1 831 958 läst ·
27 573 svar
1832k läst
27,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fast om du bor i lägenhet så misstänker jag att adressen inte är Point Nemo, att ni har el indraget och att det finns laddning runt hörnet för dig, du vill bara kalla laddstationen för hemma? Bor du på en bensinmack?Alfredo skrev:
Tyvärr är vissa brf/hyres och arbetsgivare väldigt negativa att låta folk ladda.D djac skrev:
Så är t ex min arbetsgivare, jag vill dock inte outa mig eller arbetsgivaren då jag annars trivs med mitt jobb!
Men jag har som sagt en 100% elbil som gör jobbet att köra mig hem-jobb-hem tom i -30 grader, så laddar jag hemma och betalar nada för parkering på jobbet. Hade tidigare en motorvärmare plats och arbetsgivaren fick pengar av mina laddningar till hybriden. Men dom hävdar det är säkerhetsrisk shuckoladda 🙄 och att man ska inte få "gratisbränsle" ändå brassar vissa sina motorvärmare med kupe dagarna långa som inte har några som helst skydd och lär också dra samma elmängd! Så gjorde även jag med min gamla Volvo och kontakten var ibland så varm så man brände fingrarna i den 😂 en kontakt tom smälte sönder.... Nu pratar jag om motorvärmare!
Så nej det är inte alla som kan ladda bilen billigt.
Det handlade ju inte om pris, sas det, utan att det inte är hemmakisumisu skrev:
Tyvärr är vissa brf/hyres och arbetsgivare väldigt negativa att låta folk ladda.
Så är t ex min arbetsgivare, jag vill dock inte outa mig eller arbetsgivaren då jag annars trivs med mitt jobb!
Men jag har som sagt en 100% elbil som gör jobbet att köra mig hem-jobb-hem tom i -30 grader, så laddar jag hemma och betalar nada för parkering på jobbet. Hade tidigare en motorvärmare plats och arbetsgivaren fick pengar av mina laddningar till hybriden. Men dom hävdar det är säkerhetsrisk shuckoladda 🙄 och att man ska inte få "gratisbränsle" ändå brassar vissa sina motorvärmare med kupe dagarna långa som inte har några som helst skydd och lär också dra samma elmängd! Så gjorde även jag med min gamla Volvo och kontakten var ibland så varm så man brände fingrarna i den 😂 en kontakt tom smälte sönder.... Nu pratar jag om motorvärmare!
Så nej det är inte alla som kan ladda bilen billigt.
Det du inte verkar fatta är att både el och bensin är oerhört hårt beskattade, så det är inga subventioner inblandade. Skulle regeringen vara vänligt inställd till fossilindustrin så hade väl inte bensin varit mer beskattad än normala varor. 25% moms. Allt över det är rena straffskatter. Man har ju till och med moms på skatten, vilket är helt absurt alltså få betala skatt på det man betalar i skatt. Och du får det att gå i fossilindustrins ledband.D djac skrev:Ja men här väljer vi att subventionera fossilt mer och mer istället, skatten är lägre på fossilt än el, det är orimligt, jag vet att några väljer att omvandla till km men eftersom det är energi så jämför jag skatt på just energi, det skulle ju innebära att min elskatt är lägre än de flesta andras eftersom min bil är snålare, haha.
Nåja, det kan nog hända en del framöver, nästa regering kommer sannolikt inte vara lika bundna av sina relationer med fossilindustrin som denna, hoppas det kommer märkas.
ignorance is blissL lbgu skrev:Det du inte verkar fatta är att både el och bensin är oerhört hårt beskattade, så det är inga subventioner inblandade. Skulle regeringen vara vänligt inställd till fossilindustrin så hade väl inte bensin varit mer beskattad än normala varor. 25% moms. Allt över det är rena straffskatter. Man har ju till och med moms på skatten, vilket är helt absurt alltså få betala skatt på det man betalar i skatt. Och du får det att gå i fossilindustrins ledband.
Det är knappast unikt för Sverige att beskatta energi.L lbgu skrev:Det du inte verkar fatta är att både el och bensin är oerhört hårt beskattade, så det är inga subventioner inblandade. Skulle regeringen vara vänligt inställd till fossilindustrin så hade väl inte bensin varit mer beskattad än normala varor. 25% moms. Allt över det är rena straffskatter. Man har ju till och med moms på skatten, vilket är helt absurt alltså få betala skatt på det man betalar i skatt. Och du får det att gå i fossilindustrins ledband.
Skillnaden är att i Sverige har vi lägre skatt på fossila drivmedel än våra grannländer. Det har till och med krävts regeländringar i EU för att Sverige ska kunna ha så låg skatt som man vill på fossila bränslen.
Hybriderna har buffert både uppåt och nedåt och ska laddas till 0-100%kisumisu skrev:
Du bara plågar batteriet och bensinmotorn med den! Beror ju givetvis hur man kör. Men som i min kan man inte ens programmera att sluta ladda vid 80%...nä den skall ladda alltid till 100%. Man måste själv avbryta laddningen om man ska hålla det här! Vid längre resor med bensin kan batteriet gå så lågt som 6%.
Tänker man så klarar sig nästan alla utan bil helt, bara byta jobb eller flytta och börja cykla. Mycket bättre för miljön och dessutom behöver man inte fundera på ett par procent skatt hit eller dit och vad som är rättvist. Dessutom kan man spara en rejäl slant på att arbeta istället för att skriva här.D djac skrev:
Men det är klart en cykel är inte lika cool på uppfarten.
Långresor gör man bara någon gång per år och då åker man taxi eller hyr bil.
Det finns väl hela skalan av länder. Finns till och med länder som subventionerar bensin på riktigt, alltså att priset vid pump är lägre än världsmarknadspriset, till de som har högre skatter än vad vi har.Nicke Nyfiken skrev:
Min åsikt är att det borde beskattas som andra varor. Varför ska det vara mer skatt på 1 liter bensin än på en liter Coca Cola? Finns ingen vettig logik i det förutom politiker som beter sig som gamar.
Sen detta med moms på skatten måste du väl hålla med är helt absurt.
EU har sällan rätt, stort misstag att gå med i det byråkratiska monstret.. Förekommer moms på skatten även i andra EU-länder?Nicke Nyfiken skrev: