Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är väl knappast laddaren förtjänst. Du kom in med tillräckligt låg laddning och varmt batteri denna gång bara...
Många lite halvgamla laddare har 30kW kraftmoduler, medans de lite nyare har 40kW, så du allokerar olika många kraftmoduler till varje laddpunkt beroende på behov, så effekten kan hoppa i steg. Så det kan bero på laddaren också

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Nästan 600hk på el utan större underhåll. Styr allt man behöver via appen och laddar för 50öre milen i snitt.
Hur kan du hävda att du tankar för 50 öre milen i snitt? Har du en arbetsgivare som bjuder på elen också? Elen i ledningarna finns det avgift för. Samt att installationen kostar. Det är lätt att glömma sådana saker. Hela kostnad på kwh i hemmet ligger väl minst på ca 80 öre. Om du inte laddar när det är extremt billigt. Eller har du solceller så går det också att räkna på.

Föreningar som installerar får svårt att komma under 2 kr kwh.utan ligger närmare 3 kr.

Vill du sedan räkna in värdeminskning på en redan dyr elbil. Så blir det inte så billigt.

Redigerat:
  • Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Hur kan du hävda att du tankar för 50 öre milen i snitt? Har du en arbetsgivare som bjuder på elen också? Elen i ledningarna finns det avgift för. Samt att installationen kostar. Det är lätt att glömma sådana saker. Hela kostnad på kwh i hemmet ligger väl minst på ca 80 öre. Om du inte laddar när det är extremt billigt. Eller har du solceller så går det också att räkna på.

Föreningar som installerar får svårt att komma under 2 kr kwh.utan ligger närmare 3 kr.

Vill du sedan räkna in värdeminskning på en redan dyr elbil. Så blir det inte så billigt.
Betalar självkostnadspris på jobbet så just nu 6 öre per kwh inget tillkommer.

50kwh in i batteriet eller ca 25 mil idag kostar mig 3 kronor eller ca12 öre milen i snitt.

Värdeminskning har jag oavsett vanlig bil eller en fossilbil.

Köpte min 12 månader gammal och 1300 mil på mätaren och förra ägaren tog 300K i tapp plus vinteruppsättning hjul för 40K.
Betald så ingen ränta. Årsskatt 3300 billigare än gamla dieseln.

Förra bilen gick från inköp ny 330K till 150K på 11år. 16K per år i värdetapp.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Betalar självkostnadspris på jobbet så just nu 6 öre per kwh inget tillkommer.

50kwh in i batteriet eller ca 25 mil idag kostar mig 3 kronor eller ca12 öre milen i snitt.

Värdeminskning har jag oavsett vanlig bil eller en fossilbil.

Köpte min 12 månader gammal och 1300 mil på mätaren och förra ägaren tog 300K i tapp plus vinteruppsättning hjul för 40K.
Betald så ingen ränta. Årsskatt 3300 billigare än gamla dieseln.

Förra bilen gick från inköp ny 330K till 150K på 11år. 16K per år i värdetapp.
Det är ju knappast självkostnadspris om man inte betalar överföringsavgiften o skatterna...

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att varje laddare ska ha info om vad som är max laddeffekt just nu, inte bara vad som står som någon sorts peakeffekt, som kan uppnås ibland. Detta skulle underlätta förståelsen vad som händer vid laddning - är det bilen som är felet eller stationen/just den laddaren!

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jag tycker att varje laddare ska ha info om vad som är max laddeffekt just nu, inte bara vad som står som någon sorts peakeffekt, som kan uppnås ibland. Detta skulle underlätta förståelsen vad som händer vid laddning - är det bilen som är felet eller stationen/just den laddaren!
Ja. Eviny har föredömlig app där man ser precis hela tiden vad som händer och man kan avbryta när man tycker man fått tillräckligt.

K karlmb skrev:
Det är ju knappast självkostnadspris om man inte betalar överföringsavgiften o skatterna...
Självkostnadspris är i min mening priset vad det kostar netto vilket det är för arbetsplatsen.

Energiskatt får företagen tillbaka och vi har inga sedvanliga kostnader som ett normalt villaupplägg. Moms går bort.

Så jo, jag betalar självkostnadspris. 4,86 öre kwh just nu.

P Pligg85 skrev:
Självkostnadspris är i min mening priset vad det kostar netto vilket det är för arbetsplatsen.

Energiskatt får företagen tillbaka och vi har inga sedvanliga kostnader som ett normalt villaupplägg. Moms går bort.

Så jo, jag betalar självkostnadspris. 4,86 öre kwh just nu.
Jag gillar upplägget, men meanr du att företag inte betalar energiskatt på elbilsladdning? Moms är ju på avdragsgilla utgifter företaget har, finns det en specialregel för elbilsladdning för de anställda? Då borde jag kanske utnyttja den själv då jag har AB i hemmet...

K karlmb skrev:
Jag gillar upplägget, men meanr du att företag inte betalar energiskatt på elbilsladdning? Moms är ju på avdragsgilla utgifter företaget har, finns det en specialregel för elbilsladdning för de anställda? Då borde jag kanske utnyttja den själv då jag har AB i hemmet...
Företaget får tillbaka 99,x % av all betald elskatt under året oavsett vad den går till. Hur det funkar hos andra vet jag inte.

Nicke Nyfiken
På mitt jobb bjussar arbetsgivaren på elen för laddning av de anställdas privata elbilar. Och förmånsbeskattningen är borttagen, sedan några år tillbaka, för elbilsladdning som sker på arbetsplatsen.
Så vi betalar 0:- / kWh.

Nicke Nyfiken
K karlmb skrev:
Måste ge cred till Eviny. Deras laddare i Frölunda (Göteborg) är de enda som gett mig 80 kW stabilt till Fiaten.
Annars brukar man som mest få 60kW en stund som minskar snabbt till typ 40.
Dessutom enkel hantering o bäst pris i området.

Låter mer som ett bilproblem än ett laddarproblem, om du bara brukar få 40-60 kW. Eller så lyckas du pricka in extremt högt belastade laddstationer varje gång.

Vid något enstaka tillfälle har jag bara fått 75 kW pga högt belastad laddstation, men det har bara hänt en handfull gånger på de 11 år jag kört elbil. Annars har jag fått 150 kW eller 250 kW beroende på vad laddstationen ska leverera.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Låter mer som ett bilproblem än ett laddarproblem, om du bara brukar få 40-60 kW. Eller så lyckas du pricka in extremt högt belastade laddstationer varje gång.

Vid något enstaka tillfälle har jag bara fått 75 kW pga högt belastad laddstation, men det har bara hänt en handfull gånger på de 11 år jag kört elbil. Annars har jag fått 150 kW eller 250 kW beroende på vad laddstationen ska leverera.
Jag tror inte våra bilar hanteras lika, min kan bara ta max 80 kW. Så den får säkert mindre del av krämen ifall det finns många som du i närheten..

P Pligg85 skrev:
Företaget får tillbaka 99,x % av all betald elskatt under året oavsett vad den går till. Hur det funkar hos andra vet jag inte.
Hmm, ett stålverk?

kisumisu
Nu är man glad att man har elbil 😁

IMG20260706161226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG20260706161229.jpg
Skapa konto
IMG20260706161240.jpg
Skapa konto
IMG20260706170106.jpg
Skapa konto
IMG20260706170149.jpg
Skapa konto
IMG20260706170237.jpg
Skapa konto

Blir intressant se hur länge Preem, Ok och St1 klarar av nu när ett är helt urspel.
Enorma köer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.