D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej det är den inte.

Det är inte vi som omvandlar, det är du. Skatten är inte bestämd på det sätt du vill räkna och det vet du.
Haha, nej det är ingen kilometerskatt!

useless useless skrev:
Elbilen blir aldrig billigare än andrahandsvärdet på batteriet.
Jo… högst troligt är värdet i en bil lägre eftersom det är ett arbete (som dessutom kräver utbildning) att plocka ur batteriet.

D djac skrev:
Haha, nej det är ingen kilometerskatt!
De facto är det ju det. Bara att räkna baklänges på olika bränslen och se att skatterna inte är satta på de grunder du antyder.

Jag förstår inte behovet att förvrida det man pratar om när även den objektiva sanningen ger stöd för ens övergripande poäng.

P PHPersson skrev:
Det tragiska… tycker jag… är att det verkar som att även bilar blir slit och släng oavsett drivlina.
Det går inte att laga / greja med dem själv, det krävs mer och mer specialkunskap ihop med att det blir svårare när tex EX60ins batterier byggs ihop med bilen. Går det ens att laga efter en krock?
Så bilarna blir som en diskmaskin, även småfel kommer göra det billigare att köpa nytt. Precis som tillverkaren såklart vill eftersom det är billigare med en robot än en människa.
Bra för miljö, arbetstillfällen? Knappast
EX60 batteri går att byta, inga problem. Men, ja, det är en jävla soppa fn, marknaden har inte löst detta än. Det tar väl 10 år kanske.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett exempel på en nästan ny BMW som skrotades (inte reparerades utan fick lösas in av fb) efter lättare krock. Batteribyte dyrare än bilens värde.

• Wow
  • Arg
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
A AndersS skrev:
Nä, har sista tio åren kunnat starta bränslevärmare, motor och kupe, från app i mobilen.😉
Så det är kravet på elbil när det blir byte.
Vad är det för bil du har som bränslevärmaren även värmer upp motorblocket?

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Volvo, värmer kylarvattnet.
Är standard då tillskottsvärme kan behövas vid körning och många minusgrader. Sitter även elektriskt "kylarspjäll".

D
De facto är det ju det. Bara att räkna baklänges på olika bränslen och se att skatterna inte är satta på de grunder du antyder.

Jag förstår inte behovet att förvrida det man pratar om när även den objektiva sanningen ger stöd för ens övergripande poäng.
Om det skulle vara så så skulle ju den fossila skatten öka varje månad, bilarna blir allt effektivare, bensinen, som bara blir allt billigare per liter skulle vandrat en omvänd väg, så nej det påståendet finns det inga spår av bevis för.

P PHPersson skrev:
Är inte det jättebra att kunna köra 90-95% på el om man inte kan ha en elbil? Måste ju alla som inte gillar olja tycka är bättre om alternativet är 0% el?
Ser inte ideen med att behöva ha både laddbox, elmotorer, batteri och en vanlig fossilmotor. Väldigt onödigt.
De flesta som kör hybrid idag behöver det inte.

Granne som kör nyare volvo hybrid som inte kan köra på batteri på vintern för då är värmen kass. Hade tagit för givet att klara alla kortare resor på batteri med laddmöjlighet både hemma och på jobb.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
P Pligg85 skrev:
Ser inte ideen med att behöva ha både laddbox, elmotorer, batteri och en vanlig fossilmotor. Väldigt onödigt.

Granne som kör nyare volvo hybrid som inte kan köra på batteri på vintern för då är värmen kass. Hade tagit för givet att klara alla kortare resor på batteri med laddmöjlighet både hemma och på jobb.
Jag skulle säga att jag har svårt att se hur en normalklipsk person i Sverige inte skulle klara köra elbil.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag skulle säga att jag har svårt att se hur en normalklipsk person i Sverige inte skulle klara köra elbil.
Ingen som passar ännu utifrån behov och mervärde för oss.
Kombi, dra hästkärror, privatägd, etc.
Det finns men börjar runt 800" och med 1500mil/år, nja då får den gamla V90CC rulla vidare lite till.
Men det har vi ju konststerat några gånger tidigare.😉

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:

Flesta ja men inte alla, hur tänker ni som säger att elbil passar alla?

Fairlane
Ett av problemen är att laddhybrider inte körs så, utan betydligt mer på bensin i verkligheten än enligt körcyklerna.
Jag tror det varierar rätt stort. Det finns väl någon undersökning från Tyskland som stödjer din tes, och det stämmer inte nödvändigtvis i Sverige, men delvis kanske. Jag vet folk som köpt hybridbil och bor så de inte kan ladda: Då är en pluginhybrid såklart meningslös, men en hybrid som inte är plugin, kan fortfarande göra nytta. Sen har vi de som laddar sin hybrid varje dag och kör till och från jobb/affärer etc, där är istället antalet mil på fossildrift väldigt lågt.

Men som sagt, spännvidden är nog stor. När E85 gjorde så man kunde få en "miljöbil" och köra genom trängselskattetullarna utan att betala så blev det många bilar med den tekniken sålda och väldigt många tankade aldrig E85, antingen för att de inte orkade tanka oftare eller för att de köpt en bil av en tillverkare som inte hanterade det särskilt väl. Dock fanns såklart den andra gruppen också, som mer eller mindre uteslutande körde på E85, jag tillhörde den gruppen.

D djac skrev:
”Alla” klarar det men alla tycker inte det är värt uppoffringen eller har råd.

• Gilla
Nerre
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det gör väl typ 99% av alla värmare? Dvs värmer kylarvattnet som i sin tur värmer kupen via det vanliga värmepaketet.

• Gilla
Nerre och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.