kisumisu
M Myckling skrev:
Jag kan ställa hur många procent tex 80 procent i menyn.

Jag laddar med 3 fas 11 kW.

Jag kör elvärmaren så behöver inte alls tomgång för att hålla värmen så länge det finns el i batteriet.

Tja, en normal 2-liters bensinmotor.
Vilken hybrid har du?

Klart det finns säkert allt numera.

Var nog Skoda hybrid som tom tog emot DC laddning. Vilket var ju rätt fiffigt. En hybrid behöver man ju just ladda oftare än en ren elbil (om man vill köra med el).

Fiffigt även med trefas (som man tycker borde vara standard, men inte så självklart när det gäller hybrider). Jag får ju ladda min hybrid ca 2.5 timma för att komma 5mil. Hade den tagit emot trefas hade den varit laddat på under en timma.....riktigt irriterande om man är iväg nånstans och har laddmöjligheter men inte tid.

Mikael_L
useless useless skrev:
Man måste alltså fortfarande förbereda sig för att veta om/vart man kan ladda innan man åker på långtur med bilen? Jag trodde utvecklingen kommit längre.
Jag antar att ifall man vill noggrant planera sin resa för minimalt antal laddstopp, kanske i kombination med priset för laddning, och gärna något trevligt ställe att stanna på så planerar man.

Men numera är väl laddare så vanliga överallt att man inte behöver planera så mycket, utan så fort gissometern säger att det är 15 mil kvar så börjar man spana efter och kör in på första bästa laddställe.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Nej. Inte på någon gatuparkering i gbg vad jag vet. Finns boendeparkering i p-hus som har laddning (4kr/kWh för 3.7kW)

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nej. Inte på någon gatuparkering i gbg vad jag vet. Finns boendeparkering i p-hus som har laddning (4kr/kWh för 3.7kW)
Då finns de ju i princip inga fördelar med att ha elbil. Inga ekonomiska i alla fall...

• Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag antar att ifall man vill noggrant planera sin resa för minimalt antal laddstopp, kanske i kombination med priset för laddning, och gärna något trevligt ställe att stanna på så planerar man.

Men numera är väl laddare så vanliga överallt att man inte behöver planera så mycket, utan så fort gissometern säger att det är 15 mil kvar så börjar man spana efter och kör in på första bästa laddställe.
Japp man planerar mer och det roliga med elbil har varit att man upptäckt nya ställen som man helt ärligt aldrig hade stannat med fossilen. Som Hudiksvall man bara kört förbi.....

Sen många ställen man stannat med fossilen är ej värt stanna med elbilen när det är antingen dyr laddning eller ingen laddning alls.

Kommer ju fler och fler ställen men det största problemet tycker jag är att man ska låsa folk i abbonemang och dyra priser. Sen att man har bara kanske en eller två laddplatser.

Som ganska nyligen elbilsägare - snart ett år sedan (någon kanske minns Audi q8 etron 55 2024) och kör minst 30 resor på 40 till 50 mil per år i södra Sverige, så är det i grunden inte något problem med laddning. Speciellt när vi åker till segelbåten är den ganska stora bilen full. Jag tycker dock att ett större batterie eller en effektivare bil hade varit att föredra för att slippa att alltid planera stopp där vi inte alltid vill. Tekniken utvecklas och dagens bilar går 5-10 mil längre med samma uppsättning på bilen, trots att vi har en ganska moderna bil, se BMW i3x där man nog kan räkna med en räckvidd på ca 60 mil vid faktisk körning. Det ska bli intressant att kör upp till Haparanda, där vi har släktingar!

Vår kördata från nästan ett helt år, visar på en praktisk maxräckvidd 100% till 5 % 42-45 mil på sommaren och 32-35 mil på vintern. Vid publikt laddning så fylls ju aldrig upp till 100 %, men mellan 80-90 % är ganska vanligt.

Ps. Jag tycker Nerres skepsis är sunt.ds

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men numera är väl laddare så vanliga överallt att man inte behöver planera så mycket, utan så fort gissometern säger att det är 15 mil kvar så börjar man spana efter och kör in på första bästa laladdställe.
Snarare när den säger 5 mil kvar.
I alla fall i den södra delen av Sverige.

D
useless useless skrev:
Man måste alltså fortfarande förbereda sig för att veta om/vart man kan ladda innan man åker på långtur med bilen? Jag trodde utvecklingen kommit längre.
Personliga preferenser avgör även i den frågan, likadant som med din fossilbil,du kan sätta dig och bara köra, det löser sig, men om du har egna tankar om vilka laddnätverk du vill använda, om du vill äta och ladda samtidigt, etc, så är det tillåtet att planera. För de som inte har såna tankar alls så är det bara att köra och ladda efterhand såklart. Jag är också en sån som tänker några timmar framåt, oavsett vilka drivmedel jag använder, bokar även hotell innan jag kör, gärna restaurang på kvällen om jag har specifika önskemål.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då finns de ju i princip inga fördelar med att ha elbil. Inga ekonomiska i alla fall...
Säger tvärtom.

2 identiska bilar.
Samma effekt ut på hjulen.
Samma försäkring och Samma skatt.

Den med bensin skulle kosta mig 8kr milen och el 15kr milen så skulle jag välja el alla dagar i veckan.

P Pligg85 skrev:
Säger tvärtom.

2 identiska bilar.
Samma effekt ut på hjulen.
Samma försäkring och Samma skatt.

Den med bensin skulle kosta mig 8kr milen och el 15kr milen så skulle jag välja el alla dagar i veckan.
Vilka bilar jämför du då? Är den finansiella kostnaden lika?

Alla köper inte helt nya bilar, utan de allra flesta köper någon form av bättre begagnad bil. Ska man då betala 100-200 000:- mer för bilen och sen ladda den för samma eller mer pengar per mil än vad motsvarande ICE-bil kostar är det ingen bra affär.

kisumisu
trähandtag trähandtag skrev:
Det ska bli intressant att kör upp till Haparanda, där vi har släktingar!
Får du ladda hos släkten?

Om inte så finns det destination 11kw

4 laddplatser ganska mittemot Leilani.

6st (eller var det ännu mer) vid nya simhallen.

Sen har du 2 vid ridstallet.

4st i Marielund (ishallen).

Kräver en registrering i appen Waybler. Men efter det bara ladda och kostnaden dras från kortet du lägger in i appen.
2.5kr kWh. Parkeringen är ju givetvis gratis 😉

ST1 har snabbladdning, har för mig det går på 4kr. Finns flera platser men som sagt enorma köer till macken, inget roligt ställe besöka.

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Många kan inte, får inte, och väldigt många vill inte.
Det är kanske dags att du landar här nere på jorden där det finns människor för vilka pengar fortfarande spelar roll.
Precis av samma anledning som man inte kan, får eller vill köpa en elbil?

useless useless skrev:
Nej, det måste man inte. Men eftersom jag inte visste hur det såg ut med laddare längs inlandsvägen så gjorde jag det för säkerhets skull.

Sedan kostar elen väldigt olika. Det går ofta att hitta snabbladdning för under 5bkr/kWh, men ibland kostar det strax under tian. Så det kan vara bra att kolla vart man skall ladda i alla fall. Konkurrensen har inte hunnit döda ockret ännu.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
men en ordnad gatuparkering av den modell som finns i Göteborg och Stockholm finns oftast inte.
Vet inte vad du menar med ordnad men att parkera efter en gata, där man hittar en ledig plats, med eller utan betalning, görs i överallt från städer som Uppsala, Linköping och Västerås till "hålor" som Lycksele, Åsele och Vilhelmina.

Huruvida den är mer ordnad i Göteborg och Stockholm får du gärna förklara.

• Gilla
Nerre
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
kisumisu kisumisu skrev:
Kräver en registrering i appen Waybler. Men efter det bara ladda och kostnaden dras från kortet du lägger in i appen.
Om mindre än 6 månader är det slut på det tramset. Då blir det krav på alla publika laddpunkter, gamla som nya, att det ska gå att göra direktbetalning utan registrering eller app.

Inte en dag för tidigt. 😀

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.