kisumisu kisumisu skrev:
Får du ladda hos släkten?

Om inte så finns det destination 11kw

4 laddplatser ganska mittemot Leilani.

6st (eller var det ännu mer) vid nya simhallen.

Sen har du 2 vid ridstallet.

4st i Marielund (ishallen).

Kräver en registrering i appen Waybler. Men efter det bara ladda och kostnaden dras från kortet du lägger in i appen.
2.5kr kWh. Parkeringen är ju givetvis gratis 😉

ST1 har snabbladdning, har för mig det går på 4kr. Finns flera platser men som sagt enorma köer till macken, inget roligt ställe besöka.
I morse (när jag åkte förbi) gick kön vid ST1 (gamla Shell) i Haparanda en bra bit ut på vägen. Och det finns gott om plats inne på gårdsplanen innan man hamnar på vägen. Det lär säkert vara värre nu.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
G
Ni får åka och tanka slut på deras soppa sen bara för att när priserna är "normala" igen..

Jävla mumintroll...

• Haha
kisumisu
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Man köper ett tilstånd för nån tusenlapp/mån för att få parkera på ett tjugotal gator. Måste flytta bilen vid sopdagar/snöröjning.
I min värld är det gatuparkering så fort man parkerar efter en gata. Tillstånd eller avgift påverkar inget.

• Gilla
Nerre och 2 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Vilka bilar jämför du då? Är den finansiella kostnaden lika?

Alla köper inte helt nya bilar, utan de allra flesta köper någon form av bättre begagnad bil. Ska man då betala 100-200 000:- mer för bilen och sen ladda den för samma eller mer pengar per mil än vad motsvarande ICE-bil kostar är det ingen bra affär.
Utan att prata detaljer så har du ju en poäng, som det ser ut nu så jobbas det för att fasa ut elbilarna, detta görs genom ständiga prissänkningar på fossilt bränsle, tanken är väl att bli som Venezuela.

Jag skulle dock inte betta på att detta är en riktning som kommer fortsätta.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inte vad du menar med ordnad men att parkera efter en gata, där man hittar en ledig plats, med eller utan betalning, görs i överallt från städer som Uppsala, Linköping och Västerås till "hålor" som Lycksele, Åsele och Vilhelmina.

Huruvida den är mer ordnad i Göteborg och Stockholm får du gärna förklara.
I Göteborg krävs P-tillstånd för att ens få parkera på natten. I Stockholm finns det gott om regler runt gratisparkeringen under natten. De flesta andra städer har inte detta behov då fastighetsägaren oftast ordnar med parkeringar.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Och om man knappt kör bil till vardags?

Folk som bilpendlar verkar inte riktigt kunna sätta sig in i situationen för folk som använder bilen främst till långresor (och som bara har en bil).
Jag har nog varit en bilbrukare av alla sorter, idag kör jag lite och utgår nästan alltid hemifrån men jag har tidvis kört väldigt mycket (tycker jag iaf >6.000mil per år) och kan fortfarande inte se att elbilen skulle vara ett problem, visst hade det förändrats men långtifrån ett problem.

Har en bekant som fortfarande har ett sådant jobb, elbil som tjänstebil och nämner regelbundet att det är den bästa bilen han haft någonsin.

P Pligg85 skrev:
2 identiska bilar.
P Pligg85 skrev:
Den med bensin skulle kosta mig 8kr milen och el 15kr milen så skulle jag välja el alla dagar i veckan
Vad menar du? För identisk produkt föredrar du att betala dubbla priset??? Fattar absolut ingenting.

kisumisu
G Greger_08 skrev:
Ni får åka och tanka slut på deras soppa sen bara för att när priserna är "normala" igen..

Jävla mumintroll...
Så har vi sen svenska tullen där "ajabaja inte göra såhär". Dock konstigt att finska tullen ej gör nåt.

Var ju ett jävla liv om polttoöljy!
Nå finnarna fick karma också för sin avundsjuka, minst 2 bensinstationer revs i Torneå och en står nu helt öde pga Ryssland. Själv har jag också "skrotat" dieselbilen. EL är dessutom billigare än polttoöljy 😅

Men nu när det är tvärtom går det bra. Finland har dock också regeln "max 10 liter i reservdunken". Finns säkert de som gör som vi svenskar gjorde förr i tiden. Sen ser man stora fordon tom bussar som tankar i Sverige på t ex Ingo. Där ska de dock ej finnas nån gräns man får tanka fullt.

Redigerat:
Attitudeswe
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Om mindre än 6 månader är det slut på det tramset. Då blir det krav på alla publika laddpunkter, gamla som nya, att det ska gå att göra direktbetalning utan registrering eller app.

Inte en dag för tidigt. 😀
Tyvärr är inte kortterminaler felfria heller. Spenderade 10min i regnet på att försöka starta "cheap charge" snabbladdare i regnet innan jag gav upp och körde en timme till till en laddare jag hade App till.

useless useless skrev:
Vilka bilar jämför du då? Är den finansiella kostnaden lika?

Alla köper inte helt nya bilar, utan de allra flesta köper någon form av bättre begagnad bil. Ska man då betala 100-200 000:- mer för bilen och sen ladda den för samma eller mer pengar per mil än vad motsvarande ICE-bil kostar är det ingen bra affär.
Fiktivt exempel ju.

Betalar hellre mycket mer för att köra el. o

Om det skulle vara tvärtom så det var dyrare skulle fördelarna med el överväga ändå.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? För identisk produkt föredrar du att betala dubbla priset??? Fattar absolut ingenting.
För att slippa äckelbränsle och oväsen under huven. Turbo som ska ladda, turbo som ska kyla.

Skulle elbilen vara påtagligt dyrare i drift så skulle jag absolut välja el ändå.

Bara trycka iväg med effekten helt utan fördröjning, 4 svarta spår bakom bilen och bara visslar lite lätt.

Inget jävla brölande och ändå går segt.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Tyvärr är inte kortterminaler felfria heller. Spenderade 10min i regnet på att försöka starta "cheap charge" snabbladdare i regnet innan jag gav upp och körde en timme till till en laddare jag hade App till.
Det var CheapCharge som inte fungerade igår. Servrarna deras hos CloudFlare var nere.

P Pligg85 skrev:
Fiktivt exempel ju.

Betalar hellre mycket mer för att köra el. o

Om det skulle vara tvärtom så det var dyrare skulle fördelarna med el överväga ändå.
Vilka är dessa fördelar då som vanliga "bilkonsumenter" gärna betalar mer för?

pacman42 pacman42 skrev:
De flesta andra städer har inte detta behov då fastighetsägaren oftast ordnar med parkeringar.
Det stämmer helt enkelt inte. Gatuparkering är att parkera efter en gata och det görs precis överallt. Eventuella avgifter, tillstånd eller "över natten" har inget med saken att göra.

Här ser du en bil med släp parkerad efter en gata, i detta fall E4 södergående i centrala Örnsköldsvik. En typisk gatuparkering. Om bilen har tillstånd, betalar avgift eller tänker stå över natten påverkar ingenting.

Screenshot_2026-07-10-11-21-48-900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilka är dessa fördelar då som vanliga "bilkonsumenter" gärna betalar mer för?
Jag betalar iofs gärna mer för att slippa stanna och tanka på bensinstationer på vintern. Mycket smidigare att bara ladda hemma.

Samma på längre resor, är smidigare att ladda på hotellet än längs vägen. Det är bara när man gör riktiga långresor så man måste snabbladda som det finns en liten nackdel.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.