1 831 660 läst ·
27 567 svar
1832k läst
27,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Köra den kan väl alla som kan köra en bil eller menar du att välja att äga en elbil istället för en traditionell bil? I så fall förstår jag inte vad avsaknaden av realistisk laddmöjlighet har med klipskhet att göra om du nu inte menar att man är korkad som bor i en lägenhet som saknar parkeringsplats.D djac skrev:
Ja, givetvis blir det en smärre kostnad för att ta hand om bilen. Men det är det ju även idag när du skrotar en bil.P PHPersson skrev:
Poängen är att fungerande begagnade elbilar aldrig kommer att kosta 20 000:- om batteriet är värt 60 000:-.
Det finns gott om laddningsmöjligheter, ladda hemma är billigast, det som är hindret är alltså att det fossila är så billigt att det fortfarande kan ses som rekommendationen.Alfredo skrev:
Köra den kan väl alla som kan köra en bil eller menar du att välja att äga en elbil istället för en traditionell bil? I så fall förstår jag inte vad avsaknaden av realistisk laddmöjlighet har med klipskhet att göra om du nu inte menar att man är korkad som bor i en lägenhet som saknar parkeringsplats.
Tyvärr!Nicke Nyfiken skrev:
Utvecklingen går åt andra hållet.
Volvo skryter om sin "Cell-to-body" teknik i nya EX60.
Batterimodulerna är integrerade direkt i karossen utan någon traditionell batterilåda.
Vad händer om ett sådant batteri ger upp?
Är bilen färdig för skroten då?
Det kan ju jämföras med Tesla Model S som kom 2013. Där tar ett komplett batteribyte 90 sekunder i en helt automatiserad process.
Det är därför vi behöver rätt politiker, rätt politiska beslut och i slut lagar angående det här!
Men tom här reagerar folk negativt när EU försöker.
Sen att EU har många andra sjuka förslag och beslut håller jag med.
Men just det här med att kunna reparera saker borde lagstiftas hårdare på!
Tom USA som är så kapitalistiska har väl lagar "right to repair"…!
Det är vad folk tror.useless skrev:
Men i de flesta bilar med bränslevärmare värms bara värmepaketer. Kylvattnet cirkulerar så dåligt att det skulle ta timmar att värma upp motorblocket på vintern och så länge går det sällan att ha igång bränslevärmaren eftersom batteriet dräneras.
Det finns undantag naturligtvis.
Det är inga problem att byta batteriet i EX60! Sluta driva den sagan.kisumisu skrev:
Tyvärr!
Det är därför vi behöver rätt politiker, rätt politiska beslut och i slut lagar angående det här!
Men tom här reagerar folk negativt när EU försöker.
Sen att EU har många andra sjuka förslag och beslut håller jag med.
Men just det här med att kunna reparera saker borde lagstiftas hårdare på!
Tom USA som är så kapitalistiska har väl lagar "right to repair"…!
I fossilbilar ja...men elbilar har ju oftast en värmepump som faktist är därmed mycket snabbare och effektivare att göra värme.useless skrev:
Sedan finns det ju såklart till fossilt bensin/dieselvärmare som gör samma sak. Men långtifrån alla har detta.
Sen finns det slangvärmare som går på el som gör också detta. Men dessa helt värdelösa, räcker att bilen lutar lite så bränns värmaren sönder 😂
Var inte jag som skrev om den.K karlmb skrev:
Bara citerade och ja jag tycker bilarna borde ha batterier som en lekman kan byta ut! Det har väl knappt nån idag?!
Min pluginhybrid har under bakluckeutrymmet nån batteripack som kanske går lätt byta själv vet ej 👍 vill inte öppna upp och förlora garantin i onödan. Men när garantin går ut skall detta undersökas vidare 😎
Obs jag har även 100% elbil och gillar elbilar annars!
Alla elbilar har väl detta inbyggt?!A AndersS skrev:
Det jag dock tycker att det borde vara opensource på programvarorna. Men det är det väl inte på dagens fossilvärmare heller?
Så där kan jag väl erkänna att jag saknar min gamla dieselvärmare. Den hade en separat EGEN fjärrkontroll inga appar, inga mobiler och framförallt inga abbonemang!
Även om pluginhybrid var inkörsporten till elbil för mig så hoppas jag att dessa försvinner!A AndersS skrev:
Du bara plågar batteriet och bensinmotorn med den! Beror ju givetvis hur man kör. Men som i min kan man inte ens programmera att sluta ladda vid 80%...nä den skall ladda alltid till 100%. Man måste själv avbryta laddningen om man ska hålla det här! Vid längre resor med bensin kan batteriet gå så lågt som 6%.
Långsam laddning på enfas max 16A.
Finns ingen värmepump bensinmotorn behövs ändå på tomgång för att få värme i bilen när det behövs.
Sen är ju motorerna i dessa bilar i minsta laget. Säkert för att få plats med två.
Nötegårdsgubben skrev:
Känner inte till bakgrunden till er diskussion men vad jag läst mig till så är energiskatten för närvarande inkl. moms på:D djac skrev:
El 45 öre/kWh
Diesel 44 öre/kWh
Bensin 9 öre/kWh
Synpunkten är sen att om man använder dessa till att driva en bil så är elbilen så effektiv och bensinbilen så ineffektiv att man ska mäta i skatt per kilometer för att få det till att fossil energi är högre beskattad, lite rök och speglar helt enkelt.Nicke Nyfiken skrev:
😂D djac skrev:
Energi kan mätas i enheten kWh bland annat.
Aldrig hört att man mäter energi i enheten kilometer.
Redigerat: