D
S slurppe99 skrev:
Då förstår jag. Ja det är en stor fördel om man får billig eller gratis el av arbetsgivaren utan förmånsbeskattning.

Sedan kommer laddning i hemmet där man även ska räkna in framledningsavgift och skatter. Köp av laddare och ev avgift för uppgradering av säkring. Har man solceller så är det ändå en viss fördel. Nu när återbetalning av skatt på 60 öre per kwh har upphört.

Men de som inte kan ladda gratis på jobbet eller billigt hemma. Får räkna på minst 2-3 kr per kwh. Som då kostar ca 3.50-7 kr milen beroende på bil etc. Min samfällighetsförening tar mellan 3-3,25 kr/kwh.

En elbil är dyrare än en vanlig bil. Som även har högre värdeminskning än en vanlig bil.
Du svamlar mycket, kanske okunskap, om man kör normalt och bor så att man kan ladda hemma så är det inga problem att passa in sina laddningar till när det är god eltillgång, då är priset lågt. Sen beror det lite på vad man har för bil, min ligger på 1,7kWh/mil, så även när jag betalar för elen så blir det billigt.
När jag laddar från solceller är kostnaden noll.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
S slurppe99 skrev:
Men de som inte kan ladda gratis på jobbet eller billigt hemma. Får räkna på minst 2-3 kr per kwh. Som då kostar ca 3.50-7 kr milen beroende på bil etc.
Du verkar ha ett extremt dåligt elavtal om du betalar 3 kr/kWh.

Laddar man på natten med rörligt elpris så hamnar man under 1 kr/kWh inkl skatt och överföringsavgift även i SE4 utslaget på hela året.

Min bil har snittat 1, 7 kWh/mil sedan den var ny för 4 år sedan. Med laddförluster inräknat blir det kring 1,8 kWh så kostnaden vid hemmaladdning är mellan 1,50-1,80 kr/mil.

7 kr/milen med hemmaladdning är bara hittepå, och snarare vad man betal vid snabbladdning.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Du verkar ha ett extremt dåligt elavtal om du betalar 3 kr/kWh.

Laddar man på natten med rörligt elpris så hamnar man under 1 kr/kWh inkl skatt och överföringsavgift även i SE4 utslaget på hela året.

Min bil har snittat 1, 7 kWh/mil sedan den var ny för 4 år sedan. Med laddförluster inräknat blir det kring 1,8 kWh så kostnaden vid hemmaladdning är mellan 1,50-1,80 kr/mil.

7 kr/milen med hemmaladdning är bara hittepå, och snarare vad man betal vid snabbladdning.
Jag skrev att vår samfällighetsförening tar denna summa. De installerade 41 st laddare vid våra garage. Charge node tar lite för administrationen. Föreningen tar visst antal ören för konmande underhåll etc. Nedgrävning av nya grövre ledningar till garagen. Varje medlem fick betala 19000 kr. Rabatt för allt närmare
50% som betalades ut av Naturvårdverket.

Grannföreningen son installerade ett par år tidigare har legat på 2.75-3 kr/kwh. Medans andra kan ligga på närmare 2 kr/kwh. Har sett en förening som tog 1.75/kwh.

Jag kan se med charge node appen vad priserna är nära där jag befinner mig.

Stämner ju ganska bra då jag skrev att priset hemma är ca 80 öre kwh. Jag själv har ett rörligt elavtal.

Skrev jag inte upp till 7 kr beroende på bil?
Det finns faktiskt elbilar som drar typ 2.3 kwh/milen.

Är inte en snabbladdning på 3.50 kr/kwh väl billigt (7 kr/milen)?

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
S slurppe99 skrev:
Jag skrev att vår samfällighetsförening tar denna summa då dr installerade 41 st laddare vid våra garage.
Jag själv har ett rörligt elavtal.
Du la till det i efterhand.
När jag citerade din text stod det inte så.

• Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Du la till det i efterhand.
När jag citerade din text stod det inte så.
Men jag skrev de som inte kan ladda på jobbet eller hemma får betala.. Sedan la jag till föreningens pris för att förtydliga.

Nicke Nyfiken
S slurppe99 skrev:

Jo du räknar på worst case scenario med hög förbrukning och dyr el eftersom du vill framställa elbilen som dyr i drift.
Jag räknar på de verkliga kostnaderna jag har.

Till helgen ska vi åka 70 mil norrut och kommer att stanna en gång för att äta lunch och ladda. Där kostar snabbladdningen 3,90 kr/kWh. Med en förbrukning på 1,7 kWh/mil blir det 6,60 kr/milen.

Åter igen siffror från verkligheten. Inte worst case scenario.

Screenshot_20260707_114614_Chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
S slurppe99 skrev:
Jag skrev att vår samfällighetsförening tar denna summa. De installerade 41 st laddare vid våra garage. Charge node tar lite för administrationen. Föreningen tar visst antal ören för konmande underhåll etc. Nedgrävning av nya grövre ledningar till garagen. Varje medlem fick betala 19000 kr. Rabatt för allt närmare

Grannföreningen son installerade ett par år tidigare har legat på 2.75-3 kr/kwh. Medans andra kan ligga på närmare 2 kr/kwh. Har sett en förening som tog 1.75/kwh.

Stämner ju ganska bra då jag skrev att priset hemma är ca 80 öre kwh. Jag själv har ett rörligt elavtal.

Återigen har du ändrat ett inlägg efter jag citerat det du skrivit.
Det går inte att bemöta din inlägg när du håller på så.

När vi kommit in på förbrukning. Körde ner till Alsace här om veckan. Lite förbrukningssiffror från verkligheten.
Toppen i slutet på hemvägen var pga en hård vind från sidan/snett framifrån genom norra Tyskland och Jylland. Å andra sidan så hade jag rejäl medvind över Fyn och Själland.

Model 3 är snål i verkligheten det vet man ju men man blir ändå imponerad att det håller sig så även i autobahn-tempo.

20260703_174359.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
U Ursidae skrev:
När vi kommit in på förbrukning. Körde ner till Alsace här om veckan. Lite förbrukningssiffror från verkligheten.
Toppen i slutet på hemvägen var pga en hård vind från sidan/snett framifrån genom norra Tyskland och Jylland. Å andra sidan så hade jag rejäl medvind över Fyn och Själland.

Model 3 är snål i verkligheten det vet man ju men man blir ändå imponerad att det håller sig så även i autobahn-tempo.

[bild]
Snyggt Bera_n 😉

Snyggt Bera_n 😉
Lite ofint att korsreferera mellan forum sådär va? 🙂
Även om jag nog redan gissat att du även var aktiv där.

S slurppe99 skrev:
Då förstår jag. Ja det är en stor fördel om man får billig eller gratis el av arbetsgivaren utan förmånsbeskattning.

Sedan kommer laddning i hemmet där man även ska räkna in framledningsavgift och skatter. Köp av laddare och ev avgift för uppgradering av säkring. Har man solceller så är det ändå en viss fördel. Nu när återbetalning av skatt på 60 öre per kwh har upphört.

Men de som inte kan ladda gratis på jobbet eller billigt hemma. Får räkna på minst 2-3 kr per kwh. Som då kostar ca 3.50-7 kr milen beroende på bil etc. Min samfällighetsförening tar mellan 3-3,25 kr/kwh.

En elbil är dyrare än en vanlig bil. Som även har högre värdeminskning än en vanlig bil.
Föregående månad.
El månadssnitt 67,50 öre
Överföring 26 öre
Elskatt 45öre

Kostnader är inkl moms.
Strax under 1,4 kr kWh

Så minst 2-3kr kWh eller uppåt 7kr milen? Näe.

Räkna normal förbrukning och lite laddförluster så 1.8 sommartid i förbrukning.
Jag ligger något högre med 21 tummare och GT på 585hk så ändå under 3kr milen om jag laddat hemma i juni.

D
P Pligg85 skrev:
Föregående månad.
El månadssnitt 67,50 öre
Överföring 26 öre
Elskatt 45öre

Kostnader är inkl moms.
Strax under 1,4 kr kWh

Så minst 2-3kr kWh eller uppåt 7kr milen? Näe.

Räkna normal förbrukning och lite laddförluster så 1.8 sommartid i förbrukning.
Jag ligger något högre med 21 tummare och GT på 585hk så ändå under 3kr milen om jag laddat hemma i juni.
Jag tror de flesta med elbil har kvartspris, då ser det annorlunda ut.

Nicke Nyfiken
U Ursidae skrev:
Lite ofint att korsreferera mellan forum sådär va? 🙂
Även om jag nog redan gissat att du även var aktiv där.
Hur kunde du gissa? 😂
Postar man samma bild och text på flera forum så får man nog räkna med det. 😉

• Haha
Ursidae
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror de flesta med elbil har kvartspris, då ser det annorlunda ut.
Ännu billigare då.

S slurppe99 skrev:

Du får prata med styrelsen. ChargeNode är inte giriga. ICA-handlare mfl är det däremot.

• Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.