1 827 229 läst ·
27 340 svar
1827k läst
27,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
När man jämför Tidöregeringens politik med Norges politik på området, så kan man undra vilket som är det oljeproducerande landet.🤔kisumisu skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 325 inlägg
De som med oljepengar har råd att ytterligare subventionera elbilisterna gissar jag.
Redigerat:
Vi lär ju inte behöva subventionera speciellt mycket längre till. Man kan köpa bättre beg och pricka in stort sett alla prisklasser.Nötegårdsgubben skrev:
Det vi måste skilja på är där man inte kan ställa om. Förerag, Frakt / Åkerier mm behöver billig Diesel för att inte driva inflation.
Privatpersoner kan gott betala 25kr litern.
Det finns inga ursäkter längre på att åka fossil till vardags. Prisvärd bättre beg elbil är mer förnuftigt än det motsvarande så länge man inte ska släpa mycket och tungt i norra inlandet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 325 inlägg
Tja, vi som kör på el skattar ju ännu mindre per km.Nicke Nyfiken skrev:
Jag har inget behov av att försvara de senaste tillfälliga skattesänkningarna på fossila drivmedel (eller mat för den delen). Det är keynsiansk konjunkturpolitik och sådan är jag mot. Sannolikheten att staten både ska gissa rätt mär de inför och tar bort sådana är för dålig. Men de är just konjunkturpolitik.
Att man tog bort den meningslösa iblandningen av slaktavfall i just svenska fordonsbränslen däremot var förstås rimligt.
Det är inte så enkelt, det har ältats på detta forumet och en elbil är helt enkelt inte bra nog för alla. Skulle alla kunna köra elbil? Nej men säkert 99,9%. Det handlar om frihet och komfort.P Pligg85 skrev:
Av samma anledning som folk flyger på semester, kör runt i motorbåtar, köper nya kläder, renoverar köket fast det inte behövs etc.
Vad jag vill säga med det är att samhället har lyckats med att manipulera oss så att vi vill konsumera och därmed indirekt förstöra miljön. Allt vi gör förstör miljön och ingen av oss i stort sett bryr oss på riktigt och de som köper en ny elbil för miljön skull är, enligt mig, hycklare till ungefär samma andel (99,9%).
Vi är som små råttor i bur och skulle vi en dag vakna upp och börja fundera på att förbruka mindre energi istället för att prompt bygga ut hela tiden så kommer dagens ekonomiska system att falla. Det bygger på att vi hela tiden gasar och en dag kommer inte det gå längre. Min teori är att maten kommer göra att det tar stopp först.
Men även om detta kan tyckas OT så är det ändå inte det eftersom den bästa nya elbilen är att inte köpa den alls om vi tänker på miljön. Hur många ”måsteresor” gör vi? 10%? 5%?
För mig handlar det inte om att kunna utan om vad jag föredrar. Så länge som jag saknar möjlighet att ladda en bil hemma har det hittills varit självklart att en traditionell bil är att föredra framför en elbil. Den dag jag kan ladda en bil på ett rimligt sätt kan det högst troligt komma att ändras.P PHPersson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden