1 831 396 läst ·
27 566 svar
1831k läst
27,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det var knappast att den var äcklig eller ineffektiv? Snarare att elen prismässigt konkurrerat ut oljan. Skillnaden ligger i att elen finns i ”oändlighet” i husen, hade det varit samma i bilar hade alla fordon redan varit eldrivna. Nu kommer de ta ytterligare ett tag.P Pligg85 skrev:Intressant att så många försvarar oljan.
Skicka vi inte ut oljebrännaren före millennieskiftet för oljan var äcklig, dyr och ineffektiv?
Nu finns det samma resa att göra på bilarna.
All fossil tankning bidrar till ökad efterfrågan på globala marknaden. Nu köper vi inte direkt av dessa länder som är värst men all olja vi köper från exempelvis Norge hade de kunnat sålt till andra så.
Främst då är det för min del enkelheten i dem. Elmotor och ut på drivlina.
Förr kunde jag uppskatta en välbyggd motor, med alla komplexa delar och lösningar.
Nu blir man bara äcklad av dessa metallklumpar som ska vrida vevaxel och friktion som skapar värme. Det pågår så jäkla mycket annat än att driva bilen framåt.
Elbil idag ca 1,5 kwh milen. Bensin energimängd strax under 10 kwh ur litern.
Kommer du inte ner till 0,15 liter milen i förbrukning är det en oljebrännare för värme som man göder under huven.
Dessutom används elen primärt för att skapa värme i husen, det är mycket lättare än att skapa rörelseenergi eftersom 1kW blir 1kW. Vid värme kanske 1kW blir 4kW när man tar extern energi.
Jag undrar detsamma!P Pligg85 skrev:Intressant att så många försvarar oljan.
Skicka vi inte ut oljebrännaren före millennieskiftet för oljan var äcklig, dyr och ineffektiv?
Nu finns det samma resa att göra på bilarna.
All fossil tankning bidrar till ökad efterfrågan på globala marknaden. Nu köper vi inte direkt av dessa länder som är värst men all olja vi köper från exempelvis Norge hade de kunnat sålt till andra så.
Främst då är det för min del enkelheten i dem. Elmotor och ut på drivlina.
Förr kunde jag uppskatta en välbyggd motor, med alla komplexa delar och lösningar.
Nu blir man bara äcklad av dessa metallklumpar som ska vrida vevaxel och friktion som skapar värme. Det pågår så jäkla mycket annat än att driva bilen framåt.
Elbil idag ca 1,5 kwh milen. Bensin energimängd strax under 10 kwh ur litern.
Kommer du inte ner till 0,15 liter milen i förbrukning är det en oljebrännare för värme som man göder under huven.
Jag själv är en nostalgiger, snåljåp, reparerare, Ett gammalt knep är bättre än en påse nya etc......
Så förstår jag inte varför människor som är beredda att överge allt de äger idag (fysisk media film, musik, spel ska "streamas").
Överger glödlampans fina sken för kallt flimmrande CFL och blå äcklig LED. Etc etc är så fasta att bilen måste gå med bara bensin eller diesel 🤔
Elen hemma är billigare än bensin och diesel så den kalkylen håller även för elbil.P PHPersson skrev:Det var knappast att den var äcklig eller ineffektiv? Snarare att elen prismässigt konkurrerat ut oljan. Skillnaden ligger i att elen finns i ”oändlighet” i husen, hade det varit samma i bilar hade alla fordon redan varit eldrivna. Nu kommer de ta ytterligare ett tag.
Dessutom används elen primärt för att skapa värme i husen, det är mycket lättare än att skapa rörelseenergi eftersom 1kW blir 1kW. Vid värme kanske 1kW blir 4kW när man tar extern energi.
Ditt enda konkreta är att batteriet i elbilen inte räcker oändligt?
Det argumentet är ju vatten värt för de allra flesta. Hur många pressar dagligen 50 mil?
De 2 gånger per år man åker så lägg 2x20 minuter på tanka och lev med bekvämligheten av el resterande tiden.
Bara två knapptryckningar på klockan så startar man AC nu på sommaren. Bilen är 19c i kupen på någon minut.
Kraften som kommer direkt, ingen varmkörning eller nedkylning av motor.
Har svårt att tro en som testat 500+ hk i en elbil inte är imponerad att ljudlöst dra iväg med prestanda som kväver många sportiga bensinbilar som kostar 5ggr så mycket.
Precis!P Pligg85 skrev:
Tänk som en mobil (visst jag vet att det är annorlunda förhållanden osv) samma litium teknik.
Jag laddar min 3år gamla Oneplus minst 2ggr/dygn.
Telefonen är uppe i minst 2000 laddningscyklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Står dock inte destå mer hur många ggr jag laddat. Enda som står att den tappat 13%.
Men en bil som laddas 2000 gånger, räckvidd ska vi dra ner lite till 300km.
2000*300=600 000km.
Dock håller jag med om att batteriyekniken bör förbättras speciellt på det sättet att tvinga alla biltillverkare till enkelt utbytbara batterier!
Älskar alla som säger:
"Aldrig elbil, hålla på stoppa in sladd varje dag. En gång i veckan max ska man tanka"
Sen tar de upp sin smarta telefon för att stödladda och man påpekar att deras gamla minsann höll en vecka men nu laddar du varje dag.
"Aldrig elbil, hålla på stoppa in sladd varje dag. En gång i veckan max ska man tanka"
Sen tar de upp sin smarta telefon för att stödladda och man påpekar att deras gamla minsann höll en vecka men nu laddar du varje dag.
Utvecklingen går åt andra hållet.kisumisu skrev:
Volvo skryter om sin "Cell-to-body" teknik i nya EX60.
Batterimodulerna är integrerade direkt i karossen utan någon traditionell batterilåda.
Vad händer om ett sådant batteri ger upp?
Är bilen färdig för skroten då?
Det kan ju jämföras med Tesla Model S som kom 2013. Där tar ett komplett batteribyte 90 sekunder i en helt automatiserad process.
Du som många andra verkar ha svårt att förstå vissa saker, tex:P Pligg85 skrev:Elen hemma är billigare än bensin och diesel så den kalkylen håller även för elbil.
Ditt enda konkreta är att batteriet i elbilen inte räcker oändligt?
Det argumentet är ju vatten värt för de allra flesta. Hur många pressar dagligen 50 mil?
De 2 gånger per år man åker så lägg 2x20 minuter på tanka och lev med bekvämligheten av el resterande tiden.
Bara två knapptryckningar på klockan så startar man AC nu på sommaren. Bilen är 19c i kupen på någon minut.
Kraften som kommer direkt, ingen varmkörning eller nedkylning av motor.
Har svårt att tro en som testat 500+ hk i en elbil inte är imponerad att ljudlöst dra iväg med prestanda som kväver många sportiga bensinbilar som kostar 5ggr så mycket.
- det finns många människor som inte har råd att köpa en 500+hk elbil som går rimligt långt även på vintern.
- det finns många människor som ha behov att dra släp och då passar inte alltid elbilen perfekt
- en del prioriterar valfrihet, atr kunna stanna var man vill och inte åka efter laddare. Slippa fundera på om hotellet man skall bo på har laddare
- en del kan inte ladda hemma och då blir inte alltid elbil bra
- en del är rädda för dyra problem och köper en bra bil för 20000kr, finns inte så många elbilar för de pengarna
Etc
Vart får du en bra bil för 20.000kr.P PHPersson skrev:Du som många andra verkar ha svårt att förstå vissa saker, tex:
- det finns många människor som inte har råd att köpa en 500+hk elbil som går rimligt långt även på vintern.
- det finns många människor som ha behov att dra släp och då passar inte alltid elbilen perfekt
- en del prioriterar valfrihet, atr kunna stanna var man vill och inte åka efter laddare. Slippa fundera på om hotellet man skall bo på har laddare
- en del är rädda för dyra problem och köper en bra bil för 20000kr, finns inte så många elbilar för de pengarna
Etc
Du jämför olika kategorier.
En som åker långt och drar mycket släp och behöver en pålitlig bil kör inte en 20K bil.
Av samma anledning man inte köper en ny elbil som slit och släng.
Jag en kompis som kör runt i en 9-5a för 20 000 och han kör långt tämligen ofta. Han har en stuga i Dalsland. Han köper bilar för 20’ håller liv i dem så långe det går till rimliga kostnader och sedan byter han efter kanske 5år. Svårt att slå det ekonomiskt.P Pligg85 skrev:
Elbilar kommer det och jag bra bilar som ix3 tex kommer som beg för 200’ tror jag fossilbilen är död. Dvs om kanske 4-5år men tills det får man väl bara acceptera att elbil än så länge inte är för alla.
Edit: han köper såklart inte alltid för 20, kan vara 25, 30 eller 15 men poängen är att ingen elbil slår det ekonomiskt och alla vill eller kan inte köpa bilar för galet mycket pengar.
Som sagt. Inte konsument som köper en bättre beg av något slag. Han ska va det allra billigaste som rullar och gillar uppenbarligen att skruva och fixa och kan leva med 25.000 mil och alla fel som kommer.P PHPersson skrev:Jag en kompis som kör runt i en 9-5a för 20 000 och han kör långt tämligen ofta. Han har en stuga i Dalsland. Han köper bilar för 20’ håller liv i dem så långe det går till rimliga kostnader och sedan byter han efter kanske 5år. Svårt att slå det ekonomiskt.
Elbilar kommer det och jag bra bilar som ix3 tex kommer som beg för 200’ tror jag fossilbilen är död. Dvs om kanske 4-5år men tills det får man väl bara acceptera att elbil än så länge inte är för alla.
Edit: han köper såklart inte alltid för 20, kan vara 25, 30 eller 15 men poängen är att ingen elbil slår det ekonomiskt och alla vill eller kan inte köpa bilar för galet mycket pengar.
De som kör sådana bilar är som 2a eller 3e bil på uppfarten, en som man pendlar 1 mil till jobbet med eller köper några dunkar bensin till snöslungan och bara ställer in i skuffen.
Ta en vanlig familj med 2-3 barn som behöver en driftsäker bil varje dag och kör ett par längre roadtrips per år. Ligger på 1500-2000 mil per år och nöjer sig med att besiktiga en gång per år och serva en gång på verkstad.
De kör inte en 20K bil
Elbil är perfekt för många, bara inte för alla.P Pligg85 skrev:Som sagt. Inte konsument som köper en bättre beg av något slag. Han ska va det allra billigaste som rullar och gillar uppenbarligen att skruva och fixa och kan leva med 25.000 mil och alla fel som kommer.
De som kör sådana bilar är som 2a eller 3e bil på uppfarten, en som man pendlar 1 mil till jobbet med eller köper några dunkar bensin till snöslungan och bara ställer in i skuffen.
Ta en vanlig familj med 2-3 barn som behöver en driftsäker bil varje dag och kör ett par längre roadtrips per år. Ligger på 1500-2000 mil per år och nöjer sig med att besiktiga en gång per år och serva en gång på verkstad.
De kör inte en 20K bil
Men i kompisens fall så har han betydligt färre / kortare driftstopp än vad jag hade på min senaste nya elbil för 1,25 miljoner.
Och alla som ids hålla på med motorvärmare!P Pligg85 skrev:
Där sätter du verkligen sladden varjedag och strular med en timer som bråkar i -30. Blir fel tider ifall strömavbrott. Behöver ändras lite beroende när man åker.
Elbilar blir också billigare.P PHPersson skrev:Du som många andra verkar ha svårt att förstå vissa saker, tex:
Etc
Ironiskt nog köpte jag min elbil billigare än en likadan hade kostat som endast hybrid.....