men nu laddar du varje dag.
Jag laddar min elbil en gång i veckan när jag är hemma. Min förra bil hade inte så mycket längre körsträcka än vad jag har i min nuvarande elbil. Skillnaden är att jag för det mesta kan ladda medan jag gör annat, så det går i praktiken snabbare att ladda än att tanka bilen.

kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har tagit mig från södra Bohuslän till Tornedalen med elbil, det har fungerat hur bra som helst. Har laddat på hotellen och tre laddningar utöver det. Två av dessa skedde medan vi åt och gick till runt 90%.

Den tredje gick inte kombinera med maten då vi bjöds på middag av en släkting. Vi tänkte ladda på lite grann innan maten då slutmålet saknade laddstation och el behövdes nu på morgonen, men den laddstationen packade ihop precis när vi anlände. Det blev laddning på stationen bredvid efter middagen istället innan vi körde de två sista timmarna. 18 minuters laddning räckte. Imorgon laddar vi i Finland istället när vi handlar, för där är det billigare.

Man kan ju också notera att här i Tornedalen går det inte tanka bensin för tillfället, det är gigantiska köer med finska bilar till pumparna efter skattesänkningen. Dieseln är till och med billigare än deras eldningsolja (polttoöljy/PÖ). Enda gången det inte är kört är när det är helt slut bränsle på bensinstationerna.
Hur upplevde du sträckan mellan Stockholm - Sundsvall?

Där höll jag gå räckviddsångest och faktist första gången jag fick uppleva det.
Stor väg E4 och knappt några vettiga ställen att ladda elbilen på.

Gävlebron höll dom på bygga och Cirkle K hade redan, men cirkles laddare strulade ju.

Det jag fick mest förlita mig på var Okq8. Dyra laddare även det. Men deras grejor har alltid fungerat. Problemet var bara att många Ok saknade just laddmöjlighet därborta. Hudiksvall och Uppsala har!

Fanns nån dyr Ionity station har för mig det gick på 10kr kWh....så då tänkte jag att jag får bli bärgad om jag inte kommer till Uppsala 😅

Kan också tipsa om en kinarestaurang i Hudik. Dock får man gå en bit och finns bara två laddare. Säkert svor någon åt mig när jag stod där 2 timmar o laddade min bil laddas väldigt sakta även till 80% men då fick jag ju köra 100% för att komma fram 😂

Japp Finland är helt annan värld!
Kan tipsa om Lidl, deras laddare strular dock en massa och bara en kan ladda åt gången. Men väldigt få som använder dessa (kanske pga strul) men biłlig el ca 2kr. Fast det är CCS snabbladdare.

Det nyaste nya som har kommit är Motonet har börjat installera nya grejor riktigt moderna saker också ca 3kr.

Sen har du ST1 (gamla Shell) som storsatsar på laddning. Laddpunkter växer som svamp fram och inte bara en, inte bara två, inte bara tre.....allt från 6 och uppåt. Precis som Okq8 man plippar med bankkort igång. Men dessa är också rätt billiga ca 4kr kwh.

Sen har du Kärkkäinen ganska precis 100km från Svenska gränsen (Haparanda). Finns restauranger med Buffee och snabbladdning kostar ca 2kr.
Ja och behöver du toppa på och har ej så bråttom så stanna i Haparanda.
Finns flera destination laddare som kostar 2.50kr. Lite krånglig registrering i appen, men när den väl gjort så funkar det kalas.
Men gå inte i fällan att ladda på Ikea, Ikea hade förut gratis men nu är dessa i ockerfirman Recharge..... finns dock mittemot Ikea ST1 som likt finska varianten har enkel kortbetalning. Dock enorma köer till macken pga finnarna tankar fossila bränslen där.

Redigerat:
D djac skrev:
Fast om du bor i lägenhet så misstänker jag att adressen inte är Point Nemo, att ni har el indraget och att det finns laddning runt hörnet för dig, du vill bara kalla laddstationen för hemma? Bor du på en bensinmack? :)
Problemet med laddning "runt hörnet" är ju att man inte kan ställa bilen där över natten, som de som kan ladda hemma kan göra.

Köra iväg "runt hörnet" och ladda och sen måste man gå tillbaka och hämta bilen efter nån timme eller två.

kisumisu kisumisu skrev:
Hur upplevde du sträckan mellan Stockholm - Sundsvall?

Där höll jag gå räckviddsångest och faktist första gången jag fick uppleva det.
Stor väg E4 och knappt några vettiga ställen att ladda elbilen på.

Gävlebron höll dom på bygga och Cirkle K hade redan, men cirkles laddare strulade ju.

Det jag fick mest förlita mig på var Okq8. Dyra laddare även det. Men deras grejor har alltid fungerat. Problemet var bara att många Ok saknade just laddmöjlighet därborta. Hudiksvall och Uppsala har!

Kan också tipsa om en kinarestaurang i Hudik. Dock får man gå en bit och finns bara två laddare. Säkert svor någon åt mig nör jag syod där 2 timmar o laddade min bil laddas väldigt sakta även till 80% men då fick jag ju köra 100% för att komma fram 😂
Jag körde E45 och RV 365, det fanns gott om laddstationer längs vägen. Inte var tredje mil, men vid varje större samhälle.

AXS
Kul att tråden fortfarande är igång.

Nu 8 år senare har jag kört elbil dagligen. Åkt till fjällen, till andra länder och haft ungefär noll problem vad gäller själva eldriften.

Slutade planera laddning efter ett år ungefär och min gamla Tesla S drar mindre energi idag än en helt ny Volvo.
Största problemet är nog att vi inte hinner äta klart innan det är dags att flytta bilen.

Laddar på gatuparkering hemma och ibland på jobbet(dyrare och slöare).

(Sen är det en skitbil av massa andra anledningar)

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men har man ingen parkeringsplats blir det ju svårt att ha ens bil oavsett drivmedel 🤔
Hört talas om "gatuparkering"?

N Nerre skrev:
Hört talas om "gatuparkering"?
Stockholmare och en del i Göteborg känner till det. Inte så många andra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.