1 860 240 läst ·
28 223 svar
1860k läst
28,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Tror knappast att stationen funkar så utan det är snabbladdarna som stryps vid effektbrist.K karlmb skrev:
Men iom att du har en bil med ganska låg laddeffekt så ligger det nära till hands att anta att Fiat inte lagt så mycket krut på att få batteriet i rätt läge för laddning. Länge var det många tillverkare som var ganska dåliga på detta.
Skulle säga att det är samma som alla tänker som åker till GKs i Ullared. Men de slår ju rekord år efter år så vad vet jag =)Fairlane skrev:
[bild]
Från länken om att bensinen var på väg att ta slut i Haparanda...
Är det verkligen en bra affär? Om bilen drar 0,5 liter per bil så går ändå 13 liter åt för resan fram och tillbaka, så kommer han fram med tom tank så kan han alltså fylla på med 75 liter, men det är du bara 63 liter som är lite billigare. Är skillnaden 3 kr / liter så är det 189 kr som "sparas", så det är en nollaffär om det kostar honom 15 kr/mil att köra... Inte så bra affär kan jag tycka.
Påminner om en fd svärfar som tyckte om att köra ett antal mil omväg för att han visste att bensinen på en viss pump var 30 öre billigare per liter. Det var ingen idé att försöka förklara att bara bränslet som gick åt för omvägen kostade mer än vinsten.
Vi får se, jag ska återvända en dag till stationen och se om det blir annorlunda.U Ursidae skrev:Tror knappast att stationen funkar så utan det är snabbladdarna som stryps vid effektbrist.
Men iom att du har en bil med ganska låg laddeffekt så ligger det nära till hands att anta att Fiat inte lagt så mycket krut på att få batteriet i rätt läge för laddning. Länge var det många tillverkare som var ganska dåliga på detta.
Det funkar inte så. Bilar prioriteras inte olika.K karlmb skrev:
Räcker inte laddarens totala effekt till brukar den fördelas jämnt mellan bilarna. Så det är den bil som laddar med högst effekt som påverkas. Och laddar din bil med max 80 kW lär det aldrig drabba dig, om det inte är något riktigt knas med laddaren.
Men eftersom du bara brukar få 40-60 kW så lär begränsningen ligga i din bil. Det är ju bara under idealiska förhållanden som den kan ladda med 80 kW.
Men är det så vanligt ännu så länge att det är fullt med bilar intill som drar mer än 80 kW? Oftast när jag laddat är jag ensam eller med 1-2 andra. Men jag menar att man kanske inte riktigt har full kapacitet på en site hela tiden. Vet ju ej hur nätavgiften ser ut för anläggningar med flera MW-koppling.Nicke Nyfiken skrev:
Det funkar inte så. Bilar prioriteras inte olika.
Räcker inte laddarens totala effekt till brukar den fördelas jämnt mellan bilarna. Så det är den bil som laddar med högst effekt som påverkas. Och laddar din bil med max 80 kW lär det aldrig drabba dig, om det inte är något riktigt knas med laddaren.
Men eftersom du bara brukar få 40-60 kW så lär begränsningen ligga i din bil. Det är ju bara under idealiska förhållanden som den kan ladda med 80 kW.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 851 inlägg
Nej, det får det inte, eller ska i alla fall inte få. Det är i princip industriprocessen man kan få så låg skatt på. Allt lull-lull som kontor, personalutrymmen, administration och försäljning är det vanlig skatt på.P Pligg85 skrev:
Så grattis om du slipper betala den, men företaget kommer inte (eller borde iaf. inte komma) undan den.
Ska tänka på det när micron drar 45 watt för en matlåda när totalförbrukningen lättast räknas i GWhNötegårdsgubben skrev:
Nej, det får det inte, eller ska i alla fall inte få. Det är i princip industriprocessen man kan få så låg skatt på. Allt lull-lull som kontor, personalutrymmen, administration och försäljning är det vanlig skatt på.
Så grattis om du slipper betala den, men företaget kommer inte (eller borde iaf. inte komma) undan den.
Skogsägare
· 23 851 inlägg
Skatteverket är mer nitiska än jag. Min poäng är bara att det du drar fördel av inte är tillåtet eller bygger på att företaget betalar elskatten åt dig.
Eftersom du påstår att du inte vet hur det hela går till gissar jag på det senare.
Eftersom du påstår att du inte vet hur det hela går till gissar jag på det senare.
Skogsägare
· 23 851 inlägg
Du sa också att det gällde oavsett vad den går till. Rimligen kan du ta in att det antingen inte är sant eller inte tillåtet.P Pligg85 skrev:
Att du ifrågasätts är inte för att någon bryr sig om ifall det är det ena eller andra på en okänd arbetsplats, utan för att folk är intresserade av vad man kan/får göra.
Jag vet inte om jag förstår din fråga riktigt.K karlmb skrev:Men är det så vanligt ännu så länge att det är fullt med bilar intill som drar mer än 80 kW? Oftast när jag laddat är jag ensam eller med 1-2 andra. Men jag menar att man kanske inte riktigt har full kapacitet på en site hela tiden. Vet ju ej hur nätavgiften ser ut för anläggningar med flera MW-koppling.
På typiska resdagar som kring jul, nyår, påsk, midsommar, sportlov mm är det ofta mer eller mindre fullt på laddstationerna längs de större vägarna. Och de flesta bilar snabbladdar med mer än 80 kW effekt.
80 kW maxeffekt vid snabbladdning är en väldigt låg nivå. Därför borde du aldrig drabbas av effektbegränsning pga laddaren, inte ens när det är helt fullt med andra bilar.
Många av dagens elbilar kan ladda med 300+ kW. Dessa bilar når naturligtvis laddarnas maxeffekt mycket oftare.
Min bil kan ladda med 250 kW vid låg SoC. Effekten sjunker sedan med ökad SoC. Jag har som sagt väldigt sällan upplevt effektbegränsning från laddaren. Inte ens på ovan nämnda resdagar. Om bilen laddar med reducerad effekt beror det nästan alltid på att bilen begränsar effekten pga att batteritemperaturen inte är optimal.
Att du nästan hela tiden upplever effektbegränsning på 40-60 kW pga laddaren är ju ännu mer osannolikt, eftersom det är relativt låg effekt.
Det är troligen din bil som gör denna begränsning för att inte batteriet har optimal SoC och temperatur.
Vet ej hur bra/utvecklat tempereringssystemet för batteriet är på Fiaten. Men troligtvis inget de lagt så mycket möda på med tanke på att den bara kan snabbladda med 80 kW och det inte är en långfärdsbil i första hand.
Avgiften var inte borttagen sedan några år tillbaka. Utan var tillfällig för att påskynda köpet av elbilar. Men 2025? Bestämde man permanent att arbetsgivare fick ge gratis el eller till självkostnadspris. Utan förmånsbeskattning.Nicke Nyfiken skrev:
Alltid lär man sig något nytt ...S slurppe99 skrev:
https://bjornlunden.com/se/bjornkoll/blogg/skattefri-laddning-av-elbil-pa-arbetsplatsen/
https://www.regeringen.se/rattsliga...dgad-ratt-till-avdrag-for-drivmedelsutgifter/
Då förstår jag. Ja det är en stor fördel om man får billig eller gratis el av arbetsgivaren utan förmånsbeskattning.P Pligg85 skrev:Betalar självkostnadspris på jobbet så just nu 6 öre per kwh inget tillkommer.
50kwh in i batteriet eller ca 25 mil idag kostar mig 3 kronor eller ca12 öre milen i snitt.
Värdeminskning har jag oavsett vanlig bil eller en fossilbil.
Köpte min 12 månader gammal och 1300 mil på mätaren och förra ägaren tog 300K i tapp plus vinteruppsättning hjul för 40K.
Betald så ingen ränta. Årsskatt 3300 billigare än gamla dieseln.
Förra bilen gick från inköp ny 330K till 150K på 11år. 16K per år i värdetapp.
Sedan kommer laddning i hemmet där man även ska räkna in framledningsavgift och skatter. Köp av laddare och ev avgift för uppgradering av säkring. Har man solceller så är det ändå en viss fördel. Nu när återbetalning av skatt på 60 öre per kwh har upphört.
Men de som inte kan ladda gratis på jobbet eller billigt hemma. Får räkna på minst 2-3 kr per kwh. Som då kostar ca 3.50-7 kr milen beroende på bil etc. Min samfällighetsförening tar mellan 3-3,25 kr/kwh.
En elbil är dyrare än en vanlig bil. Som även har högre värdeminskning än en vanlig bil.
Även en tillfälligt borttagen avgift är en borttagen avgift.S slurppe99 skrev:
Det har inte varit någon förmånsbeskattning på gratisladdning på jobbet sedan juni 2023. Det är några år sedan nu, närmare bestämt 3 år.
Först var skattebefrielsen tillfällig, men är permanent sedan 7 dagar tillbaka.
Faktum kvarstår: Vi har gratis laddning på jobbet sedan 3 år tillbaka. Och förmånen är skattebefriad.