1 831 515 läst ·
27 566 svar
1832k läst
27,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag tänkte det var smart först, tills jag kom ihåg vad det är som kostar i en bil. En del tror det är de dyra batterierna idag. Det är det inte.P Pligg85 skrev:
Det är all teknik, alla komponenter, dess mjukvara osv.
Att då bygga hybrider där tekniken i princip fördubblas, det är totalt hål i huvet.
Det är bara att titta vad de som lagar dagens el- och hybrider lägger upp.
Hybrider är botala missfoster när det kommer till lösningarna, reservdelar, mjukvaran. Låsta mjukvaror som omöjliggör byte till delar från skroten, inga reservdelar annat än typ komplett batteri för 100 papp (litet hybridbatteri alltså..) osv osv.
Undantag finns förstås som alltid, tydligen ska Renault av alla ha nästan varje skruv upplagd som reservdel. Det ska de ha cred för. Renualt...
Elbilarna har liknande problem, men dels finns det fler av samma modell så de som söker lösningar på alla sjuka problem har ett större kundunderlag och finner lättare ekonomi i sina forensisnka projekt, samma sak med hårdvaran, finns det en stor makrnad så kan man både 3D-printa och hitta lösningar iaf att använda alternativa delar, eller tom pirat om det är en populär bilmodell.
Så hybriderna är inte bara onödigt komplicerade att producera, de är än värre när det kommer till användande och reparationer. Är helt övertygad om att det vi kommer att se tidigast på skroten är inte ens de billiga kinesiska elbilarna, utan alla hybrider, oavsett märke. Allt från Kia till Mercedes, det är bara skräp så snart det tappat maskinförsäkringsskyddet.
Det tragiska… tycker jag… är att det verkar som att även bilar blir slit och släng oavsett drivlina.K karlmb skrev:Jag tänkte det var smart först, tills jag kom ihåg vad det är som kostar i en bil. En del tror det är de dyra batterierna idag. Det är det inte.
Det är all teknik, alla komponenter, dess mjukvara osv.
Att då bygga hybrider där tekniken i princip fördubblas, det är totalt hål i huvet.
Det är bara att titta vad de som lagar dagens el- och hybrider lägger upp.
Hybrider är botala missfoster när det kommer till lösningarna, reservdelar, mjukvaran. Låsta mjukvaror som omöjliggör byte till delar från skroten, inga reservdelar annat än typ komplett batteri för 100 papp (litet hybridbatteri alltså..) osv osv.
Undantag finns förstås som alltid, tydligen ska Renault av alla ha nästan varje skruv upplagd som reservdel. Det ska de ha cred för. Renualt...
Elbilarna har liknande problem, men dels finns det fler av samma modell så de som söker lösningar på alla sjuka problem har ett större kundunderlag och finner lättare ekonomi i sina forensisnka projekt, samma sak med hårdvaran, finns det en stor makrnad så kan man både 3D-printa och hitta lösningar iaf att använda alternativa delar, eller tom pirat om det är en populär bilmodell.
Så hybriderna är inte bara onödigt komplicerade att producera, de är än värre när det kommer till användande och reparationer. Är helt övertygad om att det vi kommer att se tidigast på skroten är inte ens de billiga kinesiska elbilarna, utan alla hybrider, oavsett märke. Allt från Kia till Mercedes, det är bara skräp så snart det tappat maskinförsäkringsskyddet.
Det går inte att laga / greja med dem själv, det krävs mer och mer specialkunskap ihop med att det blir svårare när tex EX60ins batterier byggs ihop med bilen. Går det ens att laga efter en krock?
Så bilarna blir som en diskmaskin, även småfel kommer göra det billigare att köpa nytt. Precis som tillverkaren såklart vill eftersom det är billigare med en robot än en människa.
Bra för miljö, arbetstillfällen? Knappast
Är inte det jättebra att kunna köra 90-95% på el om man inte kan ha en elbil? Måste ju alla som inte gillar olja tycka är bättre om alternativet är 0% el?P Pligg85 skrev:
Ja men här väljer vi att subventionera fossilt mer och mer istället, skatten är lägre på fossilt än el, det är orimligt, jag vet att några väljer att omvandla till km men eftersom det är energi så jämför jag skatt på just energi, det skulle ju innebära att min elskatt är lägre än de flesta andras eftersom min bil är snålare, haha.Nicke Nyfiken skrev:
Nåja, det kan nog hända en del framöver, nästa regering kommer sannolikt inte vara lika bundna av sina relationer med fossilindustrin som denna, hoppas det kommer märkas.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Ett av problemen är att laddhybrider inte körs så, utan betydligt mer på bensin i verkligheten än enligt körcyklerna.
Sen är det kanske inte då många som tror att de som kör laddhybrid inte normalt lika gärna skulle kunna köra på el.
Jag har haft två laddhybrider och även om det är fem år sen jag gjorde mig av med den sista kan jag säga att jag redan då underskattade hur lätt det skulle vara att klara sig med bara el. Och det har blivit än enklare sen dess.
Så nej, man måste inte tycka att laddhybrider är bättre än ingenting om man vill bli av med avgasbilarna. Även om det är en ok instegsdrog.
Sen är det kanske inte då många som tror att de som kör laddhybrid inte normalt lika gärna skulle kunna köra på el.
Jag har haft två laddhybrider och även om det är fem år sen jag gjorde mig av med den sista kan jag säga att jag redan då underskattade hur lätt det skulle vara att klara sig med bara el. Och det har blivit än enklare sen dess.
Så nej, man måste inte tycka att laddhybrider är bättre än ingenting om man vill bli av med avgasbilarna. Även om det är en ok instegsdrog.
Skogsägare
· 23 334 inlägg
Fast nu var det inte vad han skrev… han skrev 50-100 mil av 1000 och då tycker jag hybrid är bra. En hybrid som körs på tex bensin är såklart inte bra för miljön. Kan vara bra av andra själ dock.Nötegårdsgubben skrev:
Ett av problemen är att laddhybrider inte körs så, utan betydligt mer på bensin i verkligheten än enligt körcyklerna.
Nä, har sista tio åren kunnat starta bränslevärmare, motor och kupe, från app i mobilen.😉kisumisu skrev:
Så det är kravet på elbil när det blir byte.
Skogsägare
· 23 334 inlägg
Fast behovet av att ha bensinmotorn med det körmönstret är ju sannolikt noll, så jag förstår ärligt talat inte vad du försvarar eller varför.
Det finns exempel när en elbil inte klarar uppgiften, men det där är med största sannolikhet inte ett av dem.
Det finns exempel när en elbil inte klarar uppgiften, men det där är med största sannolikhet inte ett av dem.
Räcker att man har en Husvagn…Nötegårdsgubben skrev: