1 860 412 läst ·
28 225 svar
1860k läst
28,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Om man har frågor, eller kunskap som man vill dela med sig av
: https://www.reddit.com/user/mercede...icer_at/?p=1&impressionid=5499926442768651651
Haha då var det här då I-landsproblem i jämförelse.Mikael_L skrev:
Men postar i alla fall om nån missat.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/bensinen-pa-vag-att-ta-slut-pa-macken-i-haparanda
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 297 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 297 inlägg
Från länken om att bensinen var på väg att ta slut i Haparanda...
Är det verkligen en bra affär? Om bilen drar 0,5 liter per bil så går ändå 13 liter åt för resan fram och tillbaka, så kommer han fram med tom tank så kan han alltså fylla på med 75 liter, men det är du bara 63 liter som är lite billigare. Är skillnaden 3 kr / liter så är det 189 kr som "sparas", så det är en nollaffär om det kostar honom 15 kr/mil att köra... Inte så bra affär kan jag tycka.
Påminner om en fd svärfar som tyckte om att köra ett antal mil omväg för att han visste att bensinen på en viss pump var 30 öre billigare per liter. Det var ingen idé att försöka förklara att bara bränslet som gick åt för omvägen kostade mer än vinsten.
Hmm, är privatleasing fortfarande normen?D djac skrev:Ja men du har nog rätt i stort, jag ser detta som del av en tydlig trend, kanske en generationsfråga, de som kliver in på bilmarknaden idag är mer intresserade av funktionen än apparaten i sig, de äger allt mer sällan och ser därför inte bilarna åldras, underhåller dem inte heller så de ser inte djupare än ytorna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 442 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 442 inlägg
Då blir följdfrågan, är det verkligen "ofta"? Jag har aldrig kunnat köpa en lagerbil utan fått beställa med x-väntetid? Utan någon statistik, är det vanligare att privatleasa än att köpa bilen idag? Och jag har alltid kunnat förhandla pris.Rabbithole skrev:
Hur funkar autofuel på nya fossilbilar idag med mackar?
Kan ju tänka att den tekniken är fullt kompatibel lika som autocharge?
Vore ju rätt patetiskt om man fortfarande behövde blippa kort eller betala något manuellt innan man tar i det kladdig handtaget.
Kan ju tänka att den tekniken är fullt kompatibel lika som autocharge?
Vore ju rätt patetiskt om man fortfarande behövde blippa kort eller betala något manuellt innan man tar i det kladdig handtaget.
Då det ej sker någon kommunikation mellan bil och pump på nya fossilbilar så tror jag att man fortfarande måste blippa kortet.P Pligg85 skrev: