1 831 660 läst ·
27 567 svar
1832k läst
27,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
De facto är det ju det. Bara att räkna baklänges på olika bränslen och se att skatterna inte är satta på de grunder du antyder.D djac skrev:
Jag förstår inte behovet att förvrida det man pratar om när även den objektiva sanningen ger stöd för ens övergripande poäng.
EX60 batteri går att byta, inga problem. Men, ja, det är en jävla soppa fn, marknaden har inte löst detta än. Det tar väl 10 år kanske.P PHPersson skrev:Det tragiska… tycker jag… är att det verkar som att även bilar blir slit och släng oavsett drivlina.
Det går inte att laga / greja med dem själv, det krävs mer och mer specialkunskap ihop med att det blir svårare när tex EX60ins batterier byggs ihop med bilen. Går det ens att laga efter en krock?
Så bilarna blir som en diskmaskin, även småfel kommer göra det billigare att köpa nytt. Precis som tillverkaren såklart vill eftersom det är billigare med en robot än en människa.
Bra för miljö, arbetstillfällen? Knappast
Om det skulle vara så så skulle ju den fossila skatten öka varje månad, bilarna blir allt effektivare, bensinen, som bara blir allt billigare per liter skulle vandrat en omvänd väg, så nej det påståendet finns det inga spår av bevis för.Nötegårdsgubben skrev:
Ser inte ideen med att behöva ha både laddbox, elmotorer, batteri och en vanlig fossilmotor. Väldigt onödigt.P PHPersson skrev:
De flesta som kör hybrid idag behöver det inte.
Granne som kör nyare volvo hybrid som inte kan köra på batteri på vintern för då är värmen kass. Hade tagit för givet att klara alla kortare resor på batteri med laddmöjlighet både hemma och på jobb.
Jag skulle säga att jag har svårt att se hur en normalklipsk person i Sverige inte skulle klara köra elbil.P Pligg85 skrev:Ser inte ideen med att behöva ha både laddbox, elmotorer, batteri och en vanlig fossilmotor. Väldigt onödigt.
Granne som kör nyare volvo hybrid som inte kan köra på batteri på vintern för då är värmen kass. Hade tagit för givet att klara alla kortare resor på batteri med laddmöjlighet både hemma och på jobb.
Ingen som passar ännu utifrån behov och mervärde för oss.D djac skrev:
Kombi, dra hästkärror, privatägd, etc.
Det finns men börjar runt 800" och med 1500mil/år, nja då får den gamla V90CC rulla vidare lite till.
Men det har vi ju konststerat några gånger tidigare.😉
Flesta ja men inte alla, hur tänker ni som säger att elbil passar alla?P Pligg85 skrev:Ser inte ideen med att behöva ha både laddbox, elmotorer, batteri och en vanlig fossilmotor. Väldigt onödigt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Jag tror det varierar rätt stort. Det finns väl någon undersökning från Tyskland som stödjer din tes, och det stämmer inte nödvändigtvis i Sverige, men delvis kanske. Jag vet folk som köpt hybridbil och bor så de inte kan ladda: Då är en pluginhybrid såklart meningslös, men en hybrid som inte är plugin, kan fortfarande göra nytta. Sen har vi de som laddar sin hybrid varje dag och kör till och från jobb/affärer etc, där är istället antalet mil på fossildrift väldigt lågt.Nötegårdsgubben skrev:
Men som sagt, spännvidden är nog stor. När E85 gjorde så man kunde få en "miljöbil" och köra genom trängselskattetullarna utan att betala så blev det många bilar med den tekniken sålda och väldigt många tankade aldrig E85, antingen för att de inte orkade tanka oftare eller för att de köpt en bil av en tillverkare som inte hanterade det särskilt väl. Dock fanns såklart den andra gruppen också, som mer eller mindre uteslutande körde på E85, jag tillhörde den gruppen.